【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マタイの福音書12章 安息の主を認め、迎える

1.パリサイ人の反応

権威を持って、聖書の教えを語るイエスに人々は様々な反応を示しました。今日の箇所は、パリサイ人の反応が語られます。

ある安息日のこと、イエスの弟子たちはおなかを空かせていました。ちょうど麦畑を通りがかったので、その穂を摘んで食べ始めたと言います(1-8節)。これが問題となりました。ただパリサイ人は、他人の畑にあるものを盗んだ、倫理的に避難したわけではなく、安息日にしてはならないことをした、と宗教的に非難したのです。するとイエスは、古代イスラエルの王ダビデがしたことを取り上げて反論します。ダビデは、部下の食料がなくなった時に、緊急措置として神殿の備えのパンを用いたのです。

そして、祭司であれば許されることがあるとし、そもそも安息日とは、どんな日なのかを問題にしたのです。安息日は、現代の日本で言えば、日曜日のようなものです。ただ日本国民にとってそれは、学校や会社に行かなくてもよい、物理的に体を休める日に過ぎません。しかしイスラエルにおいて、それは、神が天地創造の業を休み、人間を祝福するために特別に分けられた日として、大事にすべきことが教えられてきました。神の安息を喜ぶ特別な日でした。大切なのは、神の安息を共に味わい喜ぶことです。しかし、当時のパリサイ人にとって、神の安息を守ることは、安息日という日を守ること、その日にすべき宗教儀礼やしてはならないルールを厳格に守ることとされていたのです。イエスは、それは神の安息を守ることではない、神といかによき「安息」を過ごすかが全てだと言うのです。

次に、片手のなえた人の癒しのエピソードが取り上げられますが、これも同じ問題を指摘しています(9-21節)。先にも述べたように、ユダヤ人は、いつしか、神の「安息」よりも「安息日」を守るための様々な規則を守ることを重んじました。そのような規則集は、ミシュナーと呼ばれる書物にまとめられていますが、それによれば、安息日で癒されてよいのは、瀕死の人だけでした。パリサイ人は、どうやらイエスを罠に嵌めようとして、わざわざ片手の萎えた人を連れてきて、イエスがその人を癒すかどうかを見ようとしたのです。イエスは再び旧約聖書のホセア書(6:6)を引用し、安息日には、神の安息を守り、人間としてよいことをすべきである、と言います。つまり安息日において大事にされるべきことは、神を愛し喜び、人を愛し喜ぶことが全てであると言うのです。

20節、こうしてマタイは、イエスのいくつかのエピソードを書き連ねながら、旧約聖書のイザヤ書を引用して、イエスは、人間にまことの魂の安らぎを与えるために来られた、約束の救い主である(11:29)、間違いない、と確認するわけです。

2.群衆の反応

さて23節以降、群衆と家族のイエスに対する反応が記録されます。群衆のある者はイエスの言動を見て、イエスを約束のメシヤだと考えました。しかしパリサイ人は彼らの考えを否定して、イエスを悪魔呼ばわりします。そこでイエスは、群衆に向かって、人を見分けるようにと教えます。35節、「良い人は良い倉から良いものを取り出し、悪い者は悪い倉から悪い者を取り出す」と。するとパリサイ人は、あなたが約束のメシヤであるしるしがみたい、つまり証拠が欲しいと言います。イエスの答えは、もししるしが与えられるとしたら、大魚に飲み込まれ、死から生還した預言者ヨナのしるしだけであると言います。これは、イエスが後で証拠として示される、十字架の死と三日目のよみがえりを意味していました。

他方、46節、パリサイ人と衝突するイエスを心配して、家族の者がやってきました。自分が宮よりも(6節)、預言者よりも(41節)、王よりも(42節)優る権威を持つと明言するイエスを、パリサイ人は悪魔的な存在だと考えました。しかし、イエスの家族は、頭がおかしくなってしまったと心配しました。そんな中で、もしかしたら旧約聖書で預言されたとおりの約束の救い主ではないかと考える者もいました。あなたは、どう受け止められるでしょうか。イエスの語ることに、自分の立ち位置を問われるところです。では今日もよき一日となるように祈ります。

Matthew 12: Acknowledging and Welcoming the Lord of Rest

1. the reaction of the Pharisees

People reacted in various ways to Jesus speaking with authority and teaching from the Bible. Today’s passage speaks of the reaction of the Pharisees.

One Sabbath, Jesus’ disciples were hungry. They had just passed a field of wheat, so they plucked an ear of it and began to eat (vv. 1-8). This became a problem. But the Pharisees accused them religiously of stealing what was in someone else’s field, not of taking refuge ethically, but of doing something that should not be done on the Sabbath. Jesus then responded by addressing what David, king of ancient Israel, had done. When David’s men ran out of food, he used the bread from the temple provisions as an emergency measure.

He then said that as a priest, he was allowed to do so, and he raised the issue of what kind of day the Sabbath was in the first place. The Sabbath is like Sunday in modern Japan. For the Japanese people, it is merely a day to physically rest their bodies without having to go to school or work. In Israel, however, it was taught to be cherished as a day specially set aside for God to rest from His work of creation and bless mankind. It was a special day to rejoice in God’s rest. The important thing is to savor and rejoice in God’s rest together. But for the Pharisees of that time, keeping God’s rest was considered to be keeping the Sabbath day, strictly observing the religious rites and rules that should and should not be done on that day. Jesus says that it is not about keeping God’s rest, it is all about how we spend a good “rest” with God.

Next, the episode of the healing of the man with one withered hand is discussed, which points to the same problem (vv. 9-21). As mentioned earlier, the Jews at some point placed more emphasis on keeping the various rules for observing the “Sabbath” than on God’s “Sabbath.” A collection of such rules was compiled in a book called the Mishnah, according to which only the dying could be healed on the Sabbath. The Pharisees, apparently trying to trap Jesus, went out of their way to bring a man with one shriveled hand to see if Jesus would heal him. Jesus again quotes the Old Testament book of Hosea (6:6), saying that on the Sabbath we should keep God’s rest and do what is good for us as human beings. In other words, he says that what is to be valued on the Sabbath is all about loving and rejoicing in God and loving and rejoicing in man.

In verse 20, Matthew, while recounting several episodes of Jesus’ life, quotes Isaiah of the Old Testament to confirm that Jesus is the promised Savior who came to give mankind true rest of soul (11:29).

2. the reaction of the crowd

From verse 23 onward, the reactions of the crowd and their families to Jesus are recorded. Some in the crowd saw Jesus’ words and actions and considered Him to be the promised Messiah. The Pharisees, however, reject their view and call Jesus a demon. So Jesus tells the crowd to be discerning, v. 35, “A good man takes good things out of a good storehouse, and an evil man takes evil things out of an evil storehouse.” The Pharisee then says that he wants a sign, or proof, that you are the promised Messiah. Jesus’ answer is that the only sign that can be given is the sign of the prophet Jonah, who was swallowed by a great fish and returned from the dead. This meant the death on the cross and the resurrection on the third day, which Jesus would later show as evidence.

On the other hand, in verse 46, concerned about Jesus’ clash with the Pharisees, family members came to him. The Pharisees thought Jesus was demonic for declaring that he had authority over the Temple (v. 6), over the prophets (v. 41), and over kings (v. 42). But Jesus’ family feared that he had lost his mind. In the midst of all this, some thought that perhaps he was the promised Savior as prophesied in the Old Testament. How would you accept this? I am about to be asked where I stand on what Jesus said. I pray that you have a good day today.

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