【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マタイの福音書14章 信仰を働かせる

1.ヘロデの反応(14:1-12)

マタイは、イエスに対するヘロデ王の反応を加えます。このヘロデは、2:1、イエスがお生まれになった時に登場したヘロデ大王の息子です。彼は妻と離別し、異母兄弟ピリポの妻と再婚していました。バプテスマのヨハネは、それを問題であると批判したので、ヘロデは、腹を立てて、マケルスの牢獄にヨハネを閉じ込めていました。彼は、単純にヨハネを懲らしめるつもりだったのでしょう。しかし、彼は妻にそそのかされ、自分の意に反する形で、ヨハネを処刑してしまうのです。ヘロデは、イエスを見て、彼をヨハネの生まれ変わりと考えました。

こうして、イエスについては、悪魔的存在であるとか、頭がおかしくなった人、ヨハネの生まれ変わり等、様々な受け止め方がされていたことを、マタイは説明します。そしてマタイは読者が、一つの判断を下す前に、もう少しイエスについて説明を加えていきます。

2.活動の場を変えるイエス(14:13-14)

イエスは、ヨハネがヘロデに殺められたことを知ると、寂しい所に出ていかれたと言います。神の子であるイエスも、完全な人間でもあったわけですから、そうした、世の理不尽な仕打ちには、打ちのめされるような思いになっていた、と言うべきでしょう。ヨハネのように真っすぐな心を持ち、正しく神のことばを語る人が、不条理にも、人の気まぐれに、虫けらのごとく殺されていくのです。なんとも痛ましいことが社会にはあるものです。

これ以降イエスは、「ツロとシドンとの地方(15:21)」、「ピリポ・カイザリヤの地方」(16:13)へと出ていきます。つまりヘロデの領地を離れ、ヘロデの兄弟ピリポの領地へと出ていきます。すると人々もイエスを追って移動しました。ただそれは、イエスを慕ってというよりも、イエスの力を慕うご利益的な理由によるものでした。しかしそれでもイエスは、彼らを深くあわれんで、求められるままに、彼らの病を癒されたと言います。

本当は、静かな所で、自らの心を癒したかったのではないかと思います。しかしそんな暇もなく、人々の過剰な要求に向かい合われたのです。しかも、彼らが考えもしなかった要求、つまり食事の必要にまで心を配られた、とマタイは言います。まさにその優しさ、思いやり、忍耐は、神の人と言うべきです。

3.5000人の胃袋を満たすパンの奇跡(14:15-21)

15節の5000人の胃袋を満たしたパンの奇跡は、荒野のマナの奇跡に等しいものです。それ自体が驚くべきことですが、この奇跡、イエスのメシヤ性を証しするものとして重要です。20個のパンで、100人の人を養う奇跡を起こした、旧約の預言者エリシャが思い出されます(2列王4:42-44)。つまりマタイは、まず、イエスが旧約の預言者に匹敵する存在であることを語ろうとしています。

続く湖上の嵐の出来事は、この5000人の胃袋を満たした奇跡と密接に結びついています。ここでマタイは、他の福音書記者が書かなかったことを描いています。つまり、ペテロが、イエスと同じように水の上を歩いてみたいとイエスに求めたエピソードです。既にマタイは、イエスが、風や湖までも思いのままにする、つまり、被造世界を支配しておられる神であることを読者に伝えていますが、ここでは、旧約の預言者以上の存在であること、イエスが全被造物の主そのものであることに注目させているのです。慈愛に満ちた神の子は、全被造物の主であり、信仰を告白すべき主である、と。

こうしてマタイは、読者に、イエスがどういう方であるかを結論づけるための多くの材料を提供しています。そして信仰を告白すべきことを促すのです。

教会にあってこの世にないもの、それは信仰です。それは、単純にご利益信仰というものではありません。慈愛に満ち、全被造物を支配される、まことの神の子に対する信仰です。イエスをまことの神そのものであることを認め、その神の素晴らしさを仰ぎ、神を喜ぶことが、まず何よりも大切なことです。では今日もよき一日となるように祈ります。

Matthew 14: Putting Faith to Work

1. Herod’s Reaction (14:1-12)

Matthew adds King Herod’s response to Jesus. This Herod is the son of Herod the Great, who appeared in 2:1, when Jesus was born. He had separated from his wife and remarried to the wife of his half-brother Philip. John the Baptist criticized it as a problem, and Herod, offended, had John locked up in the prison of Macerus. He probably intended to simply chastise John. But his wife seduced him into executing John against his will. Herod saw Jesus and thought he was John reincarnated.

Thus, Matthew explains that there were various perceptions of Jesus, such as being a demonic being, a demented person, a reincarnation of John, and so on. Matthew then goes on to explain a little more about Jesus before the reader makes a single judgment.

2. Jesus changing the field of activity (14:13-14)

Jesus says that when He learned that John had been killed by Herod, He went out to a lonely place. As the Son of God, Jesus was also a perfect human being, so it is fair to say that he was devastated by the world’s unreasonable treatment of him. A man like John, who had a straight heart and spoke the Word of God correctly, was absurdly killed like an insect by the whims of men. What a tragic thing to see in our society.

From this point on, Jesus goes to “the region of Tullo and Sidon (15:21)” and “the region of Philip and Caesarea” (16:13). In other words, he leaves Herod’s territory and goes into the territory of Philip, Herod’s brother. Then the people followed Jesus and moved on. But it was more for the benefit of their adoration of Jesus’ power than for his adoration of them. But Jesus still had compassion on them and healed them of their illnesses as they asked.

In fact, I think he would have preferred to be in a quiet place and heal his own heart. But He did not have time to do so, and He was confronted with the excessive demands of the people. Matthew says that He was attentive to a need that they had not even thought of, namely, the need for food. His kindness, compassion, and patience are truly the character of a man of God.

3. the miracle of the bread that filled the stomachs of 5,000 people (14:15-21)

The miracle of the bread that filled the stomachs of 5,000 people in verse 15 is equivalent to the miracle of the manna in the wilderness. This miracle, remarkable in itself, is important as a testimony to the Messiahship of Jesus, reminding us of the Old Testament prophet Elisha, who performed the miracle of feeding 100 people with 20 loaves of bread (2 Kings 4:42-44). In other words, Matthew is first trying to tell us that Jesus is comparable to the Old Testament prophets.

The ensuing storm on the lake is closely tied to this miracle of filling the stomachs of 5,000 people. Here Matthew describes what the other evangelists did not. Namely, the episode in which Peter asked Jesus to walk on the water as Jesus did. Matthew has already told his readers that Jesus is the God who rules over the created world, that is, who does as he pleases even the winds and lakes, but here he draws attention to the fact that he is more than an Old Testament prophet, that he is the Lord of all creation itself. He says that the compassionate Son of God is the Lord of all creation and the Lord to whom we should confess our faith.

Thus, Matthew provides his readers with much material from which to conclude who Jesus is. He then urges them to confess their faith.

What the church has that the world does not, is faith. It is not simply a belief in benefits. It is faith in the true Son of God, who is full of love and who rules over all creation. First and foremost, it is important to recognize Jesus as the very God of God, and to rejoice in God by looking up to the splendor of God. I pray that today will be another good day.

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