【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マタイの福音書23章 パリサイ人に倣うな

今日の箇所は、マタイの福音書の終盤、イエスがエルサレム入場を果たし、いよいよ、十字架のクライマックスを迎える場面になります。

1.律法学者の問題点(23:1-12)

既にイエスは、21-22章において、律法学者やパリサイ人たちと対決姿勢を示していました。しかしここ23章では、さらにあからさまに彼らの問題点を指摘します。12節までのイエスのことばは、弟子たちに向けられて語られたものです。イエスは言います。3節「彼ら(律法学者たち)が言うことは、すべて実行しなさい。しかし、行いをまねてはいけません」つまり彼らは正しいことを言っている、だから彼らが言っていることを受け止めて実行しなさい。ただし大切なのは、彼らのように見せかけではなく、真実な信仰者でありなさいということでしょう。

これは、今日のキリスト者にも言われることです。日本においてキリスト者は少数です。そんな少数の信仰をあなたが選び取るならば、その信仰にしっかり生きていくことです。名ばかりのクリスチャン、見せかけのクリスチャンは、キリスト教の看板に泥を塗るような人です。身近な家族から、「ああ、この人は、本当に神に生きている人なんだ」と気づかされるような人生を生きていくことです。立派でもないのに、何か立派な人のようにふるまう、愛情深い人かなと思いきや、実は称賛されることを意識しただけのパフォーマンス、そのような姿勢や態度を身近な人が感じるとしたら、それは、キリストの弟子ではなく、律法学者の子に過ぎないのです。大切なのは、神に愛され、神の子とされ、日々喜んで生きていることが、自然に、意識せずに、日常の中で、周囲の人々にも伝わっていくことです。

2.わざわいなるかな(23:13-39)

13節からのイエスの言葉は、直接「律法学者とパリサイ人たち」に向けて語られています。ですから文体も変化し、連続して「わざわいだ」で始まる七つの非難が記録されます。これら全体を通してイエスが言いたいことは、律法学者が律法の教師と自称しながら、全くその役目を果たしていないことです。彼らは、ただ個人的な信仰生活に失敗していた、というだけではなく、イスラエルの指導者としても全く機能していなかった、ということです。ですからイエスのことばも激しいのです。

先にイエスは、山上の説教において「幸いな者」がどのような者であるかを語りましたが(5:3-12)、ここでは「わざわいなる者」がどのような者であるかを語っています。まず、22章で既にお話したことですが、彼らは、イエスの十字架にある罪の赦しという礼服を着もせず、御国には入らない者、そして彼らに従う者をも同じように入らせない者です。自分の弟子を、御国ではないところに、迷い込ませるのです。

また、16節の「目の見えない案内人たち」イエスのことばに差別意識的な意味は込められていないと思いますが、それは全く的外れな教えを垂れる人々という意味でしょう。さらに、23節「正義とあわれみと誠実をおろそかにしている」と言います。形ばかりで真実味のない信仰です。結局それは、傍若無人な力を正義とする信仰です。自己満足的な愛情を喧伝する信仰です。また25節、表向きは立派でも、彼らの心は妬み、怒り、嘲りと、泥まみれです。そして26節「預言者たちの墓を建て」というのは、本当に耳を傾けるべきまことの預言者を拒絶し、迫害し、打ち殺したということです。確かにそのような人は、まことに正しい教師に激しい怒りを燃やし、排除してきたのです。それは、当時の律法学者に限ったことではありません。そしてイエスは、それはわざわいだ、と言います。

36節以降は、AD70年のローマ帝国によるエルサレム占領の出来事について語っています。しかしここは、同時に24章に続く終末預言、つまり、私たちの時代に対する警告のことばともされるところです。信仰は、目に見えない部分が大事にされる営みです。神のことばを、しっかり心で受け止め、神のいのちが形となるように、日々生きる修練です。この日本で、少数のキリスト教信仰に生きようとするのなら、名ばかりの、見せかけの信仰生活からは卒業しましょう。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Matthew 23: Don’t Follow the Pharisees

Today’s passage comes at the end of Matthew’s Gospel, when Jesus makes his entrance into Jerusalem and, finally, reaches the climax of the crucifixion.

1. the problem with the scribes (23:1-12)

In chapters 21-22, Jesus had already taken a confrontational stance against the scribes and Pharisees. Jesus’ words up to verse 12 are directed to the disciples. Jesus says in verse 3, “Do everything they [the scribes] say, but do not imitate their deeds. In other words, they are saying the right things, so take what they are saying and do it. The important thing, however, is to be a true believer, not a pretender like them.

This is what is said to Christians today. Christians are few in Japan. If you choose to be a believer of such a small number, you must live firmly in that faith. Christians in name only, Christians in pretense, are the kind of people who tarnish the signboard of Christianity. You are to live your life in such a way that your immediate family will notice, “Oh, this is a person who is truly living in God. If those close to you perceive such an attitude or demeanor, that is, a performance that is not admirable, but acts like someone who is admirable, or a loving person, but is actually just conscious of being admired, then you are not a disciple of Christ, but merely a child of the scribes and Pharisees. What is important is that we are loved by God, that we are made children of God, and that we live joyfully every day, naturally, unconsciously, in our daily lives, and that this is communicated to the people around us.

2. wondrous things (23:13-39)

Jesus’ words from verse 13 are addressed directly to “the scribes and Pharisees. Therefore, the style also changes, and seven accusations are recorded in succession, beginning with “Woe is me. Jesus’ point throughout is that the scribes and Pharisees, while calling themselves teachers of the law, are not fulfilling their role at all. They were not only failing in their personal lives of faith, but also in their leadership of Israel. So the words of Jesus are also fiery.

Earlier in the Sermon on the Mount, Jesus spoke of what the “blessed” are like (5:3-12), and here he speaks of what the “wretched” are like. First, as we have already discussed in chapter 22, they are those who do not wear the garment of forgiveness of sins on the cross of Jesus and will not enter the Kingdom, and they will not let their followers enter as well. They let their own disciples wander into a place that is not His Kingdom.

I don’t think Jesus’ words in verse 16, “blind guides,” are meant to be discriminatory, but rather to be people who are teaching something that is totally off the mark. He goes on to say in verse 23, “neglecting justice, mercy, and faithfulness. It is a faith that is all form and no truth. After all, it is a faith that justifies unchecked power. It is a faith that proclaims self-satisfied love. And verse 25, though outwardly admirable, their hearts are muddled with envy, anger, and mockery. And verse 26, “build the graves of the prophets,” means that they have rejected, persecuted, and slain true prophets who should really listen to them. Certainly such men have been furious with and eliminated true teachers. This was not limited to the scribes of the time. And Jesus says, “That is a curse.

Verses 36 and following speak of the Roman occupation of Jerusalem in AD 70. But this is also a warning against the end-time prophecy that follows in chapter 24, that is, against our time. Faith is an activity in which the invisible parts are valued. It is a daily practice of living so that we can receive the Word of God firmly in our hearts and let the life of God take shape. If you are going to live a small number of Christian faiths in this country, you must let go of a life of faith that is only a name and a pretense. I pray that today will be another good day.

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