1.恵みの務め(3:1-2)
この手紙を書いた時、パウロはローマで囚人でした。しかしパウロはそれを、神に与えられた「恵みの務め」と受け止めていました。どういうことでしょう。
パウロが囚人となったのは、エルサレムの神殿での事件が始まりでした。パウロは、ユダヤ人しか入ってはいけない場所に、ユダヤ人でない者を連れ込んだと、誤解され、大騒ぎとなり、訴えられたのです(使徒21:28)。パウロは暴動の中で殺されそうになったところ、間一髪でローマ軍に助け出されました。そしてパウロは、ローマに上訴したので、ローマへ送られる囚人となったわけです。
ところが、ローマに護送されたパウロは、牢獄ではなく、人が自由に出入りできる借家に住むことができました。時間はたっぷりあり、人は次々とパウロの下を訪れました。彼は妨げられることなく神の国の福音を大胆に語り伝えたのです(使徒28:31)。そして、パウロは、神の奥義の啓示すら受けました。パウロは、一筆一筆、力を込めて、エペソの人々へ、これを伝えずにはいられなかったのです。なんという、恵みの務めだ!恵みの機会だ!というわけでしょう。
2.奥義公開(3:3-13)
そこでパウロは、彼が神に明らかにされた「奥義」について語り始めます。奥義は英語でミステリーです。しかし神の奥義は、もはや、神秘的なもの、不可解なものではなく、全面公開されるのです。それは一言で言うと、6節、全人類がキリストにあって一つにされ、同じ祝福に与ることです。
つまり昨日2章でお話した内容の繰り返しです。キリスト教が語る救いは、単に個人の魂の救い、悟りに終わらないのです。それは、全人類に争い事を捨てさせ、すべての民族、国民が神の子である祝福と平和を与えるものです。キリストの十字架の下に全人類を遜らせる、非暴力の手段で実現するものです。新兵器を駆使し、徹底的に相手を叩き潰し、力で勝者の秩序のもとに黙らせるものとは全く違うのです。
さらにそれは、ローマ書を読むと、全人類の平和を超えた、全被造物を巻き込んだ壮大な平和です。確かに人間が自らの我欲を認めて悔い改めることがその根本にあるのですから、人間の横暴によって搾取され破壊された自然環境が回復されるというのもよく理解できます。このイエス・キリストにある素晴らしい世界の招きに、人間が応答するかどうかが問題なのです。
3.第二の祈り(3:14-21)
そこでパウロは、第二の祈りをささげます。1章でささげられた第一の祈り(1:15-23)は、人間が、天来の霊的な祝福に目が開かれるように、という祈りでした。ここ3章の第二の祈りは、この奥義が実現されるために、キリストの十字架愛の、広さ、長さ、高さ、深さを皆が理解できるように、キリストの心を皆が持つことができるようにという祈りです。
17節で、パウロはキリストが住んでくださるように、と祈りますが、それはキリストが心の中でくつろいでくださるようにという祈りです。つまり、キリストと深い関係を持つということでしょう。そして19節、神の満ち溢れる豊かさにまで、あなたがたが満たされますように」と祈ります。「知る」ことと「満たされる」ことは違います。頭で理解するのみならず、その真理が心と体の隅々にまで浸透することです。先のコロナ感染症拡大の中で、クリスチャンが問われたのも、そこです。実質、キリストの愛が心と体に浸透しなければ、キリスト者が口にする奥義、つまり世界が一つとなる祝福も、単なる理想であり、スローガンにしかならないのです。自らの不完全さを覚えて、キリストの愛の広さ、長さ、高さ、深さに目を開かせてください、満たしてください、と私の祈りに心を合わせてください。
神のことばは真実です。神の祝福があるように、ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Ephesians 3: The depths of Christ
1. The work of grace (3:1-2)
When Paul wrote this letter, he was a prisoner in Rome. However, Paul accepted it as a “ministry of grace” given to him by God. What does this mean?
Paul was a prisoner because of an incident in the temple in Jerusalem. Paul was falsely accused of bringing a gentile into a place where only Jews were allowed (Ac 21:28), and a great riot ensued. Paul was almost killed in the riot and was saved in the nick of time by the Roman army. Paul then appealed to Rome and was sent to Rome as a prisoner.
However, when Paul was escorted to Rome, he was not in prison, but in a rented house where people could come and go as they pleased. He had plenty of time and people came to visit him. He boldly preached the gospel of the kingdom without hindrance (Ac 28:31). And Paul even received revelations from the depths of God. With every stroke of his pen and every ounce of his strength, Paul could not help but preach this to the people of Ephesus. What a ministry of grace! What an opportunity for grace! This is why.
2. the revelation of the depths of truth (3:3-13)
Paul then begins to speak of the “mystery” revealed to him by God. Deepness is mystery in English. But the depths of God are no longer mysterious or incomprehensible; they are fully revealed. It is, in a word, verse 6, that all mankind will be united in Christ and share in the same blessing.
In other words, it is a repetition of what we discussed yesterday in chapter 2. The salvation of which Christianity speaks is not merely the salvation of individual souls or enlightenment. It is the salvation of all mankind from strife and the blessing and peace of being children of God to all peoples and nations. It is to be achieved by non-violent means that will bring all humanity to the level of the Cross of Christ. It is quite different from the one that uses new weapons, thoroughly crushes the opponents and silences them by force under the order of the victor.
Moreover, it is a great peace that goes beyond the peace of all humanity and includes the whole of creation, as we read in the Letter to the Romans. Since the root of this peace is man’s recognition of his own selfishness and repentance, it is quite understandable that the natural environment, which has been exploited and destroyed by human tyranny, will be restored. The question is whether man will respond to the invitation of this wonderful world in Jesus Christ.
3. the second prayer (3:14-21)
The first prayer in chapter 1 (1:15-23) was a prayer for people’s eyes to be opened to the spiritual blessings that come from heaven. The second prayer here in chapter 3 is a prayer for the realization of that depth, that all might understand the breadth, length, height, and depth of Christ’s love on the cross, that all might have the mind of Christ.
In verse 17, Paul prays for Christ to dwell in us, to be at home in our hearts. In other words, to have a deep relationship with Christ. Then, in verse 19, he prays that you may be filled to the brim with the fullness of God. There is a difference between “knowing” and “being filled. It is not just understanding with the mind, but having the truth penetrate every nook and cranny of the mind and body. This is what Christians have been called to do during the recent spread of the Corona infection. Without the love of Christ permeating the mind and body, the profound truths that Christians speak of, the blessings that unite the world, become mere ideals and slogans. Remember your own imperfection and join your heart to my prayer that your eyes may be opened to the breadth, length, height, and depth of Christ’s love, that you may be filled.
God’s word is true. God bless you and I will see you tomorrow on this channel.
アーメン合わせます