1.ぶどう園の農夫のたとえ(12:1-12)
イエスが、神殿でまるで狂ったような振る舞いをした出来事の後、ユダヤの宗教家たちは、イエスを殺そうと考えるようになりました(18節)。イエスは、その心を見抜いて、一つのたとえを語ります。あるぶどう園を経営する主人の物語です。主人は収穫の一部を受け取るために農夫にしもべたちを遣わしました。ここで農夫はユダヤ人、しもべははるか昔の時代からイエスの時代まで神に遣わされた預言者たち、最後の愛する息子はイエスをたとえています。つまり、神はご自身の御心を知らせるために、多くの預言者を遣わしてきましたが、ユダヤ人は、彼らの声に耳を貸さず、辱め、打ち叩き、殺してきました。そして最後に遣わされた、神の子イエスにも同じようにするんでしょ?、というわけです。
ただ、イエスの死は、これまでの預言者たちのそれとは違います。10節、「家を捨てる者たちが捨てた石、それが要の石となった」イエスは一見、皆の反感をかい、悪魔呼ばわりされて、十字架で殺されましたが、それは図らずしも、神の尊い目的を達成することになるのです。
2.律法学者との論争(12:13-44)
つまり、昨日、イエスは神か悪魔か、果ては狂人かと問いましたが、結論的には神と考えていく方がつじつまが合います。しかも、13節以降の宗教家たちとの論争は、その神であるイエスが極めて常識的で、人間味溢れた方であることも伝えているのです。
たとえば13節、税金に関する議論。当時のパレスチナは、ローマの支配下にあり、その領土は三つに分割され、それぞれに王が任命され統治されていました。しかしその中の一つ、ユダヤとサマリヤに任じられたアケラオ王は、能力不足だったので、この地方だけは、ローマ皇帝の直轄領とされていたのです。ですからこの地方の税金も、ローマ皇帝カイザルに直接治められるようになっていました。ユダヤの宗教家、パリサイ人はこのような税金制度に強く反発し、体制派のヘロデ党とぶつかっていましたから、両者が共に現れたのは、明らかにイエスをことばの罠にかけて失脚させるのが狙いでした。彼らの企みは失敗しましたが、「カイザルのものはカイザルに、神のものは神に」と言うイエスのことばは、市民としての義務を果たすことを勧める極めて常識的な内容です。
続く復活を巡る神学的な議論についても(18-27)、イエスは、あの世のことはあの世で考えなさい、大切なのは今神をこの世においてどう考えるかということだと理性的に対応しているのです。
そして最後に、旧約聖書において最も大切な教えは何かという宗教家の質問にイエスは、「神と人を愛することである」実に簡単明瞭に答えていますが(28-34)、その答えも、人間の実生活においては、大切にすべきある意味で常識的なことを語っていますね。
37節、イエスは弟子に問いかけて教えられます。キリストはダビデの子孫に生まれた者でありながら、ダビデを超えたお方である、地上の権力を超越した、全歴史を支配する万民の救い主、神なのだ、と断言しています。ここをどう受け止めるかです。やはり、イエスを神として認め、受け入れ、イエスに従っていくのか否か。どうすべきか。迷うところかもしれません。
最後の、律法学者と貧しいやもめを対比した話は、イエスの心を感じさせるものです。欲深で偽善的な宗教家に対して、隠れて真実に生きる小さな信仰者のやもめ。イエスは、神か、悪魔か、狂人か、結論をつけられないとしても、目に見えない心の願いを見出し、それに応えようとしてくださるお方であるということを、深く心に留めたいものです。そこからイエスについての結論も出ることでしょう。
Mark 12: The Heart of Jesus, the Son of God
1. the parable of the farmer in the vineyard (12:1-12)
After the incident in which Jesus behaved like a madman in the temple, the Jewish religious leaders began to think of killing Him (v. 18). Jesus sees through their hearts and tells a parable. It is the story of an owner of a vineyard. The owner sends his servants to the farmer to receive a portion of the harvest. The farmer is a Jew, the servants are prophets sent by God from the days of old to the days of Jesus, and the last beloved son is a metaphor for Jesus. In other words, God has sent many prophets to make His will known, but the Jews have turned a deaf ear to their voices, humiliating, beating, and killing them. And they will do the same to Jesus, the Son of God, the last one they sent, right? So, the Jews have not heeded their voices.
Jesus’ death, however, is different from those of the previous prophets: in verse 10, “The stone which they that forsake their houses cast away, it became the chief cornerstone.” At first glance, Jesus was reviled and demonized, and he was killed on the cross, but it was to accomplish a noble purpose of God.
2. the controversy with the scribes (12:13-44)
In other words, yesterday we asked whether Jesus was God, the devil, or even a madman, but it makes more sense to think of Him as God in conclusion. Moreover, the argument with the religious people from verse 13 onward also tells us that Jesus, who is God, is a very sensible and humane person.
Take, for example, verse 13, the argument about taxes. At that time, Palestine was under Roman rule, and its territory was divided into three parts, each governed by an appointed king. However, King Acherao, who was appointed to one of the three, Judea and Samaria, was not competent enough, so this region was under the direct control of the Roman emperor. Therefore, taxes in this region were also ruled directly by the Roman emperor Caisar. The Pharisees, Jewish religious leaders, were strongly opposed to such a tax system and were in conflict with the Herodians, a political party of the regime. Their attempt failed, but Jesus’ words, “Render to Caesar the things that are Caesar’s and to God the things that are God’s,” are a very common sense exhortation to fulfill one’s civic duty.
As for the theological debate over the resurrection that follows (18-27), Jesus responds rationally, saying that we should think about the afterlife in the afterlife; what matters is how we think about God in the world now.
Finally, when asked by a religious person what is the most important teaching in the Old Testament, Jesus responds simply and clearly, “It is to love God and man” (28-34), which is also a common sense answer that is important in real human life.
In verse 37, Jesus questions and teaches his disciples. He affirms that although Christ is born of David’s descendants, He is more than David, that He is God, the Savior of all people, who transcends earthly powers and rules over all history. How do we accept this? After all, do we acknowledge and accept Jesus as God and follow him or not? What should we do? It may be a difficult decision to make.
The last story contrasting the scribes and the poor widow reminds us of the heart of Jesus. The little widower of the faithful who hides and lives in truth against the covetous and hypocritical religious man. Even if we cannot conclude whether Jesus is God, the devil, or a madman, we should keep in mind deeply that He is the One who finds the desires of the unseen heart and tries to respond to them. From there, we can come to a conclusion about Jesus.
福井誠先生 20日(月)、コメントの返信を、ありがとうございました。
今日、23日(木)、みーちゃん、パスターまことの墓じまいの動画、聴きました。
東京から山形まで遠そうですね。
先生の一意見が、とても励ましになります。
ありがとうございます。