1.これまでの流れ
10章に入る前に、これまでの流れを振り返ってみましょう。まず、コリントの教会の人たちは教会内の問題に対応しましたが、いささか行き過ぎがあったようでした。そこでパウロはこの手紙の初めで、教会から追い出されそうになっていた人に愛を示し、彼の復権を図るように促しています(2:7)。その後で、パウロは、もう一度自分自身に心を開くように求めました(7:2)。パウロは少し微妙なお話をしようとしていたのです。つまり8、9章で、しばらく中断していた緊急支援の約束を実行するように促すのです。言いにくいお金の話がなされた、と言うわけです。
そこでこの10章から、また新しい話題となるのですが、その語調も内容も、これまでとはかなり違っています。これまではコリント教会の兄弟姉妹たちに対して優しく、慰めを与えるように語ってきましたが、ここからは、皮肉や批判、さらには厳しい攻撃的な口調で語られているのです。
2.これまでとは違う読者
そこでこの部分は他の手紙の一部、つまり最初に書かれた「厳しい手紙」か、もしくは更なる第五の手紙ではないか、と考える学者たちもいます。しかし、ここで、パウロはこれまでの読者とは別の読者を意識して書いたと考えることもできます。つまり9章まではコリント教会のメンバー全体に語ってきたのですが、10章以降は、この教会に入り込んで、教会に混乱を引き起こしているユダヤ主義的な偽教師を意識して語っている、と言うわけです。
そこで10章を読んでみると、まずパウロが、偽教師たちに、どのような批判を受けていたのかがよくわかります。
1)彼は遠く離れている時にのみ大胆であった(1節)。つまり弱虫だと言われた。
2)肉に従って歩んでいる(3節)つまり肉的で、打算的、人間的だと言われた。
3)さえない顔つきで、話しぶりもなっていない(10-11節)。
4)彼らに比べ劣る人間であった(12-15節)実力がないということでしょう。
3.パウロへの批判に対する答え
そこでパウロはいささか大人気のない言い方で、自己弁明を始めていますが、そこには率直にパウロの考え方の原則が述べられているのです。
たとえばパウロは肉的だと批判されました。しかし、クリスチャンの人生は、キリストに従う人生、また神の恐るべき力を味わう霊的なもの、肉的に生きることと両立するものではない、と言います(5節)。上辺で人を見ず、むしろ、キリストに属して生きることが、どのようなこと
。なのかをよく考えるようにと言います(7節)。
またパウロはその使徒性を否定されました。しかしそれに対して、パウロは、自分が使徒であることは確かで、その証拠にコリントの教会を建てあがっていると言います(8節)。
さらにパウロは、手紙では大胆な書き方をするが、実際に会ってみると全くひ弱な人物だと言われました(9-10節)。伝承によるとパウロは、小柄で、頭ははげ、足も曲がり、体はずんぐり、眉はつながり、鉤鼻であったと言われます。少なくとも反対者が対抗心を抱くような外観ではなかったようです。しかしパウロは、手紙で迫力があると感じるなら、そのとおりだから、覚悟しておけ、と言います。
そもそも人と比較して自分の力を誇り、優位に立とうとするような人は要注意です。弟子の足を洗ったキリストとは異なる種の教師です。近づいてはなりません。教会は、一般社会とは違い、マウンティングが起こるような世界ではないのです。ただ主の栄光を崇める場なのです。
神のことばは真実です。では、皆さんに祝福があるように。また明日、このチャンネルでお会いしましょう
Corinthians chapter 10: Receiving the Lord’s advice
1. The flow of events up to now
Before we begin chapter 10, let us look back at the flow of events up to this point. First of all, the Corinthian church leaders were dealing with the problems within the church, but there seemed to be some excesses. So Paul begins this letter by urging them to show love to a man who was about to be thrown out of the church and to restore him (2:7). Later Paul asks him to open his heart to him again (7:2). Paul was about to tell a more subtle story. In other words, in chapters 8 and 9 he was going to urge them to make good on their promise of emergency aid, which had been suspended for some time. He wanted to say: “There’s a lot of money here that you don’t want to talk about.
So from chapter 10 we have a new theme, but the tone and content is very different from the previous chapters. Whereas in the past he spoke gently and comfortingly to the brothers and sisters of the Corinthian church, from this point on he adopts a sarcastic, critical and even harshly offensive tone.
2. a different audience than before
So some scholars think that this passage may be part of another letter, either the first “hard letter” or another fifth letter. However, it is also possible that Paul was writing to a different audience. That is to say, up to chapter 9 he was speaking to the entire Corinthian church, but from chapter 10 onwards he is speaking to the Judaistic false teachers who have entered this church and are causing confusion in the church.
So when you read chapter 10, the first thing you will see is how Paul was criticised by the false teachers.
1) He was only bold when he was far away (v.1). In other words, they said he was weak.
(2) He walked according to the flesh (v.3), so they said he was carnal, calculating and human.
(3) He had a pale face and spoke badly (vv.10-11).
(4) He was inferior to them (vv. 12-15).
3 Response to Paul’s criticism
Paul begins his defence in a somewhat unpopular way, but he is frank in stating the principles of Paul’s thinking.
For example, Paul has been criticised for being carnal. But he says that the Christian life is not incompatible with a life of obedience to Christ, nor with a spiritual, carnal life that tastes the fearful power of God (v.5). What it is like to live a life that does not look down on people, but belongs to Christ and to them.
3rd Response to Paul’s criticism
Paul begins his defence in a somewhat unpopular way, but he is frank in stating the principles of Paul’s thinking.
For example, Paul has been criticised for being carnal. But he says that the Christian life is not incompatible with a life of obedience to Christ, nor with a spiritual, carnal life that tastes the fearful power of God (v.5). He tells us not to look at people from above, but to consider carefully what it means to live a life that belongs to Christ (v. 7).
Paul was also denied his apostleship. In response, Paul says that he is sure that he is an apostle and that he is building up the church in Corinth to prove it (v.8).
Paul was also described as a man who wrote boldly in his letters, but was very weak in person (vv. 9-10). According to tradition, Paul was small in stature, bald-headed, bow-legged, stocky, with a knitted forehead and a hooked nose. He does not seem to have had an appearance that would have made his opponents feel rivalry in the least. But Paul says that if you feel powerful in his letter, be prepared, because he is right.
First of all, beware of those who boast of their power by comparing themselves with others and trying to get the upper hand. He is a different kind of teacher from Christ who washed the feet of his disciples. Do not approach them. The Church is different from society at large, and it is not a world in which mounting takes place. It is simply a place to worship the glory of the Lord. The Word of God is true. So blessings to you all. See you tomorrow on this channel!
10章からの新しい話題。
確かに、聴くドラマ聖書で聞いていても、パウロの口調は少しなんだか怒っているような口調に感じました。
そして、これが教会に入り込んできたユダヤ主義的な偽教師たちに向けて語られているとなると納得します。パウロへの批判、使徒性の否定、並べてみると、なんだかすごいな〜と思ってしまいますが、覚悟しておけ、確かにそう言っていますね。パウロの考え方の原則にも注意を払いたいと思いました。
マウントって言葉自体が新語のようで、心痛むことありますが、教会、キリストの体としての、地の塩世の光としての役割を失ってはならない、ですね。
昨日、ラジオ伝道番組世の光、の福井先生担当のお話し(8/18分、9/15分)を聞く事が出来ました〜!