【シーズン6】ヨハネの黙示録7章 勝利の凱旋【聖書】人生100倍の祝福

1.印を押された者(7:1-9)

 ユダヤ人の伝統からすると、数字の4は全体を意味することばです。御使いは霊的で、目に見えない存在です。そのみ使いが、四方、つまり全体の風の強まりを押さえている。それは、6章の前半部分に描かれた災いの拡大を押さえているということです。世界が滅亡する前に、神は一人でも多くの人を救い出そうと、抑止力を働かせているのです。

 そしてそこに2節、もう一人の御使いが登場します。大切なのは生ける神、という言い方です。つまり、命のない、造り物の偶像に対して、いのちあるまことの神が対比されています。その神の印をもったみ使いが登場するのです。そしてその御使いは、先の御使いが四方の風を押さえる手を放つ前に、神の印を、神のしもべの額に押そうとするのです(3節)。このイメージは何を伝えているのかを理解することが黙示文学の読み方です。最も目立つ額に印をつけるのは、災いから守られるべき人をはっきり区別するためでしょう。

 そして災いから守られるべき人は、144,000人のイスラエルです(4節)。これをどう理解するか?まず、数字は、統計的な数ではなくて、イメージとして捉えるべきものでしょう。実際民数記等、旧約聖書の記録を見ると、部族間で構成人数の差は歴然としています。どの部族からも均等に12,000人というのはおかしな話です。つまりこれは、ある一定数を意味しているに過ぎません。

 そして「イスラエル」も、ヨハネが民族的ではなく、象徴的な意味で使ったことは確実です。というのも、イスラエルの民族的な12部族という区分は、この時代には既に失われていました。そして、ヨハネが描くイスラエルの筆頭は、ユダ族です。もともと12部族は、ヤコブという人物の、12人の子どもたちに由来し、その長子はルベンです。順番からすればルベンが、12部族の筆頭です。しかしそれがユダから始まるのは、メシヤを中心とするイスラエルを意識したためでしょう。そしてヨハネ自身が明確に定義づけします。彼らは9節、イスラエル民族という民族性を超えて、あらゆる部族、民族、国民から集められた人達でである、と。彼らは、これまでの人類史の中で、神の民とされたすべての人を意味しています。神と子羊であるキリストの権威を認めた者たちです。

2.この人たちは誰か(7:10-17)

 13節、集められた人々の特徴がさらに語られます。彼らは「大きな患難を経てきた者たちで、子羊の血で聖くされた者たちである」と。6章の後半に出てきた迫害の試練を通り抜け、白い衣を着せられた人たちです。まさに目を覚まし、生きた信仰を持てと言われて、信仰を回復したサルディスの教会のような人たちです。

 その彼らは、手になつめ椰子の枝をもって、大声で叫び、感謝し、神を礼拝しています。これは、ユダヤ人の過ぎ越しの祭りの興奮に満ちた様子をイメージさせます。さらに彼らは聖所に仕えている、とされます(15節)。「聖所」はギリシア語でナオス、外庭を含めた神殿全体ではなくて、神殿本体の中でも神がおられる「至聖所」を意味します。つまり彼らは神に最も近い場所で昼も夜も仕えている。そして御座についておられる方も、彼らの上に幕屋を張られる。つまり神も彼らを住まいとする、神が彼らの側で永遠に安らいでくださる、というのです。これは素晴らしい祝福です。

 この7章では、二つのイメージを掴むことが大切です。わかりやすく言えば、戦争映画を見ると、そのラストシーンにはお決まりの場面があります。軍隊が隊列をなして帰還してくる場面、続いて、彼らが家族と再会し、抱き合い、戦争が終わったことを喜び、日常に戻っていく場面が描かれることがあります。それと似ています。前半の144000人の名簿は、まさに隊列をなして天国に凱旋した人々のイメージ。数は関係がありません。後半のなつめ椰子の枝を手にし、礼拝し、そして昼も夜も神に仕えるというのは、平和な新しい天の日常に入れられたということです。

 迫害にさらされ信仰の忠実さを保っていたスミルナの教会にとっては、実に素晴らしい慰め、迫害の中で妥協し、またまどろんでいたペルガモンなどの教会にとっては、こうしてはおられぬ、神の祝福を逃してはいけない、と襟を正される記述であったことでしょう。

 こうしてこの個所は、6章で殉教者たちが「いつまでですか」と叫ぶ声に対する、神の応答となっている部分なのです。また、21章でさらに詳しく描かれる、新天新地、終わりの祝福を先取りして語っている部分です。神を信じ、神に従う信仰者にとって、神の前に立つ終末の時は、恐ろしい裁きの座に立たせられることではありません。それは勝利の凱旋の時、戦いが終わって新しい日常へ戻っていく祝福の時なのです。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。では、また明日このチャンネルでお会いしましょう。

Revelation 7: The Triumph of Victory

1. The Sealed One (7:1-9)

 In Jewish tradition, the number four is a word that signifies the whole. The angel is a spiritual, invisible being. This angel holds back the four directions, or the whole of the wind. That is, he is holding back the spread of the plagues described in the first part of chapter 6. Before the world is destroyed, God is working a deterrent to save as many people as possible.

 Then, in verse 2, another angel appears. The phrase “the living God” is important. In other words, the lifeless, made-up idols are contrasted with the living, true God. The angel with the mark of God appears. And this angel is about to place the seal of God on the forehead of the servant of God before the earlier angel releases his hand to hold the wind on all sides (v. 3). Understanding what this image conveys is the way to read apocalyptic literature. The mark on the most prominent forehead would be to clearly distinguish those who are to be protected from the plagues.

 And those who are to be protected from the plagues are the 144,000 Israelites (v. 4). How do we understand this? First of all, the number should be understood as a picture, not a statistical number. In fact, the Old Testament records, such as Numbers, show a clear difference in the number of people among the tribes. It would be strange to say that there were 12,000 equally from each tribe. That means only a certain number.

And “Israel” is also certain to have been used by John in a symbolic, not an ethnic sense. The ethnic division of Israel into 12 tribes had already been lost by this time. And the head of Israel as presented by John is the tribe of Judah. Originally, the 12 tribes were the 12 children of Jacob, of whom the firstborn was Reuben. Reuben, in turn, is the first of the 12 tribes. However, the reason it starts with Judah is probably because of the Messiah-centered consciousness of Israel. And John himself clearly defines it. They are a people gathered from every tribe, people and nation, beyond the ethnicity of the nation of Israel, verse 9. They are all those who have been God’s people throughout human history. They are those who have accepted the authority of God and Christ the Lamb.

2. who these people are (7:10-17)

 In verse 13 the characteristics of those who are gathered together are further described. They are “those who have passed through the great tribulation, who have been sanctified by the blood of the Lamb,” those who have gone through the test of persecution mentioned in the latter part of chapter 6 and have been clothed in white robes. They are exactly the kind of people, like the Church of Sardis, who were told to wake up and have a living faith and were restored to the faith. Furthermore, in support of the earlier interpretation of Israel, they are people gathered from every tribe, people and nation, beyond the ethnicity of the Israelites (verse 9).

 They are the ones who, with branches of the jujube palm in their hands, shout loudly, give thanks, and worship God. This evokes the excitement of the Jewish Passover. They are also said to be serving in the sanctuary (v.15). The word “sanctuary” is the Greek word naos, meaning not the entire temple, including the outer court, but the “holiest place” in the temple itself, where God is present. In other words, they serve day and night in the place closest to God. And He who is on the throne also dwells over them. This means that God also makes them His dwelling place, and He will rest at their side forever. This is a wonderful blessing.

 In this chapter 7, it is important to understand two images. To put it plainly, if you watch a war movie, you will see a typical scene at the end of the movie. The troops come home in formation, followed by a scene where they reunite with their families, hug each other, rejoice that the war is over, and go back to their daily lives. It is similar. The first half of the 144,000 names in the list is the very image of those who have triumphantly returned to heaven in formation. The numbers are irrelevant. The second half, with the branches of the jujube palm in their hands, worshiping and serving God day and night, is about being incorporated into a new heavenly routine of peace.

 For the Church of Smyrna, which has remained faithful in the face of persecution, this is a wonderful comfort. For the church in Pergamum, which had compromised and slumbered in the face of persecution, it must have been a reminder that this is not the way it should be and that they must not miss God’s blessing.

 So this passage is God’s answer to the martyrs’ cry in chapter 6, “How long? It is also the part that anticipates the blessings of the New Heaven and Earth and the end, which will be described in more detail in chapter 21. For the believers who believe in and follow God, the end times, when they stand before Him, are not a time of standing before the throne of terrible judgment. It is a time of triumph, a time of blessing when the battle is over and we return to our new normal. God’s Word is true. May God bless you. See you tomorrow on this channel.

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