1.1章からの流れ
1章から流れで見ると、大事にすべき考え方は、イエスに対する信仰を言い表した者は、キリストの血によって聖い者とされた、だから聖い心で生きなさい、ということです。そして、2章では、その新しいセルフイメージをしっかり持つように勧められ、持つべき具体的なイメージが語られました。生ける石、祭司、神の民などです。ただキリスト者は、現実のこの社会に生きています。どこか人里離れたところで、修業的な生活をしているわけではありません。当然、国家の中でどのように聖く生きるのか(2:13-17)、仕事場ではどうか(2:18-25)を考えなくてはなりませんでした。ペテロは、それを具体的に取り扱っています。そしてこの3章では最も身近な夫婦の関係について、どうあるかを語るのです。
2.聖い夫婦の関係(3:1-7)
特にここでは、難しい夫婦関係にペテロはコメントしています。信仰や価値観の違う夫、つまり神を恐れず、神に従わない夫とどう向かい合うか。ペテロは、髪や衣服を着飾る外面的なことで夫の関心を買おうとするのは止めなさい、と言います。せっかく、キリストの救いを受け入れ、新しいセルフイメージで生きるようになったのだから、それを大事にしなさい、と言います。神を恐れる純粋な生き方を、普段の関わりの中で自然に感じてもらうのです。人は変われば、それは自然に気付かれるものです。キリストのまことのいのちに生きていれば、あれ?どうした?と夫が妻に注目することはあるのです。夫が変わるのはそこからでしょ、というわけです。
他方夫も同じように、妻を自分よりも弱い器として理解し、妻に対する配慮を欠いてはいけない、とペテロは言います。世の夫は、仕事に忙しく、妻も子どもの事もそっちのけで、外に出づっぱりであったりします。一緒にいる時も、スマホをいじって、妻をいわゆる家政婦あるいは母親にようにしていてはなりません。努めて、妻と対話する時を持ち、妻の願い、目標、課題、思い煩い、喜び、悲しみを知る時を持つことなのでしょう。妻は、今のいのちも、永遠のいのちも共に分け合い、物事を共に完成させていく大切なパートナーです。一致するところに、祈りの祝福もあるのです。
3.敵対的な関係に対して(3:8-22)
8節以降は、敵対的な人々に、どうあるかが語られているところです。まず、同じ心になり、お互いに愛し合い、同情深く、謙遜であることを大切にし、敵対的な人物に対しては、悪を受けても祝福を返すべきだ、と言います(9-12節)。というのも、あなたが選ばれてキリスト者になったのは、そのためだからだと言います。ペテロは、10-12節で、詩編を引用(詩編34)、そのような人には、いのちと幸せがあると語ります。大切なのは、誰が見ても正しいと思うこと、善を行うことです。敵対者の脅かしに一々恐れたり、心を動揺させたりしないことです(14節)。すべての状況を支配しておられる主を覚えることです。そして、不当な苦しみを受けられながら、正しいことを成し遂げた、私たちの師キリストを覚えることです。
3章の後半でペテロは、旧約聖書の人物ノアの例をあげます。それは、ノアの時代状況とペテロの時代状況がよく似ていたためなのでしょう。ノアは邪悪な世界のただ中で、神の御前に正しい生き方をしていました。神はそのノアを選び、神の災いから免れるために箱舟を作るように命じられました。正しい人ノアは、神を信頼して、人々が嘲る中箱舟を造りあげるわけです。そして、神が予め語ったとおりに大洪水が起こり、ノアは助かりました。この時、キリストは、目に見えない形で、ノアと共におられ、ノアを通して、彼の周囲の敵対者たちに、神の言葉を宣言したというのです。
19節、「捕らわれの霊」の解釈は、そのように理解するのがよいのでしょう。このようにペテロは、敵対者によって引き起こされる苦難にあっては、目に見えない主との関係において従順であることが、何よりもの救いとなると語るのです。信仰を持つ者の聖さというのは、神のことばに従うところに、はっきりと表されていくのです。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
First Letter of Peter, Chapter 3: Seeking Holiness in Relationships
1. the flow from chapter 1
If you look at it in flow from chapter 1, the idea to be cherished is that those who have expressed faith in Jesus have been made holy by the blood of Christ, so live with a holy heart. Then, in chapter 2, we were encouraged to hold fast to that new self-image and were given a specific image to hold. The Christian is a living stone, a priest, a people of God, and so on. But Christians live in this society of reality. They do not live a monastic life in some secluded place. Naturally, we had to consider how to live holy in the state (2:13-17) and in the workplace (2:18-25). Peter deals with that specifically. And in these three chapters, they talk about how to be in the most intimate marital relationships.
2. holy marital relationship (3:1-7)
Here in particular, Peter comments on difficult marital relationships. How do you face a husband who has different beliefs and values, a husband who does not fear God and does not obey God? Peter tells us to stop trying to buy our husbands’ attention with external things like hair and clothing. Since you have accepted Christ’s salvation and have come to live with a new self-image, he says, take care of it. We want them to feel the purity of a God-fearing life naturally in their daily interactions with us. When people change, it will be noticed naturally. If you are living the true life of Christ, they will say, “Hey, what’s wrong? What’s wrong? Husbands will sometimes look at their wives and say, “What’s going on? That’s when the husband starts to change.
Peter says that husbands, likewise, must understand their wives as weaker vessels than themselves and must not lack consideration for them. Husbands are often so busy with their work that they are always on the go, leaving their wives and children behind. Even when he is with his wife, he should not be playing with his phone and treating her like a housekeeper or a mother. We should make an effort to spend time talking with our wives and learn about their wishes, goals, challenges, worries, joys, and sorrows. She is an important partner with whom we share both this life and eternal life, and with whom we will complete things together. Where there is unity, there is also the blessing of prayer.
3. against hostile relationships (3:8-22)
Verses 8 and following tell us how to be with hostile people. First, he says that we should be of the same mind, loving one another, sympathetic, and humble, and that we should return blessings to hostile people even when they do us wrong (vv. 9-12). He says that this is why you were chosen to become a Christian, because you have been chosen to be a Christian. In verses 10-12, Peter quotes the psalmist (Psalm 34) and speaks of life and happiness for such a person. The important thing is to do what is right and good in the eyes of all. Do not be afraid or upset by every threat of the adversary (v. 14). It is to remember the Lord who is in control of all circumstances. And remember Christ, our Master, who suffered unjustly but did what was right.
Later in chapter 3, Peter gives the example of the Old Testament character Noah. This is probably because Noah’s historical situation and Peter’s historical situation were very similar. Noah lived a righteous life before God in the midst of an evil world. God chose that Noah and commanded him to build an ark to escape God’s plagues. Noah, a righteous man, trusts God and builds the ark in the midst of people’s ridicule. Then, just as God had told him beforehand, the Flood came, and Noah was saved. At this time, Christ was invisibly with Noah, and through Noah, He proclaimed the Word of God to the adversaries around him.
Verse 19, “captive spirits,” may be better understood as such. Thus, Peter tells us that in the tribulation caused by the adversary, obedience in relationship with the invisible Lord is the foremost salvation. The holiness of the believer is clearly expressed in obedience to the Word of God. God’s Word is true. May God bless you. See you tomorrow on this channel.