1.上に立つ権威に従う(13:1-10)
初めキリスト教は、中東の一地方に発生したユダヤ教の一派に過ぎませんでした。その迫害も、ユダヤ教内部でのことで、正典の解釈をめぐるものでした。ところがAD64年、ローマ大火が起こると、キリスト教はローマ帝国から、邪教と見なされ、国家的、組織的に迫害されていくようになるのです。しかしAD313年、キリスト教は一転して、ローマ帝国の国教となっていきます。どうしてそのような大どんでん返しが起こったのか。
一つには、この13章の権力への服従という教えがあったためだ、と言われることがあります。ローマ帝国が傾きかけた時に、キリスト教の権力への服従と組織力が注目された、というわけです。確かにローマ帝国は、国家を建て直すために、キリスト教を利用したと言えるかもしれませんが、それも、神のご計画によるものでした。
2.時代背景を考える
ただ、この箇所を近代の人権を無視した国家的な迫害下にあるキリスト者にそのまま当てはめてよいものかどうかは、疑問です。というのも、戦中、日本でも多くのキリスト者は、国家の宗教統制の下、宮城遥拝を受け入れています。そして、アジア諸国に派遣されていた日本人牧師は国家権力の手先となり現地の人々に宮城遥拝を強要しました。もちろんそのような時代の流れに屈せず、天皇を神と認めず捕らえられ拷問され、獄死した牧師たちもいました。私の祖父が所属していた弘前教会の辻啓蔵牧師も、その一人で、青森刑務所で獄死、祖父や祖母も教会閉鎖のため教会に通えない時代がありました。戦った人達もいたのです実際ドイツでは、牧師のボンフェッファーがナチスヒトラーに対する過激な抵抗運動を起こしていました。彼は「もし精神異常者が車を暴走させたら、それを止めない人がいるであろうか」と語り、ヒトラー暗殺計画に加担し、とされます。迫害下の時代という文脈で、13章1節をどう理解すべきかは、考えさせられる問題です。
しかし、聖書の文脈に注目すべきでしょう。パウロがこの手紙を書いた時代は、まだ国家的な迫害はありませんでした。使徒の働きを読む限り、当時のパウロは、明らかにローマ帝国の庇護を求め、庇護のもとに宣教を続けることができた。ルカが、ローマの高官とおぼしきテオフィロに宛てて使徒の働きを書いた理由も同じです。つまり、この時点でパウロは、法と人権を無視し、暴走する国家については想定していないのです。ですから6節、「税金を納める」ことも当たり前のように勧められています。国家に対する責任をしっかり果たすべきことを教えるのが、この箇所の趣旨なのでしょう。
3.昼は近付いてきている(13:11-14)
もちろん、国家にまったく問題がないということはありえないものの、かつての日本も経験したように、国家が異常事態に陥った時にどう行動すべきか、それは、ローマ帝国の迫害下で書かれたペテロの手紙で学ぶ必要があると思います。ただ基本的な考え方は、ここにも暗示されているように思います。つまり、3節「善を行う」ことです(1ペテロ2:13-14)。そして愛の強調です。8節「だれに対しても、何の仮りもあってはならないが」、愛することは別であると言います。そして9-10節、神の戒めは、愛に要約されると。実に、事の善悪について迷ったら、愛の観点から考え行動すれば間違いはない、ということです。パウロはその程度ですが、ペテロの場合は、愛に基づいた行為を、ねじ伏せる力があるのなら、その時は神に魂を委ねよと言うのです(1ペテロ4:15-16)。キリスト者は、暴力や抵抗ではなく、人への愛と神への献身で最期を飾るということでしょう。
そしてそのように考える根拠は、11節「夜は深まり、昼は近づいて来ました」人は、死んで終わりではありません。神の御前に立ってすべてのことを申し開きする時が近づいています。そうであればこそ「闇のわざを脱ぎ捨て、昼らしい、品位のある生き方をしようではありませんか。(12,13節)」となります。そんな勧めには、今の自分は程遠いと感じることがあっても、それをわかって神が招いてくださるのですから、その祝福を得る歩みをさせていただきましょう。
Romans 13 The Christian in Society.
1. To Obey the Authority Above (13:1-10)
In the beginning, Christianity was merely a branch of Judaism that arose in a region of the Middle East. Its persecution was also internal to Judaism and concerned the interpretation of canonical texts. However, after the Great Fire of Rome in 64 A.D., Christianity was considered a pagan religion by the Roman Empire and was persecuted nationally and systematically. In 313 AD, however, Christianity was reversed and became the state religion of the Roman Empire. How did such a great turnaround occur?
One reason, it is sometimes said, is this teaching of submission to authority in chapter 13. When the Roman Empire was on the verge of collapse, Christian obedience to power and organizational power was noticed. It is true that the Roman Empire used Christianity to rebuild the state, but that was also God’s plan.
2. consider the historical context
However, it is questionable whether this passage can be applied directly to Christians under state persecution with no regard for human rights in modern times. This is because, during the war, many Christians in Japan also accepted the Kyujo-Yohai(Worshipping the Imperial House from afar )under state religious control. And Japanese pastors dispatched to Asian countries became pawns of state power and forced local people to worship the Imperial House. Of course, there were pastors who did not yield to such trends of the times and were captured, tortured and jailed for not recognising the Emperor as a god. Pastor Keizo Tsuji of Hirosaki Church, to which my grandfather belonged, was one of them. He died in Aomori Prison, and my grandfather and grandmother were also unable to attend church at one time because it was closed. There were people who fought, in fact, in Germany, Pastor Bonhoeffer had started a radical resistance movement against Nazi Hitler. He is alleged to have been complicit in a plot to assassinate Hitler, saying, “If a lunatic drives a car out of control, who will not stop him?” How we should understand chapter 13:1 in the context of a time under persecution is a thought-provoking question.
However, the biblical context should be noted. At the time Paul wrote this letter, there was not yet national persecution. As far as the Acts of the Apostles is concerned, Paul at that time clearly sought the patronage of the Roman Empire and was able to continue his ministry under its patronage. The same is the reason why Luke wrote Acts to Theophilo, a high Roman official. In other words, at this point Paul does not envisage a state that runs amok and ignores law and human rights. So, v.6, ‘paying taxes’ is also recommended as a matter of course. The purpose of this passage is to teach that we should fulfil our responsibilities to the state.
3. The day is approaching (13:11-14)
Of course, it is impossible for a nation to be completely free of problems, but it is necessary to learn from Peter’s letter, written under the persecution of the Roman Empire, how to act when a nation is in an abnormal situation, as Japan experienced in the past. But the basic idea seems to be implied here as well. Namely, v.3 “do good” (1 Peter 2:13-14). Then there is the emphasis on love, v.8, “there should be no hypocrisy toward anyone,” but loving is different. And vv. 9-10, God’s commandments are summed up in love. In other words, when in doubt about what is right or wrong, think and act in terms of love and you will not go wrong. Paul goes as far as this, but in the case of Peter, he says that if you have the power to twist an action based on love, then surrender your soul to God (1 Peter 4:15-16). It may be that Christians do not end in violence or resistance, but in love for others and devotion to God.
And the basis for such a view is that verse 11: “The night is deepening and the day is drawing near” Man does not end when he dies. The time is drawing near when he will stand before God and confess all his sins. (vv. 12,13)”. Even if you feel that you are far from such an invitation at the moment, God knows and invites you, so let us walk in a way that will earn this blessing.