1.イエス、罪の赦しを宣告する
マタイは、8章において、イエスの権威がどのようなものかを語りました。それはユダヤ人のみならず、異邦人にも及ぶ、全人類に対するメシヤとしての権威、否それどころか、全被造物と霊の世界にも及ぶ、創造主としての権威であったのです。続いて、その権威ある方が、罪赦す救い主であることを語ります(9:1-8)。マタイはマルコと同じエピソードを取り上げていますが(マルコ2:1-12)明らかにその関心は、イエスの罪赦す権威にあり、中風の人が天井の穴からつり降ろされた場面は省略しています。
また、ルカの同じエピソードを読み比べると(5:17-26)、イエスのしたことにクレームをつけた律法学者たちは、たまたまそこに居合わせたわけではないことがわかります。彼らは、イエスの噂を聞き付けて、わざわざエルサレムから調査のために来ていたのです。イエスの教えが、異端的なものではないかを確認しようとしていたのです。そして、人前で、罪の赦しを宣言するイエスに、彼らは神を冒涜する危険性を感じ取ったのです。
しかし、そうではないのです。イエスは、彼らの考え違いをはっきりとわからせるために6節「人の子が地上で罪を赦す権威を持っていることをあなたがたが知るために」と言ってこの奇蹟を起されました。イエスは、律法学者の一人でも、新たな預言者でもなく、人の罪を赦す権威を持った神であり、救い主であることを自ら大胆に宣言されたのでした。
2.マタイ、イエスの弟子となる
9節から、場面はマタイの家に変わり、イエスとパリサイ人との対話が記録されます。マタイはカペナウムで通行税を徴収する取税人でした。彼はその仕事柄、異邦人と接触する機会も多かったので、宗教的には、汚れた人、罪人同様に見なされるところがありました。
しかしイエスは、そうした当時の宗教家の凝り固まった偏見を正そうとされます。イエスは旧約聖書ホセアの預言の言葉を取り上げ、信仰において大切なのは、宗教的儀式を守ること以上に、愛と哀れみの心を持つことであると語ります。そして神はまさに罪人を愛する神であることを明言されるのです。
またヨハネの弟子たちにも、断食についての問答を通して、信仰の本質について語ります。信仰は、宗教儀礼をひたすら守っていくことではありません。たとえ延々と同じ活動を繰り返すにしても、それによって、神と心を通い合わせることが重要で、そうであればこそ信仰生活には、絶えず新しい楽しみと喜びがあるのです。
3.神と心通わす人々
18節以降、次々と奇蹟が綴られます。会堂管理者の娘の奇跡、12年の間長血を患っていた女の癒し、二人の盲人に起こった奇蹟、悪霊につかれて口のきけない人の癒しです。マタイは、マルコのようにこれらを詳細に描こうとせず、イエスの権威を認めた彼らの信仰にフォーカスを当てています。18節、「娘は生き返ります」、21節「きっと直る」、28節「わたしにそれができると信じるのか」「はい、主よ」と、彼らが神と心を通わした瞬間を描いています。
信仰は神のめぐみと力を味わうことが命です。形ではないのです。天地万物すべてにその権威を示すことのできるお方が、あなたと共にいるのです。体裁を整えるだけの信仰、形式的に教会に通うだけの信仰とはもうお別れいたしましょう。また、イエスは言われました。収穫は多いが働き手が少ない。形式的な信仰を持つ人々が多くいる中で、信仰的に応答しようとする人々がいるものです。その方々をしっかりとした救いに導く助け手を、主は求めておられます。では今日も良き一日であるように祈ります。
Matthew 9: Authority to forgive sins
1. Jesus pronounces the forgiveness of sins
In chapter 8, Matthew spoke of the authority of Jesus. It was His authority as the Messiah over all mankind, not only over the Jews but also over the Gentiles, or rather, His authority as the Creator over all creation and the spirit world. He then speaks of that authoritative One as the Savior who forgives sins (9:1-8). Matthew picks up the same episode as Mark (Mark 2:1-12), but clearly his focus is on Jesus’ authority to forgive sins, omitting the scene where the gouty man is suspended from the hole in the ceiling.
Also, a comparison of the same episode in Luke (5:17-26) reveals that the scribes who complained about what Jesus had done were not there by chance. They had heard rumors about Jesus and had come all the way from Jerusalem to investigate. They were trying to make sure that Jesus’ teachings were not heretical. And they sensed the danger of blasphemy in Jesus who, in public, proclaimed the forgiveness of sins.
But it is not so. Jesus performed this miracle in order to make it clear to them that they were wrong in their thinking, saying in verse 6, “That you may know that the Son of Man has authority on earth to forgive sins.” Jesus was not one of the scribes or a new prophet, but He boldly declared Himself to be God and Savior with authority to forgive the sins of men.
2. Matthew, a disciple of Jesus
From verse 9, the scene changes to Matthew’s house, where Jesus’ conversation with the Pharisee is recorded. Matthew was a tax collector in Capernaum. Because of his work, he often came into contact with Gentiles, and was considered unclean and a sinner by some religious people.
Jesus, however, seeks to correct the entrenched prejudices of the religious people of his day. Jesus addresses the prophetic words of the Old Testament prophet Hosea, who said that the most important thing in faith is to have a heart of love and compassion, even more than to observe religious rituals. He then makes it clear that God is indeed a God who loves sinners.
He also talks to John’s disciples about the essence of faith through questions and answers about fasting. Faith is not just the dutiful observance of religious rituals. Even if we repeat the same activities over and over again, it is important that we communicate with God through them, and that is why there are always new pleasures and joys in the life of faith.
3. people who communicate with God
From verse 18 onward, miracles are described one after another. The miracle of the daughter of the superintendent of the synagogue, the healing of a woman who had been suffering from long-standing blood for 12 years, the miracles of two blind men, and the healing of a mute man who was possessed by an evil spirit. Matthew does not try to describe them in detail as Mark does, but focuses on their faith in the authority of Jesus, v. 18, “My daughter will come back to life,” v. 21, “She will be healed,” and v. 28, “Do you believe that I can do this? Yes, Lord.
Faith is the life of tasting God’s blessings and power. It is not a form. The One who can demonstrate His authority over all things is with you. Let’s say goodbye to faith that is just for appearances, and faith that is just for the formality of attending church. Jesus also said, “The harvest is plentiful, but the laborers are few. Among the many who have formal faith, there are those who are willing to respond in faith. The Lord is looking for helpers to lead those people to a firm salvation. I pray that you have a good day today.