1.長老へのススメ(5:1-4)
最後にペテロは、教会の長老と呼ばれる人々、つまり今日で言えば牧師ですが、指導的な立場にある人々に語ります。使徒パウロも、テモテへの手紙の中で、長老の資質について語っていますが、ここでペテロも、長老の心構えについて語るのです。三つのことがあります。
①まず義務的にではなく自発的に教会の働きをしていきなさい、と言います(2節)。人から言われなければ動かない、言われたことしかしない、そんな長老はだめなのです。自分から、教会全体に目を配り、気づいて物事を進めていくことです。
②次に卑しい利得を求める心を捨てて、よい働きをしなさい、と言います(2節)。しかしこれは、何でもただで引き受けなさいと言っているのではありません(1テモテ5:17-18)。役得をむさぼることのないように戒めているのです。
③最後に支配しようとしてではなく模範となる働きをしなさい、と言います(3節)。指導的な立場に立つと、ただ権力を振り回す人がいるものです。しかし、教会の指導者は司令官ではなく、養育者です。指導者に期待されていることは、神のみことばで一人一人を養い育て、神の前に立たせることです。そして、自らにも教え、キリストのいのちに生き、神の恵みの広さ、高さをまず豊かに味わい、同じ味わいを分かち合うことのできることです。
2.若い人々へのススメ(5:5-
次に5節から、ペテロは、若い人たちをはじめとする信徒たち全体への勧めを書いていきます。大きく四つあります。
①従うことです。すでに、ペテロは「従う」ことをこの手紙を貫くテーマとして繰り返し語ってきました。政治的権力に服従する(2:13-17)、奴隷が主人に従う(2:18-25)、妻が夫に従う(3:1-7)、長老が神に従う(5:2)、最後に若い人が長老に従う(5:5)です。若い時代に、人に仕えることを学ぶことは大事なことでしょう。というのも、仕える人の気持ちをよく理解すればこそ、配慮のある、よき指導者にもなれるのです。そこをすっ飛ばして、人の上に立つような人は、結局思いやりのない、物事を詰めて実行することもできない、ただ権力を振り回す傲慢な指導者になってしまいます。
②謙遜であることです。神の力強い御手のもとにへりくだる、それは神が与えられた訓練の期間です。旧約時代のヨセフの物語がそのよい例でしょう。兄弟に憎まれて奴隷に売られ、さらに主人に誤解され囚人とさせられたヨセフ、あの生涯は、まさに単なる不運ではなく、神の力強い御手のもとにへりくだらされたものでした。何かねじ伏せられたような境遇に置かれた時には、全ては神のみこころと心得て、そこで学んでいくことです。神がちょうどよい時に、引き上げてくださるのです。
③思い煩いを神にゆだねることです。神の力強い御手に遜らされた歩みを通った人には、このみことばが素直に受け入れられるでしょう。何も心配することはありません。神が良きに計らってくださるからです。
④悪魔に抵抗することです。ペテロは迫害下にあるキリスト者に、今あるこの敵対的な動きは、やはり単なる人間の敵対心というよりも、敵対的な人間の背後にある悪魔的な力による、と言いたいのでしょう。そして、どんな人も、敵と見てはいけない、悪魔に取りつかれたような人を意識せよ、そしてその力から人々が解放されるように祈れと言うのです。確かに、日本の歴史の中にも、天皇を神として崇拝し、戦争に突入多くの若者が犠牲になった時代がありました。あの時代は、人間が鬼というよりも鬼の人間を生み出す狂気の時代でした。やはりそのように悪魔的に時代が動いていくことに、救いを祈る祈りが無くてはなりません。
目には見えませんが、確かに神はおられるのです。その神は正しく、恵み豊かな方です。そのように信仰を持つことで、苦難に耐え、また、家族、友人、近隣の人々に、神の平安、恵みをもたらす人でありたいものです。神の恵み、それは、確かな祝福です。
神のことばは真実です。神の祝福がありますように。ではまた明日。このチャンネルでお会いしましょう。
Chapter 5 Recommendations to Elders and Youth
1. recommendation to elders (5:1-4)
Finally, Peter speaks to those who are called elders in the church, or pastors as we call them today, but who are in leadership positions. The apostle Paul, in his letter to Timothy, also spoke of the qualities of elders, and here Peter also speaks of the mindset of elders. There are three things.
(1) First, he says that they should do the work of the church voluntarily, not obligatorily (v. 2). Elders who do not move unless they are told to do so, who only do what they are told to do, are not good elders. (1) First of all, you must not do what you are obligated to do, but be willing to do the work of the church on your own initiative (v. 2).
Next, he tells them to abandon the mind that seeks lowly gain and to do good works (v. 2). However, this does not mean that we should take on everything for free (1 Timothy 5:17-18). He is warning us not to covet the benefits of our work.
Finally, he tells them not to seek to rule but to serve as an example (v. 3). When one takes a leadership position, there are those who just wield power. However, church leaders are not commanders, but nurturers. What is expected of leaders is to nurture and nurture each person with the Word of God and bring them before God. They are also expected to teach themselves, to live the life of Christ, to taste first the richness and height of God’s grace, and to be able to share the same taste with others.
2. recommendation to young people (5:5-)
Next, beginning in verse 5, Peter goes on to write his recommendation to the young people and the entire congregation. There are four major ones.
(1) Obey. Already, Peter has repeatedly spoken of “obeying” as a theme that runs through this letter. He has already mentioned three major ways to obey: submission to political authority (2:13-17), slaves obeying their masters (2:18-25), wives obeying their husbands (3:1-7), elders obeying God (5:2), and finally, young people obeying their elders (5:5). It would be important for young people to learn to serve others in their younger years. It is important to learn to serve others when you are young, because only by understanding the feelings of those you serve can you become a good leader and a considerate person. Those who skip this step and stand on top of others will end up as arrogant leaders who simply wield power without consideration and without the ability to finalize and carry things out.
(2) Be humble. Humble yourself under the mighty hand of God, which is the period of training God has given you. The story of Joseph in Old Testament times is a good example. Hated by his brothers, sold into slavery, and then misunderstood by his master and made a prisoner, Joseph’s life was not mere misfortune, but a humbling under the mighty hand of God. When we are put in a situation where we are twisted in some way, we must learn from it, knowing that it is all God’s will. God will raise you up at just the right time.
(3) Give your worries over to God. Those who have gone through the process of being yielded to God’s powerful hand will be able to accept the Word of God. There is nothing to worry about. God will take good care of you.
(4) Resist the devil. Peter is trying to tell Christians under persecution that this current hostile movement is not just human hostility but demonic power behind the hostile man. He is also saying that no person should be seen as an enemy, that we should be aware of those who seem to be possessed by demons, and that we should pray for people to be delivered from their power. Indeed, there was a time in Japan’s history when the emperor was worshipped as a god, and many young men were sacrificed in war. That era was a time of madness, when people were more than demons, but rather created demonic people. We must pray for deliverance from such a demonic movement of the times.
Although we cannot see God, He is certainly there. That God is righteous and gracious. By having such faith, we should be people who endure hardships and bring God’s peace and grace to our families, friends, and neighbors. God’s grace is a sure blessing.
God’s Word is true. God bless you all. See you tomorrow. See you on this channel.