【シーズン6】ヨハネの黙示録20章 千年期【聖書】人生100倍の祝福

1.千年期の考え方(20:1-10)
20章は、黙示録の中で神学的な議論が継続しており、解釈が難しいところです。キリスト教神学の中で、千年期(ミレニアム)と呼ばれるものについて語っています。ちなみに大きく三つ、あるいは四つの説があるので、その議論を紹介しておきましょう。
一つは、千年(3節)を象徴的に理解し、キリストの地上生涯から再臨までの教会の時代を指すと考える「無千年期説」です。この考え方では、6節の「第一の復活」は信者が信仰を持った時の経験と解釈します。ですから千年期がないというよりも、今私たちは千年期にあると考えるわけです。しかし千年期はサタンが縛られて、キリストが支配する時代のことなのに、今の社会の現実は、どうもそのようではない、と指摘されます。
そこでこれを修正した解釈として、同じように千年を象徴的に考え、キリストの再臨の位置を最後にする「千年期後再臨説」があります。つまり千年期は、キリストが地上で治める期間ではなく、キリストの霊的な支配がだんだん浸透していくことと考えるわけです。確かに、神の国はある意味でこの世の霊的な事実として始まっており(マタイ12:28)、それは、未来に完成するものだとイエスも教えられました(マタイ19:27)。
19世紀の終わりから20世紀初頭にかけては、この解釈が好まれました。それは、進化論の影響や、教育の普及、福祉の発展等の社会変化があり、人類が発展していく期待が大きかった時代的背景のためでした。しかし二度の悲惨な大戦を経験した20世紀後半は、千年期を象徴的にではなくて文字通りにとる千年期前再臨説が好まれるようになりました。
千年期の出来事は20章に記された順番どおりに展開すると考え、千年期の前にキリストの再臨があると主張するのです。ジョージ・ラッド著『神の国の福音』はこの考え方をよく説明し、戦後の福音派の教会に多く受け入れられた説です。この立場は古典的千年期前再臨説と呼ばれ、イエスや初代教会の弟子たちの立場を表すものと考えられています。
ただ日本の福音派は、微妙に違う、第四の説、つまりディスペンセーション主義に立つ千年期前再臨説に立つ教会も多いのです。ディスペンセーションというのは、世代や区分を意味することばで、聖書全体の歴史をいくつかの時期に区分して理解し、最後の時代区分を千年期とします。また、千年期はあくまでもユダヤ人のための思想であるとし、地上でのダビデ王国の再興を想定する、極端に聖書を文字通りに解釈する立場です。私も、1980年代に神学教育を受けた時には、この考え方の教育を受けた記憶があります。最近は、このような説を教えている神学校も珍しいでしょう。
無千年期説や千年期後再臨説を取る人は、世の中はだんだんよくなると考えるので、社会改革や実践に積極的です。一方ディスペーセンション主義の千年期前再臨説を取る人々は、この世の改革にあまり関心を持ちません。人がどんなにあがこうと、この世は悪の頂点に向かっている、とひたすら望みを次の世に置くからです。ただ、古典的な千年期前再臨説を取る人は、世の終わりが来ても来なくても、現実的な対応をとると考えるようです。どの立場に立つかは個人の確信ですが、キリスト者の社会的な姿勢に影響を与えることは否めません。
私は、どの立場が聖書的なのかは、わからないと思っています。聖書が終末について語っているのは、マタイ24-25章、テサロニケ人への手紙、サムエル記等ですが、このテーマが語られているのは、この箇所のみです。判断材料となる情報量が少ないのです。
実際この個所に書いてあることは、サタンが底知れぬ所に封印されること(3)、そのサタンが再び解き放たれること(3)、殉教者が生き返ること(5)、千年間王として治めること(4)、戦いの招集があること(8)、聖徒が迫害されること(9)白い御座の前に地上が滅びること(11)、御座の前で裁きが行われること(12)、第二の死があることです(14)。
問題は、各要素はわかっても、順序が特定できないのです。つまり種々の説は唱えられても、はっきりとした結論は出しにくいのです。となれば、お互いの立場を排斥し合うまで議論するようなものでもないでしょう。むしろ、わからないところは、わからないままに受け止めて、おくのが本当でしょう。そしてこれまでの黙示文学の読み方の原則、つまりイメージで掴むという読み方で、はっきり言えることは、神が私たちを、ご自身の王座の高さに引き上げてくださる、そういう恵みの時が起こるというだけのことです。つまり19章の素晴らしい結末を補足しているに過ぎません。
2.神の正義は明らかにされる(20:11-15)
ともあれこの20章は、人類がまだ経験しえぬこと、世の終わりについて預言的に書かれたものです。それはよくあるハリウッド映画のような、人間の勇敢さを讃え、新しい地上の世界がリセットされていくようなものではなく、完全にこの地球が消滅するイメージで書かれています(11節)。つまりその日は人間には何もなす術がない時です。神の正義が完全に執行される日だということです。
12、13節、当時、地上で死んだ人は、死後、皆「黄泉」に下ると考えられていましたが、海で死んだ人は全くわからないとされていました。海で死んで行方不明となり、それで終わり。しかし、聖書は、その日は、海の深みがもはや神秘ではなくなると言います。世の中には、失踪、未解決事件と呼ばれるものは少なくありません。しかし、聖書はその日は、歴史の隙間に消え去って、わからなくなったと思われていることもすべて明らかにされると言います。神は何一つ見過ごしてはおられず、きっちり正しい裁きをなさると語るのです。信仰は、人にとって最後の砦、不確実性の世において最後の希望というべきでしょう。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。チャンネルの登録、メンバーの登録をよろしくお願いいたします。ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。
Revelation Chapter 20: The Millennium

  1. The Millennium (20:1-10)
    Chapter 20 is a difficult place to interpret because theological debate continues in the Book of Revelation. In Christian theology, it talks about something called the millennium. By the way, there are three or four major theories, so let me introduce the discussion.
    One is the “amillennialism,” which understands the thousand years (verse 3) symbolically and considers it to refer to the era of the church from Christ’s earthly life until his second coming. In this way, the “first resurrection” in verse 6 is interpreted as the experience of believers when they have faith. Therefore, rather than saying that there is no millennium, we are now in the millennium. However, it is pointed out that although the millennium is the time when Satan is bound and Christ rules, the reality of today’s society is somehow not like that.
    As a revised interpretation, there is the “post-millennialism,” which similarly considers the thousand years symbolically and places Christ’s second coming at the end. In other words, the millennium is not a period during which Christ reigns on earth, but rather a period during which Christ’s spiritual rule will gradually take hold. Indeed, the Kingdom of God has in a sense begun as a spiritual reality of this world (Matthew 12:28), and Jesus also taught that it will be completed in the future (Matthew 19:27).

This interpretation was popular from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century. This was due to the historical background of the time when there were social changes such as the influence of evolution theory, the spread of education, and the development of welfare, and there was a high expectation that humanity would develop. However, in the second half of the 20th century, which experienced two tragic world wars, the premillennial theory, which takes the millennium literally rather than symbolically, became popular.

It is believed that the events of the millennium will unfold in the order described in Chapter 20, and it is argued that Christ will return before the millennium. George Ladd’s The Gospel of the Kingdom of God explains this idea well, and it was widely accepted by evangelical churches after the war. This position is called classical premillennialism, and is thought to represent the position of Jesus and the disciples of the early church.

However, many Japanese evangelicals hold a subtly different fourth theory, that is, premillennialism based on dispensationalism. Dispensation is a word that means generations or divisions, and it divides the history of the Bible into several periods, with the last period being the millennium. It also takes an extremely literal interpretation of the Bible, assuming that the millennium is an idea only for the Jews and that the Kingdom of David will be reborn on earth. I remember being taught this way of thinking when I received theological education in the 1980s. It is rare to find seminaries that teach this theory these days.

People who hold amillennialism or postmillennialism believe that the world will gradually improve, so they are proactive in social reform and practice. On the other hand, people who hold dispensationalism’s premillennialism are not very interested in reforming this world. This is because they believe that no matter how hard people try, this world is heading towards the height of evil and they place their hopes solely on the next world. However, those who hold classical premillennialist views seem to believe that a realistic response will be taken whether the end of the world comes or not. Which position one takes is a matter of personal conviction, but there is no denying that it influences Christians’ social stances.
I don’t think it’s clear which position is biblical. The Bible speaks of the end of the world in Matthew chapters 24-25, the Letter to the Thessalonians, the Book of Samuel, etc., but this is the only place where this theme is discussed. There is little information on which to base a judgment.
In fact, what is written in this passage is that Satan will be sealed in the bottomless pit (3), that he will be released again (3), that the martyrs will be raised to life (5), that he will rule as king for a thousand years (4), that there will be a call to battle (8), that the saints will be persecuted (9), that the earth will be destroyed before the white throne (11), that judgment will take place before the throne (12), and that there will be a second death (14).
The problem is that even though we understand each element, we cannot determine the order. In other words, even though various theories are put forward, it is difficult to reach a clear conclusion. In that case, it is not something to debate until we have eliminated each other’s positions. Rather, it is best to accept the things we do not understand as they are. And according to the principle of reading apocalyptic literature up to now, that is, to read it by grasping it through images, all we can say clearly is that a time of grace will occur in which God will raise us to the height of His throne. In other words, it is simply a supplement to the wonderful ending of chapter 19.

  1. God’s justice will be revealed (20:11-15)
    Anyway, this chapter 20 is written prophetically about the end of the world, something that humanity has yet to experience. It is not like a typical Hollywood movie that praises human bravery and resets the world to a new earth, but is written with the image of this earth being completely destroyed (verse 11). In other words, that day will be a time when humans will have no way of doing anything. It is the day when God’s justice will be fully executed.

Verses 12 and 13: At that time, it was believed that everyone who died on earth would go down to “Hades” after death, but it was believed that people who died in the sea had no idea what happened to them. They died in the sea and went missing, and that was the end of it. However, the Bible says that on that day, the depths of the sea will no longer be a mystery. There are many things in the world that are called missing people and unsolved cases. However, the Bible says that on that day, all things that were thought to have disappeared into the gaps of history and become unknown will be revealed. God does not overlook anything, and He says that He will make a fair judgment. Faith is the last stronghold for people, the last hope in a world of uncertainty. The word of God is true. May God bless you. Please subscribe to the channel and subscribe to the members. See you again tomorrow on this channel.

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