1.イエスが来られた目的(6:1-40)
4節、再びユダヤ人の祭りが描かれています。昨日もお話したとおり、5:1を過ぎ越しの祭りとすると、これはイエスの宣教活動が始まってから3回目の春にあたるものです。ここまでの出来事を通じてヨハネは、イエスが救い主であったことを語ってきました。つまり、イエスは、旧約聖書に預言されたとおりに、人類に永遠のいのちを与える救い主であると同時に、終末において正しい裁きを行うお方であった、と。しかし15節、当時の人々は、イエスの語ったことをほとんど理解していませんでした。むしろ、力あるイエスの業に魅せられて、イエスをイスラエルの政治的な解放者として担ぎ出そうとしました。イエスは、ご自分の計画を理解しようとしない、群集から身を引かれます。そして、親しい弟子たちにのみ、ご自分の使命をはっきりと語っていくのです。
老ヨハネが、その時の記憶を取り上げたのは、時代の変化を意識してのことです。つまり、イエスを見たことも、その肉声を聞いたこともない世代の人々が起こって来たためです。ヨハネは、そのような次世代の者たちに、もう一度イエスが世に来られた本来の目的を聞かせる必要を感じたというわけです。
26節、パンの奇跡で味を占め、イエスに群がろうとする人々のイメージは、当時の時代を象徴しています。神を深く求める信仰があるわけでもない、しかし、神に刹那的なご利益、多幸感を求めるように群がる、それは、浅はかな時代の象徴です。約束の救い主は、そのような人々の物欲に応えるためにやってこられたのではありません。39節、イエスは、人々が永遠に残る価値あるものに目を注ぐことを求めておられました。そしてそのような人々をこそ見出そうと、この地にお出でになったのです。ザアカイ然り、サマリヤの女然りです。
2.イエスに対する反応(6:41-71)
27節イエスは、「なくなる食物」ではなく「永遠のいのちに至る食物」について語っています。それは、4章で、サマリヤの女に語った「また渇く水」と「渇くことがなく、その人のうちで永遠の泉となる水」(4:13-14)の対比と同じです。イエスの使命は、人々にモノではなく、永遠のいのちを与えることです。イエスの語ること、なすこと一つ一つを通して、人々が神を知り、神に立ち戻ることです。まさにイエスの語ることは、神のことばであり、食して味わうべきいのちのパンです。
当時の人々は、そのようなイエスに、三種類の反応を示しました。まず、60-66節、イエスの語ることに、ばかばかしさを感じて離れていく者たち。次に67-69節、イエスをまことの神と認め、罪からの赦しと霊的な救いの重要さを理解し、信仰を深めていこうとする者たち、そして70-71節、当面のご利益を求めて、利用できるところは利用しようと面従腹背の徒となる者たちです。
ここに至るまでの2年間、人々は、このわずか6章に描かれた以上の多くの奇跡を目撃したはずでした。しかし、それでもイエスの言葉に対して、心を開く者、そうでない者と反応は様々でした。信仰を持とうとしない人は、どんなに大きな奇跡を見たところで信じようとはしません。しかし、偉大なしるし何一つなくても、この方の語ることは真実であると信仰を持つ人もおります。いずれにせよ信仰を持つというのは、「神の可能性の中に生きる」ことです。地上の事柄だけで平板に生きてきた人間が、天におられる神を仰ぎ、神に望みを抱きながら、立体的に生きていくことです。そしてそれは、「神の存在を認めるので、私は神を信じます」という、ご利益とは全く関わりなくできる行為でもあるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
John 6: The Purpose of Jesus’ Coming
1. the purpose of Jesus’ coming (6:1-40)
Verse 4 again describes a Jewish festival. As we discussed yesterday, if 5:1 is the Passover, this is the third spring since the beginning of Jesus’ missionary activity. Throughout the events up to this point, John has told us that Jesus was the Savior. In other words, Jesus was the Savior who would give eternal life to mankind as prophesied in the Old Testament, and at the same time, He was the one who would judge righteously at the end of time. But in verse 15, the people of that time understood little of what Jesus had said. Rather, they were attracted by the powerful works of Jesus and tried to carry Him as the political liberator of Israel. Jesus withdraws himself from the crowds, who refuse to understand his plan. He would then speak clearly about His mission only to His closest disciples.
The old John took up the memory of that time because he was aware of the changing times. That is, because a generation of people had come along who had never seen Jesus or heard His physical voice. John felt the need to make these next generations hear once again the original purpose of Jesus’ coming to the world.
The image of the people in verse 26, who had had their fill of the miracle of bread and were now flocking to Jesus, is symbolic of the times of that time. They do not have a deep faith in God, but they flock to Him for momentary benefits and euphoria, symbolizing the shallow times of that time. The promised Savior did not come to meet the covetousness of such people; verse 39, Jesus wanted people to fix their eyes on the things of value that will remain forever. He came to the land to find such people, as did Zacchaeus and the Samaritan woman.
2. response to Jesus (6:41-71)
In verse 27 Jesus speaks not of “food that will disappear,” but of “food that leads to eternal life. It is the same contrast he made to the Samaritan woman in chapter 4 when he spoke of “water that thirsts again” and “water that never thirsts and becomes in him an eternal spring” (4:13-14). Jesus’ mission is to give people not things, but eternal life. Through every word Jesus speaks and everything he does, people come to know God and return to him. What Jesus says is the Word of God, the bread of life to be eaten and tasted.
The people of that time had three kinds of reactions to such a Jesus. First, in verses 60-66, those who felt that what Jesus said was absurd and left. Then, in verses 67-69, those who recognized Jesus as true God, understood the importance of forgiveness from sins and spiritual salvation, and sought to deepen their faith; and finally, in verses 70-71, those who sought immediate benefits and became followers of Jesus, taking advantage where they could.
In the two years leading up to this point, people should have witnessed many more miracles than those depicted in these mere six chapters. But even so, the reactions to Jesus’ words varied, with some opening their hearts and others not. Those who are not willing to have faith will not believe in miracles, no matter how great they are. But there are others who have faith that what he says is true, even without any great signs. In any case, to have faith is to “live in the possibility of God. It is to live three-dimensionally, looking up to God who is in heaven and having hope in Him, while human beings who have lived flatly only in earthly matters. And it is also an act that can be done without any relation to benefits, saying, “I acknowledge God’s existence, so I believe in God. So I pray that you have a good day today.