【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マルコの福音書13章 マルコの小黙示録

1.終末預言(13:1-4)

13章は、小黙示録と呼ばれる箇所で、大きく四つに分けられます。第一に、世の終わりを告げる導入部分(1-4節)。続いて、世の終わりの前触れの説明(5-23節)。第三に世の終わりそのものについての説明(24-27節)、そして最後に警告(28-37節)です。

ヘロデの神殿は、BC20-19年頃に建て始められ、完成までに50年ほどかかったと言われます。イエスの時代には、その大掛かりな改修工事が、モリヤの山頂で続いていました。当時、山の頂上を削って、平らにする土木技術はありませんでした。ですから山の頂上を巨大な石、だいたい長さ13メートル、高さ4メートル、幅6メートルの石を組み合わせて囲んで、土台を作り、その上に神殿を建てる方法がとられたのです。その敷地面積は450×300メートルという実に大規模な建築工事でしたので、1節にあるように、田舎から出て来た弟子たちがこれを見て驚嘆したのも無理はありません。まさにそれは、人間の技術力を誇示し、未来永劫のものと思われたのでしょう。

しかしイエスは、はっきりと断言するのです。形あるものは滅びる、その日が来ようとしていると。実際AD70年、ローマ軍によるエルサレム包囲と攻撃によりそれは徹底的に破壊されました。今日、エルサレムへ行きますと、その神殿跡を見ることができます。神殿の丘の壁が残っており、また地中に埋もれた壁面も見られるように発掘されています。ヘロデ時代の壁面とその後に修復され積み重ねられた壁面の違いははっきりとわかり、当時のローマ帝国による破壊がどれほど激しいものであったかを知ることができます。歴史家のヨセフスの『ユダヤ戦史』によると、この時9万7千人が捕虜となり、110万人が飢餓と剣によって滅ぼされたと言います。また、それは12節、ローマ帝国に密告する裏切りがあり、家族を初め、人間の絆が危ぶまれる悲惨な事件でした。イエスの預言は成就し、安全を求めて都に群がって入り込んだ人々は死に、イエスの忠告に従って、丘に逃れた者のみが助かったと言います。

2.世の終わりと警告(13:5-36)

ところで、イエスの預言は、当時のものにとどまらず、私たちにもかかわる未来的な内容も含んでいます。というのは、26節「そのとき人々は、人の子が雲のうちに、偉大な力と栄光とともに来るのを見ます」とありますが、これはどうもまだ実現されていないイエスの再臨の預言です。つまり聖書の預言には二重性があって、当時の読者のみならず現代の読者にも語り掛けるものがあるのです。そのような意味で、この13章を読み過ごさず、よく心に留めていく必要があるでしょう。

また、その記述は、紀元1世紀の人々の知識前提で書かれているものですから、どこまで文字通りに捉えるべきかについては注意も必要です。「雲のうちに」という言い方も、まるで孫悟空が雲に乗って現れるような劇画的なイメージで受け止める人もいますが、それは、聖書に描かれたイエスが、明らかに誰の目にも神の子として認められる状況が起こる、あるいはそういう時代が来ると象徴的に語っている程度で受け止めるべきことのように思います。

大切なのは、聖書が世の終わりの前触れを語ることで、「目を覚まして生きる」ことを勧めていることです。しばしば私たちは、何も考えず、社会の流れに流されるままに生きているものです。いや自分は主体的に人生を生きていると思いながら、実のところ、後で考えてみると、人にうまく利用されていただけ、人に踊らされて生きていただけ、と気づかされるようなことはあるものです。直ぐに、その場で気づけばよいものの、後で、気づかされて、自分を見失っていたと思うことは多いのです。目を覚まして、しっかり自分の人生を生きていきたいものです。また小さな器と自己卑下して、自分の人生を浪費してもなりません。いつでも、主の恵みを信じて前向きに生きたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。

Mark 13: Mark’s Little Revelation

1. end-time prophecy (13:1-4)

Chapter 13 is called the Little Revelation and is divided into four main sections. First is the introduction (vv. 1-4), which announces the end of the world. Then, an explanation of the forerunner of the end of the world (vv.5-23). Third is an explanation of the end of the world itself (vv. 24-27), and finally, a warning (vv. 28-37).

Herod’s temple was begun around 20-19 BC and took about 50 years to complete. By the time of Jesus, its extensive renovation work was continuing on the mountaintop of Moriah. At that time, there was no civil engineering technology to cut down the top of the mountain and level it. Therefore, a huge stone, approximately 13 meters long, 4 meters high, and 6 meters wide, was used to enclose the top of the mountain to form the foundation on which the temple was built. It was a truly massive construction project, covering an area of 450 x 300 meters, so it is no wonder that the disciples, who had come from the countryside, were amazed when they saw it, as mentioned in verse 1. It was truly a display of human engineering prowess, and it must have seemed like something for the future.

But Jesus clearly affirms. The day is coming when everything that has form will perish. In fact, in AD 70, the siege and attack on Jerusalem by the Roman army destroyed it once and for all. If you go to Jerusalem today, you can see the ruins of the Temple. The walls of the Temple hill have been excavated so that we can still see the walls of the Temple and also the walls that were buried in the ground. The differences between the walls from Herod’s time and those that were restored and piled up afterwards are clearly visible, showing how severe the destruction by the Roman Empire was at that time. According to the historian Josephus’ “History of the Wars of the Jews,” 97,000 people were taken captive at this time, and 1.1 million were destroyed by starvation and the sword. It was also, verse 12, a tragedy, a betrayal that tipped off the Roman Empire and put families and other human bonds in jeopardy. Jesus’ prophecy was fulfilled and those who flocked into the city seeking safety died, and only those who followed his advice and fled to the hills were spared.

2. the end of the world and warning (13:5-36)

By the way, Jesus’ prophecies are not limited to those of the time, but also include futuristic content that concerns us as well. In verse 26, “Then they will see the Son of Man coming in a cloud with great power and glory,” which apparently is a prophecy of Jesus’ second coming that has not yet come true. In other words, there is a duality in biblical prophecy that speaks not only to readers of the time but also to readers of today. In this sense, we need to keep this chapter 13 in mind.

We also need to be careful about how much of the description should be taken literally, since it is based on the knowledge of the people of the first century A.D. The phrase “in the clouds” is used as if it were a prophecy. The phrase “in the clouds” may be taken by some as a dramatic image of the Monkey King appearing on a cloud, but I think it should be taken only as a symbolic statement that the Jesus depicted in the Bible will clearly be recognized by all as the Son of God, or that such a time will come. It is important to understand that the Bible is not a statement about the world.

What is important is that the Bible, in speaking of the harbingers of the end of the world, encourages us to “wake up and live. Often we live our lives without thinking, following the currents of society. We think we are living our lives proactively, but later we realize that we were just being used and danced around by others. It would be better if we could realize it right away, but later on, we often realize that we have lost sight of ourselves. We want to wake up and live our own lives. We should not waste our lives by belittling ourselves as small vessels. We should always live positively, believing in the Lord’s grace. I pray that today will be another good day.

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