1.イエスの裁判(15:1-23)
当時、ユダヤは、ローマの支配下にあり、死刑を科す権限は認められていませんでした。そこでイエスを死刑に定めたかったユダヤの指導者たちは、ユダヤの最高裁判所ともされるサンヘドリンの議会にイエスを引出し、裁判を行い、正式にローマの裁判へと送り込むのです。こうしてイエスは、パレスチナの行政長官であったローマの「総督ピラト」の裁判を受けることになります。
しかしながら、イエスをローマの裁判へと送り込む、ユダヤの裁判は、すべて正式な手続きを欠いたいいかげんなものでした。たとえば重大な犯罪の場合、逮捕は日中に行われなくてはなりませんでしたが、イエスは夜に逮捕されたのです。また、死刑が予測される評決は、裁判と同じ日にしてはならず、評決者は、証言を聞いた後一度家に戻り、3日後に再び議会に集まって、被告人の証言に耳を傾けてから判決を下すことになっていました。さらに判決は若い議員から年長の議員へと、一人一人順に有罪・無罪を投票するのですが、イエスに対する判決は一斉採決でなされたのです。
イエスの裁判はどう転んでも有罪以外の結論はありえなかったのです。ピラトは、そのようなユダヤ人のいい加減なやり口を見抜いて、14節「あの人がどんな悪いことをしたというのか」と人々に問いかけ、なんとかイエスを解放しようとするのです。しかし、人間は複雑なものです。公正な裁判をするはずのピラトも、群集の機嫌をとろうと明らかに無実とわかるイエスを、要求された通りに十字架刑を言い渡してしまうのです。公の良心を示すはずの裁判官ピラトが、地に堕ちてしまうわけです。そしてピラトのみならず、この時、イエスの周りにいた人々も皆同じ、異常性の中に巻き込まれていくのです。イエスを嘲弄する兵士たち、ののしり道を行く人々、あざける祭司長たち、そして遠巻きに傍観者となって事の成り行きを眺めている人たち、なぜか皆その場の勢いに飲み込まれ、思考停止になり、誰一人「こんなことは間違っている!」と声を上げる者はいませんでした。しかし人を死に追いやるいじめというものは、皆そのような世界を創り出すものです。人間社会の最も矛盾した一面です。しかしそのような状況に置かれながらも、ただひたすら無言で、これを神のみこころとして服していくイエスの姿が印象的です。
2.イエスの十字架刑(15:24-
ユダヤ人の死刑は、通常石打ちで十字架刑は、奴隷あるいは外国人に課されるものでした。そして、死体は夕方まで「木」につるしてさらしものにしました。それは、受刑者が神の怒りと呪いの下に置かれていることを明らかにするためです。つまり祭司長たちは、神の子と言うイエスの主張を真っ向から否定しようとしたのです。イエスよ、お前は神の子なんかではない、神に呪われた者だ、ざまあみろ、と最も激しい憎しみと怒りを向けたということです。これは実に痛い。イエスは、肉体的のみならず、精神的にも最大の暴力を振るわれました。しかも、それは不正な手段でしかなしえない暴力でした。
ただ注目すべきは、イエスはそれでも、その苦しみを和らげるために受刑者に与えられる没薬を飲もうとはしませんでした。なぜなら人類の身代わりとなって、神の呪いを一身に受けられるのが、イエスの使命でした。イエスはその苦しみを一つも誤魔化さずに受け止め、さらに34節、息を引き取る直前には、永遠の神にすら見捨てられる最悪の罰を受けられるのです。これがイエスの受けた身代わりの死でした。この2000年前に起こったイエスの身代わりの十字架のゆえに、すべての人の罪は赦され、神の呪いからも解き放されました。人間の救いに必要なことは、イエスがすべてしてくださいました。何一つ加えるべきものはありません。もはや、私たちは救われるために、難行苦行も、出家も寄進も、どんな宗教行為も不要なのです。そんな宗教意識から解放されて、ただイエスの十字架の救いの恵みを受け取りましょう。一部始終を目撃したローマの百人隊長が言いました。39節「この方は本当に神の子であった」イエスは、悪魔か、狂人か、神の子なのか?神に呪われた神の子、その方を信じる者は救われるのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
Mark 15: The Meaning of the Cross of Jesus
1. the trial of Jesus (15:1-23)
At the time, Judea was under Roman rule, and the authority to impose the death penalty was not recognized. The Jewish leaders, who wanted to put Jesus to death, brought him before the council of the Sanhedrin, the highest court in Judea, for trial, and officially sent him to Rome for trial. Thus, Jesus was put on trial by the Roman “governor Pilate,” who was the chief administrator of Palestine.
However, all of the Jewish trials that brought Jesus to Rome lacked formalities. For example, Jesus was arrested at night, when arrests for serious crimes had to be made during the day. In addition, verdicts, in which the death penalty was predicted, could not be rendered on the same day as the trial; the verdicts were to return home once after hearing the testimony, and then reassemble in the assembly three days later to listen to the accused’s testimony before rendering a verdict. Furthermore, the verdict was to be made by a vote of guilt or innocence, one by one, from the youngest to the oldest member of the assembly, but the verdict against Jesus was made by a simultaneous vote.
No matter how the trial of Jesus turned out, there could be no other conclusion but that he was guilty. Pilate sees through the laxity of the Jews’ tactics and tries to free Jesus by asking the people in verse 14, “What evil has he done? But people are complicated. Pilate, who is supposed to give a fair trial, does what is demanded of Jesus, who is clearly innocent, and condemns him to be crucified in order to please the crowd. Pilate, the judge who was supposed to show public conscience, has fallen to the ground. And not only Pilate, but all the people around Jesus at this time are caught up in the same anomaly. The soldiers who taunted Jesus, the scoffers, the mocking chief priests, and those who stood on the sidelines watching from afar, all somehow were swept up in the momentum of the moment and stopped thinking, and not a single one of them said, “This is wrong! But bullying, which drives people to their deaths, creates such a world for everyone. It is one of the most contradictory aspects of human society. But the image of Jesus, who was placed in such a situation and yet silently and solemnly submitted to it as God’s will, is impressive.
2. crucifixion of Jesus (15:24-)
The Jewish death penalty was usually stoning, and crucifixion was reserved for slaves or foreigners. The body was hung on a “tree” until evening. This was to reveal that the condemned person was under the wrath and curse of God. In other words, the chief priests wanted to flatly deny Jesus’ claim to be the Son of God. They turned their fiercest hatred and anger on Jesus, saying, “Jesus, you are not the Son of God, you are cursed by God, Suck it up! This is truly painful. Jesus did the greatest violence, not only physically, but also spiritually. And it was violence that could only be done by unjust means.
It should be noted, however, that Jesus still did not take the potion given to prisoners to alleviate their suffering. Jesus’ mission was to take God’s curse upon Himself as a substitute for mankind. Jesus did not deceive himself about any of His sufferings, and in verse 34, just before He breathed His last, He suffered the worst punishment of all, being forsaken even by the eternal God. This was the substitutionary death that Jesus suffered. Because of Jesus’ substitutionary cross, which took place 2,000 years ago, the sins of all men are forgiven and they are free from the curse of God. Jesus has done everything necessary for man’s salvation. There is nothing to add. No longer do we need to do any hard work, no longer need to be ordained, no longer need to make any donations, no longer need to perform any religious acts in order to be saved. Let us free ourselves from such religious consciousness and simply receive the saving grace of the cross of Jesus. A Roman centurion who witnessed the whole thing said: verse 39 “This man was truly the Son of God” Is Jesus the devil, a madman, or the Son of God? He who believes in Him, the Son of God, cursed by God, will be saved. So, I pray that you have a good day today.