【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】マルコの福音書9章 神の支配に生きる

マルコの福音書9章 神の支配に生きる

1.変貌山の出来事(9:1-6)

1節「神の国が力をもって到来しているのを見るまで、決して死を味わわない人たちがいる」どういう意味かな、と思うことばです。まず「神の国が力を持って到来する」というのは、十字架と復活をもって完了するイエスの生涯の様々な偉大な出来事、そして、イエスのことばの確かさが認められた聖霊降臨日、ペンテコステの出来事を指していると言えます。彼らは生きている間に、その素晴らしさを味わうことができたのです。

そこで2節以降に書かれた、この変貌山での出来事も、「神の国が力を持って到来する」具体的な一例だったと言えます。イエスは、ペテロとヤコブ、ヨハネだけを連れて、高い山へ登られました。そこで、イエスの御姿が変わる出来事が起こりました。「姿が変わる」と訳されたギリシャ語はメタモルフースタイ。それは、神々が人間に姿を変えること、あるいは逆に人間が神々の姿になることを表現する時に、用いられた特別なことばです。また、イエスの衣が真っ白に輝いたとあります。ユダヤで白は、神的な世界を表す色ですから、イエスが世俗的な感覚を超えた神的な存在としてご自身を表したことを意味します。つまりここで弟子たちは、イエスは神以外の何物でもない!と確信させられるような体験をしたのです。すると6節、ペテロは「恐怖に打たれた」とあります。ペテロは後に、自分を「キリストの威光の目撃者である」(2ペテロ1:16)と語っています。ペテロは、人が様々に経験する事柄の中で、神の存在を目の当たりにする経験をした人、それは恐るべき経験であったということです。

2.霊を追い出す(9:14-29)

さて、山を降りると、他の弟子たちはトラブルに巻き込まれていました。彼らは悪霊を追い出せず、さらに絡んでくる宗教家たちに困り果てていたのです(14節)。「ああ、不信仰な時代だ」(19節)、何かイエスがちょっとイラついている感じがします。ここで、イラついた弟子たちの立場で弁解したい気持ちも出てきます。ペテロが経験したような、特別なことがあれば、悪霊も追い出せたでしょう、と。つまりここに出てくる父親のように「お助け下さい」とストレートに言えず、「できるものなら、お助け下さい」と中途半端な信仰しか示せない、私たちの現実があるのです。神を信じていると、口では言っても、その実質は、薄っぺらなものです。

3.塩気を保つ(9:30-50)

ああ、ペテロのような経験があれば、と思いますか?けれども、そのような経験をしたペテロですら、後にイエスを裏切っているのです。大切なのは、私たちのそのような不信仰な霊的な現実にもっと気づいていくことなのでしょう。つまり、いばらの地に蒔かれた種のような私たちの在り方に気づくことです(4章)。神を信じてはいるが、世と世の欲も心を一杯に満たしている現実、当然、信仰の実は結ばないのです。

30節以降、弟子たちは、誰が一番偉いかといった議論に熱中しています。その関心、その議論、まさに、いばらの地の心です。そうやって考えると、私たちはまさに自分たちがあらゆる面で、いばらの地に蒔かれた種のようであることを理解するのではないでしょうか。

ともあれ、そんな彼らにイエスは35節、「皆に仕える者となりなさい」、37節「子どものように」と教えられました。イエスが言われたことの真意をよく理解しましょう。つまり、給仕する人は接待する、お客とは別の原理と感覚で動いています。子どもも、大人とは全く異なる発想と感覚で生きています。つまり、イエスは、神を信じていない人々とは全く異なる原理と感覚で生きることだ、と言っているのです。

そうでなければ、50節「世の光となり地の塩となる」などとうていできないことではないでしょうか?大切なのは、主よ、私にこの世の人とは全く異なる原理と感覚を与えてください。子どものような心を与えてください、ただあなたの哀れみによって私を救い出し、変えてくださいと祈ることなのでしょう。祈りましょう!では今日もよき一日となるように祈ります。

Mark 9: Living in God’s Reign

1. the Transfiguration Mount (9:1-6)

Verse 1: “There are those who will never taste death until they see the kingdom of God coming with power. First of all, “the kingdom of God is coming in power” can be said to refer to the various great events of Jesus’ life, which are completed with the cross and resurrection, and to the events of Pentecost, the day of Pentecost, when the certainty of Jesus’ words was recognized. They were able to taste the splendor of their life while they were still alive.

So we can say that the events on the Mount of Transfiguration, described from verse 2 onward, were also a concrete example of “the coming of the Kingdom of God in power. Jesus took only Peter, James, and John up to the high mountain. There, a change in Jesus’ appearance took place. The Greek word translated “change of appearance” is metamorphosthai. It is a special word used to describe the transformation of the gods into human beings or, conversely, the transformation of human beings into the image of the gods. It also says that Jesus’ garments shone pure white. In Judaism, white is the color of the divine world, so this means that Jesus represented Himself as a divine being who transcended worldly sensibilities. In other words, here the disciples had an experience that convinced them that Jesus was nothing but God! They had an experience that convinced them that Jesus is nothing other than God! Then, in verse 6, Peter was “struck with fear. Peter later said that he was “an eyewitness of the majesty of Christ” (2 Peter 1:16). Peter was a man who experienced witnessing the presence of God in the midst of the many things that people experience, which means that it was a terrifying experience.

2. casting out the spirit (9:14-29)

Now, when they got off the mountain, the other disciples were in trouble. They were unable to cast out the evil spirits and were troubled by the religious people who were getting more involved (v. 14). Oh, these are unbelieving times” (v. 19), something that seems to irritate Jesus a bit. Here, we are tempted to excuse ourselves from the position of the irritated disciples. If only there had been something special like what Peter experienced, he would have been able to cast out the evil spirits, too. In other words, our reality is that we cannot say straight out, “Please help me,” like the father here, but can only show half-hearted faith, saying, “If you can, please help me. We may say with our mouths that we believe in God, but the substance of that belief is flimsy.

3. keep your saltiness (9:30-50)

Oh, if only we had an experience like Peter’s! Yet even Peter, who had such an experience, later betrayed Jesus. I guess the important thing is to become more aware of such unbelieving spiritual reality of ours. In other words, to become more aware of the way we are like a seed sown on thorny ground (chapter 4). We believe in God, but the world and the lusts of the world also fill our hearts, and of course, the fruit of faith does not come to fruition.

From verse 30 onward, the disciples are absorbed in a debate about who is the greatest. That interest, that discussion, is the very heart of the thorny ground. In this way, we may understand that we are like a seed sown on thorny ground in every respect.

At any rate, to such people Jesus taught in verse 35, “Be ye servants to all,” and in verse 37, “Be like children. Let us understand well the truth of what Jesus said. In other words, those who serve are entertained, and they operate on different principles and senses than the customers. Children, too, live with very different ideas and senses than adults. In other words, Jesus is saying that we are to live by completely different principles and senses than those who do not believe in God.

Otherwise, how could he possibly say in verse 50, “Be the light of the world and the salt of the earth”? The important thing is, Lord, give me principles and senses that are completely different from those of the people of this world. Give me a heart like a child’s, only through your mercy, deliver me and change me, I pray. Let us pray! Now I pray that you have a good day today.

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