1.律法よりも先祖の言い伝え(7:1-13)
マルコの福音書は、ローマ人の読者を意識して書かれたと言われます。ですから、ユダヤ人にしかわからないようなことには解説が加えられています。3節と4節はまさにその例で、読者にユダヤ人が大切にしていた手を洗う宗教的な儀礼があったことを語っています。ただ、3節それは「昔の人たちの言い伝え」とあります。つまりそれは、旧約聖書の律法とは異なる教えでした。そこでイエスは、8節、「あなたがたは神の戒めを捨てて、人間の言い伝えを堅く守っている」と批判しました。イエス時代のユダヤ教を研究する聖書学者たちは、ユダヤ人たちが、旧約聖書よりも、それに基づいて作成された、安息日や食物、割礼などを具体的に定めた昔の人の言い伝えを重んじる状況があったことを明確にしています。
4節の手を洗う宗教儀礼はその一つで、それは、今日の衛生的な意味での手洗いとは異なる意味を持つものです。実際にこのきよめの儀式は、指先を上に向けて両手を出し、指と手首が濡れるまで、ひしゃく一杯分程度の水をかけます。次に手の指先を下に向け、腕から指先に流れ落ちるように、水をかけます。この一連の儀式を守らなければ宗教的には不浄である、と言うわけです。当時のユダヤ人は、この儀式を厳格に守り、一度でも守りきれなかった宗教的指導者を除名処分にしました。また、投獄されたユダヤ人の中には、与えられた水をこの儀式を守るために使い、結果水を飲まず、死にそうになった者がいたりしたと言われます。
11節「コルバン」という言い伝えも同じです。コルバンは、ヘブル語で「ささげ物」を意味します。ユダヤ人の中には、全財産を神へのささげ物とする、つまりコルバンにしたので、もはや介護するお金もないと、親の扶養義務を放棄する人々がいたのです。これは宗教を悪用するものです。イエスは、その偽善的な現実を指摘し、「言い伝え」を守ることで「父と母を敬え」という旧約聖書の根本的な教えをないがしろにしていると指摘しました。13節「これと同じようなことをたくさんして」さも表向き神を敬っているように見せかけて、神の戒めに従っていない信仰の現実があったわけです。イエスは、人間として的外れな宗教的な熱心さ、そして宗教を悪用する人間の罪を指摘し、旧約聖書が教えるその精神に立ち返ることを主張し、律法学者たちと衝突したのです。
2.心を探求する(7:14-23)
私は、こうした問題は、決して過去のものではないと思うのです。イエスは、21節、人の心に注目すべきことを語ります。信仰は、自身の心のあり様を探り、心を高める行為です。体裁の問題ではありません。
ですから、もし、信仰を守るということで、何か人の心を踏みにじったり、いのちや存在を粗末にしたりするようなことがあれば、それは、道を誤っているというべきでしょう。ですから教会を理由に家族や周囲に対する責任や配慮を放棄していることがあれば、それは、当時のユダヤ人と同じことをしているのです。確かに、教会は信徒一人一人の主体的で、積極的な奉仕抜きにその働きはありえないでしょう。ですから私は奉仕をしなくてよい、と言っているのではないのです。けれども、家庭や職場での責任を怠らず、彼らへの心遣いや配慮を大事にし、その結果、家庭や職場で、その人の信仰も教会での活動も尊敬を持って見られていくようになることが大事なのだと思います。
3.心を取り扱われた人々(7:24-37)
24節、スロ・フェニキヤの女は、異邦人で、ユダヤ人から見れば汚れた人でした。イエスが見ておられたのは、この女の心です。そこには、イエスが自分の問題をなんとかしてくれる、というイエスに対する深い信頼と、自分の娘を救いたい一心の愛がありました。また32節、耳が聞こえず、口のきけない人に対する癒しのエピソードも同じです。イエスが注目されたのは、この人物を連れてきた人々の心です。そこには彼のために懇願する信仰と愛がありました。神を深く信頼する心と、神の豊かな愛に生きる信仰の歩みこそ大事にしたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
Mark 7: A Faith that Cares for the Heart
1. ancestral tradition rather than the law (7:1-13)
It is said that Mark’s Gospel was written with a Roman audience in mind. Therefore, commentary is added for things that only Jews would understand, and verses 3 and 4 are a perfect example, telling the reader that there was a religious ritual of washing hands that was cherished by the Jews. However, verse 3 it says, “the tradition of the people of old.” In other words, it was a different teaching from the Old Testament law. Therefore, Jesus criticized in verse 8, “You have forsaken the commandments of God and hold fast to the traditions of men.” Biblical scholars who study Judaism in Jesus’ time make it clear that there were circumstances in which the Jews valued the lore of men of old, which specifically prescribed the Sabbath, food, circumcision, etc., created based on it, more than the Old Testament.
The religious rite of washing hands in verse 4 is one such ritual, which has a different meaning than hand washing in today’s hygienic sense. In fact, this cleansing ritual involves holding out both hands with the fingertips facing up and pouring about a ladleful of water over them until the fingers and wrists are wet. Next, the fingertips of the hands are turned downwards and water is poured over them, running down the arms to the fingertips. The Jews of the time would say that if they did not observe this series of rituals, they were religiously impure. The Jews of the time strictly observed this ritual and expelled any religious leader who failed to observe it even once. It is also said that some of the imprisoned Jews used the water they were given to observe this ritual, and as a result, some of them did not drink the water and almost died.
The same is true of the saying in verse 11, “korban.” Korban means “offering” in Hebrew. Some Jews had made their entire wealth into an offering, or korban, to God, so that they no longer had money to care for their parents, and so they abandoned their obligation to provide for them. This is an abuse of religion. Jesus pointed out that hypocritical reality and pointed out that by following “lore” they were neglecting the fundamental Old Testament teaching to “honor father and mother.” v. 13 “Doing many things like this,” or pretending to honor God outwardly, but not following His commandments, the reality of faith Jesus was not following God’s commandments as a human being. Jesus pointed out the sin of man’s misguided religious zeal and misuse of religion, and clashed with the scribes in insisting on a return to the spirit of what the Old Testament teaches.
2. exploring the heart (7:14-23)
I believe that these issues are not a thing of the past. Jesus speaks of the need to focus on the human heart, v. 21. Faith is an act of exploring the state of one’s own heart and elevating it. It is not a matter of physical appearance.
Therefore, if, in defending our faith, we in any way trample on the hearts of others, or take a poor view of life and existence, then we are on the wrong path. Therefore, if we ever abandon our responsibility and care for our families and surroundings because of the church, we are doing the same thing as the Jews of that time. Indeed, the church cannot have its work without the proactive, active service of each member of the congregation. So I am not saying that you don’t have to serve. However, it is important that we do not neglect our responsibilities at home and in the workplace, and that we value their care and concern, so that both their faith and their activities in the church will be viewed with respect at home and at work.
3. people whose hearts are treated with care (7:24-37)
In verse 24, the woman of Slo-Phoenicia was a Gentile, unclean in the eyes of the Jews. What Jesus was looking at was the heart of this woman. There was a deep trust in Jesus that He would take care of her problems, and a single-minded love to save her daughter. The same is true of the healing of the deaf and mute man in verse 32. Jesus’ attention was focused on the hearts of those who brought this person to him. There was a faith and love that pleaded for him. A heart that deeply trusts God and a walk of faith that lives in God’s abundant love is what we should cherish. I pray that today will be another good day.