1.神の戒めと先祖の言い伝え(15:1-9)
1節、パリサイ人たちや律法学者たちが、エルサレムからやって来ました。彼らは、イエスの働きを監視していました。彼らの社会秩序を脅かす、重要危険人物とみなしていたからです。そしてやって来るや否や、イエスの弟子たちが「長老たちの言い伝え」を守っていないことを問題にするのです。注目すべき点です。つまり彼らは、弟子たちが旧約聖書の教えを守っていないと非難したのではなく、旧約聖書に関連した教え、「長老たちの言い伝え」を破っていると非難したのです。
プロテスタント教会の信仰は、聖書のみです。どのように権威ある人が書いたものであれ、聖書以外のもので、聖書を解釈させる、もしくは聖書と同等に権威あるものとして扱うことはしません。しかし、イエス時代には、このような問題が起こっていました。ユダヤ教には、旧約聖書に関連して作られた書物がありました。ミシュナーやタルムードと呼ばれる「ラビ文書」、第二神殿期ユダヤ教文書群と呼ばれる「偽典」、さらにラビによる旧約聖書の注解であるミドラシュなどです。イエスの考えははっきりしていました。「先祖の言い伝え」のために「神の戒め」を犠牲にしてはならない、と。聖書だけが、信仰と生活の唯一の規範であり、権威である、と。
今日の私たちにも同じような問題は起こりえます。聖書よりも聖書について書かれた信仰図書の教えを重んじてしまう問題がそうです。聖書のみ、聖書によって聖書を解釈する、この原則は大事にすべきでしょう。
2.心を振り返る(15:10-20)
さて約4年間続いたコロナ禍において考えさせられることは、物事の本質を考えて、そこに立ち返ることでした。神を礼拝する、それは、形よりも、神に向かう心が大切にされなくてはなりません。神の戒めを守ることもそうです。心が伴わない敬虔さは、単なる偽善に過ぎません。既にマタイは、神が喜びとするのは「真実の愛」で、「いけにえ」などという形ばかりのささげものではないのだ、と言いました(12:7)。信仰は心が命なのです。18節、口から出るものは、心から出てきます。それが人を汚すのです。人が本当の意味で評価されるのは、外見ではなく心でしょう。どんなに綺麗な衣装に身を包み、光物を身に付けても、心の内にある「悪い考え、殺人、姦淫、淫らな行い、盗み、偽証、ののしり」などは隠しようがないものです。メッキははがれるものです。ただメッキをしていない人間など誰一人いません。程度の差はあれ、誰もが醜い心、隠したい心を持っているものです。問題は、そのような心に気づき、偉大な心の名医である神のお取り扱いを受けながら生きているかどうかです。自らの罪を認め、神に助けを仰ぎながら生きる謙遜さがあるかどうかです。
3.異邦人の女の信仰と神の愛(15:21-39)
21節からマタイは、一人の異邦人の女の信仰を取り上げています。異邦人の女は、悪霊にとりつかれた娘のいやしをイエスに願いました。しかし、イエスは、自分はユダヤ人を対象に働きをしており、異邦人は今のところ対象外である、と断っています。しかし、異邦人の女は、全く意に介さずイエスに縋りつくのです。彼女はまさに信仰が心であることを心得ていた女性というべきでしょう。彼女はとことん、イエスに心を開いて、イエスと語り合おうとしています。自分は「犬」と呼ばれてもかまわない。「犬」にも「犬の分」はあるはずだから、「犬の分」をもらえないか、と。彼女は子どものために必死でした。そして、たとえ分け前がわずかでも、神の分け前は自身の必要には十分であると考えたのです。イエスは、ご自分の心に語り掛けてくる、この女の心を見過ごされませんでした。イエスは、この女の信仰と熱意を認め、癒しを与えるのです。
続く七つのパンと魚の奇跡は、14章の五つのパンと二匹の魚の奇跡に似ていますが別物です。32節「空腹のまま帰らせたくはない」イエスは、群衆を大雑把に眺める方ではなく、その体の必要、心の必要を見られるお方です。私たちも、目に見えない部分を大事する信仰の歩みを進めたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
Matthew 15: Treasure Your Hearts and Minds
1. the commandments of God and the traditions of our ancestors (15:1-9)
In verse 1, the Pharisees and the scribes came from Jerusalem. They were monitoring the ministry of Jesus. They regarded him as an important and dangerous person who threatened their social order. As soon as they arrived, they took issue with Jesus’ disciples’ failure to follow the “tradition of the elders. It is noteworthy. They were not accusing the disciples of not following the teachings of the Old Testament, but of violating the teachings associated with the Old Testament, the “tradition of the elders.
The Protestant Church’s only faith is the Bible. It does not allow the Bible to be interpreted or treated as equally authoritative as the Bible by anything other than the Bible, no matter how authoritative it may have been written by someone else. However, in Jesus’ day, this was a problem. Judaism had a book that was produced in connection with the Old Testament. These included the “rabbinical documents” called the Mishnah and Talmud, the “pseudepigrapha” called the Second Temple Period Jewish Documents, and the Midrash, a rabbinical commentary on the Old Testament. Jesus’ thinking was clear. He did not sacrifice the “commandments of God” for the “traditions of our fathers.” The Bible alone is the sole norm and authority for faith and life.
A similar problem can arise for us today. The same problem can happen to us today, as well, when we give more weight to the teachings of books of faith written about the Bible than to the Bible itself. This principle of interpreting the Bible only by the Bible and the Bible by the Bible should be cherished.
2. reflecting on the heart (15:10-20)
What we had to think about during the Corona Disaster, which lasted for about four years, was to reflect on the true nature of things and return to it. Worshiping God, that is, the heart toward God must be valued more than the form. The same is true of obeying God’s commandments. Piety without heart is mere hypocrisy. Matthew has already said that God delights in “true love” and not in “sacrifices” and other token offerings (12:7). Faith is the life of the heart, v. 18, and what comes from the mouth comes from the heart. It is what defiles a person. It is the heart, not the outward appearance, that a person is truly valued. No matter how beautifully you dress or how many shiny things you wear, you cannot hide the “evil thoughts, murders, adulteries, lewd acts, thefts, perjuries, and slander” that are in your heart. The plating will come off. But there is no one who is not plated. Everyone has an ugly heart, a heart that wants to be hidden, to varying degrees. The question is whether or not we are aware of such hearts and live with them under the care of God, the great physician of the heart. The question is whether or not we have the humility to recognize our own sins and live while asking God for help.
3. the gentile woman’s faith and God’s love (15:21-39)
Beginning in verse 21, Matthew addresses the faith of a Gentile woman. The Gentile woman asked Jesus to heal her daughter, who was possessed by an evil spirit. Jesus, however, refuses, saying that he ministers to the Jews and not to the Gentiles at this time. But the Gentile woman clings to Jesus without a care in the world. She is a woman who knows that faith is a heart. She opens her heart to Jesus and tries to talk with Him. She does not mind being called a “dog. She asked if she could have a “dog’s share,” because even a “dog” should have a “dog’s share.” She was desperate for her children. And she thought that God’s portion was sufficient for her own needs, even if the portion was small. Jesus did not overlook the woman’s heart as it spoke to His own. He recognizes her faith and zeal and heals her.
The following miracle of the seven loaves and fishes is similar to the miracle of the five loaves and two fishes in chapter 14, but different. v. 32 “I do not want you to go home hungry” Jesus is not one who looks at the crowd in a general way, but one who sees the needs of their bodies and their hearts. We, too, should walk in faith that takes care of the parts we cannot see. I pray that today will be another good day.