1.大淫婦(17:1-6)
今日の17章は、18章と合わせて特別編と言うべきものです。先の本編(6~16章)に関連して、異なる内容のメッセージが伝えられています。
まず、大淫婦と呼ばれる新たなキャラクターが登場します。何者でしょう!また、旧約聖書的な背景から考えてみましょう。旧約聖書では、イスラエルが、まことの神を捨てて偶像崇拝に熱中することを姦淫の罪に例えて語っています。それはイスラエルが神と契約を結んだ、神の民、いわば神の花嫁とされているからです。他方異邦人は神の花嫁ではありません。ですから、彼らの偶像礼拝は、無節操な遊女の淫行、あるいは不品行と語られています。
2節「大水の上」は、15節に、「もろもろの民族、群衆、国民、言語」と説明されていますから、異邦人の世界という意味でしょう。またそこに座っている大淫婦は、「大バビロン、淫婦たちと地上の忌まわしいものの母」と説明されていますから、これは、ローマ帝国に代表されるような眠らぬ享楽の町、富に奢り高ぶった大都市のことと考えられます。実際、当時のローマは大バビロンと呼ばれていました。そしてこの大淫婦は、緋色の獣に乗っています。当時緋色は、高価な染料を用いるもので、贅沢を象徴する色でした。また旧約の預言者たちは、緋色をしばしば罪の象徴として用いました(イザヤ書1:18)。
そういうわけで、2節「地の王たち、地に住む人々は、この女(大淫婦)と淫行のぶどう酒に酔っていた」と言うのは、享楽の富に奢り高ぶった世界中の大都市を物語っていると言えます。ある意味で、ニューヨーク、東京、パリのイメージなのかもしれません。
2.これまでの流れでの位置づけ
さて、イメージを掴んだ所で、これまでの流れとの関連を考えてみましょう。6~16章までは、封印、ラッパ、鉢によって様々な恐ろしい災いが引き起こされる状況が描かれていました。それは、終末へ向かう人類の歴史と裁きの要約です。それは、迫害の試練に会い、苦しんでいる信仰者への励ましであり、希望を語っていました。
しかしこの17章からは、苦難とは別の形の誘惑にさらされているキリスト者への警告が描かれているのです。つまりローマ帝国などのような大都市の富と豊かさの中で、誘惑にさらされて気づかないでいる信仰者、信仰的にまどろんでいる信仰者への警告です。
つまり終末的状況の中にあっても、すべての信仰者が迫害を受けているわけではありません。今日もそうですが、信教の自由や民主化のために声を上げたために、逮捕され、投獄されるような人々がある一方で、そのようなこととは全く無関係な人々もいます。迫害の悲惨さは、TV画面の向こう側のお話、富と豊かさの中で刹那的な楽しみに耽り、苦しんでいる人々には全く無関心に生きている人々もあるのです。まさに他人の痛みに無関心なサルディスの教会(3:1-6)や富みや豊かさの中に浸りきっていたラオデキアの教会(3:13-22)は、そのような教会でした(3章)。ヨハネはローマ帝国に蔓延した豊かさに毒されていく教会に警告を発しています。
3.享楽主義の滅亡(17:7-18)
ヨハネの時代は、ローマが世界の征服者でした。その支配下にはローマに従属する国々とそれぞれの王たちがいました。そしてこの大帝国もその内部分裂から滅びていきました。それ以降の歴史も、世界を制覇した支配者たちが、出現しまた消え去る事の繰り返しでした。富を巡って、人々は争いを続け、自分がよって立つ足元すら破壊してしまう、その繰り返しなのです。権力者たちは子羊に戦いを挑むが、勝つことはできない、と言います(14節)。つまり獣と女は滅びるように定められているというわけでしょう(16節)。
人間の心には、もっとしゃれた家に住みたい、素敵な服を着たい、あるいは高学歴を身につけて、よい地位を得たいという気持ちがあるものでしょう。人の欲求は、向上のために大切なものですが、それはいとも簡単に悪しき欲望に代わりやすいのです。そして、人は分を超えて求めすぎるために、欲望のとりこにされて堕ちてしまう弱さがあるのです。
サタンはその弱さに付け込んできます。世にあるものは、神が与えてくださったもの。それを楽しむことは神も喜ばれることでしょう。しかし、その楽しみの中で、私たちの感覚が狂って生き、それらの楽しみを与えてくださった神を忘れていき、世にあるものを愛しすぎてしまう人間の弱さがあるのです。すべてよきものを与えてくださるのは神です。その神を恐れて歩むことです。パウロが祈るように、「天上にあるすべての霊的祝福」にはっきり目を向けて生きることが大切です。神のことばは真実です。神の祝福があるように。チャンネルの登録、メンバーの登録よろしくお願いいたします。ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Revelation 17: The Collapse of Hedonism
- The Great Whore (17:1-6)
Today’s chapter 17, together with chapter 18, should be considered a special edition. In relation to the previous main story (chapters 6-16), a different message is conveyed.
First, a new character called the Great Whore appears. Who is she?! Let’s also consider the Old Testament background. In the Old Testament, Israel’s abandonment of the true God and its indulgence in idolatry are likened to the sin of adultery. This is because Israel was considered to be God’s people, or God’s bride, who had made a covenant with God. On the other hand, the Gentiles are not God’s bride. Therefore, their idolatry is described as the fornication or sexual immorality of unprincipled prostitutes.
Verse 2, “over the many waters,” is explained in verse 15 as “peoples, multitudes, nations, and languages,” so it probably means the world of the Gentiles. The great harlot sitting there is described as “Babylon the Great, the mother of harlots and of the abominations of the earth,” so this is thought to refer to a city of sleepless pleasures, such as the Roman Empire, a great city pampered by wealth. In fact, Rome at that time was called Babylon the Great. And this great harlot is riding a scarlet beast. At that time, scarlet was a color that used expensive dyes and symbolized luxury. Also, the prophets of the Old Testament often used scarlet as a symbol of sin (Isaiah 1:18).
For this reason, verse 2, “The kings of the earth and those who dwell on the earth were drunk with the wine of fornication with her (the great harlot),” can be said to be speaking of great cities around the world that were pampered by the wealth of pleasure. In a sense, it may be an image of New York, Tokyo, and Paris.
- Position in the flow so far
Now that we have an image of this, let’s consider how it relates to the flow so far. Chapters 6 to 16 described the situation in which various terrible disasters would be caused by the seals, trumpets, and bowls. It was a summary of the history and judgment of humanity toward the end of the world. It was an encouragement and a message of hope to believers who were experiencing the trials of persecution and suffering.
However, from chapter 17 onwards, a warning is given to Christians who are exposed to temptations of a different kind than suffering. In other words, it is a warning to believers who are exposed to temptations but do not realize it in the wealth and prosperity of big cities such as the Roman Empire, and to believers who are slumbering in their faith.
In other words, even in the end times, not all believers are persecuted. As is the case today, while there are people who are arrested and imprisoned for speaking out for religious freedom and democratization, there are also people who have nothing to do with such things. The misery of persecution is a story that is told on the other side of the TV screen, and there are people who live in wealth and abundance, indulging in momentary pleasures and being completely indifferent to those who are suffering. The church of Sardis (3:1-6), which was indifferent to the pain of others, and the church of Laodicea (3:13-22), which was completely immersed in wealth and affluence, were such churches (chap. 3). John warns against churches that are being poisoned by the wealth that is rampant in the Roman Empire. - The Fall of Hedonism (17:7-18)
In John’s time, Rome was the conqueror of the world. Under its rule were nations and their respective kings that were subordinate to Rome. This great empire also fell due to internal divisions. Since then, history has been a cycle of rulers who have conquered the world appearing and disappearing. People continue to fight over wealth, destroying the very foundations on which they stand, and this cycle continues. The powerful say that they will fight the Lamb but will not prevail (verse 14). In other words, the beast and the woman are destined to perish (verse 16).
In the human heart, we have a desire to live in a nicer house, wear nice clothes, or get a higher education and a better position. Human desires are important for improvement, but they can easily turn into evil desires. And because people seek more than they can handle, they have a weakness of being captured by their desires and falling into depravity.
Satan exploits this weakness. The things in the world are given to us by God. God would be pleased if we enjoyed them. However, in the midst of that enjoyment, our senses go haywire, we forget God who gave us those enjoyments, and we are weak to love the things in the world too much. It is God who gives us all good things. We must walk in fear of that God. As Paul prays, it is important to live with our eyes clearly fixed on “all the spiritual blessings in the heavenly places.” God’s word is true. May God bless you. Please subscribe to the channel and become a member. See you again tomorrow on this channel.