【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】ヨハネの福音書10章 まことの羊飼いと偽の羊飼い

1.羊飼いのたとえ(10:1-21)

先の9章では、イエスは、ユダヤの宗教家たちについて、彼らは霊的に盲目な指導者であると語りました。この10章では、彼らは偽の指導者である、否、それどころか盗人であり強盗だ、と言います。

当時、羊は、日中は放牧され、夜になると共同の羊小屋に集められました。ただ、暖かい季節になると、羊と羊飼は町には戻らず、野宿をし、夜は、丘の斜面にできた穴の中に集められるのです。その入り口で羊飼いは身体を休め、文字通り門となって、羊泥棒を警戒しました。イエスはこの習慣を取り上げ、ご自分の働きについて説明されたのです。

つまり8節、自分は「良い羊飼い」であり、それ以外は「盗人であり、強盗」だ、と。良い羊飼いは、体を張って羊を守る羊飼い、危険が迫ると羊を置いて逃げ出す羊飼いは、「盗人」や「強盗」。つまり、彼らはただお金のために羊を飼っている雇人であって、責任感に乏しいわけです。イエスはかなり思い切ったことを言ったものだと思います。人に憎まれてしょうがないようなことを言っています。

また9節、自分を門と見立てて、自分を通して入るものは救われる、と。ここまで言うのか、と驚かれる方もいるかもしれません。確かに、このことばをどう受け止めるべきかは、色々と考えさせられるところです。実際、この話を耳にしていた者たちは、イエスのことばをどう受け止めるか、で割れていきました。ある者は、イエスは悪霊につかれておかしくなっている、と受け止めました。またある者は、これまでイエスがなさったことを総合的に考えて、これは悪霊につかれた人のことばではない、やはり救い主と考えるべきではないか、と受け止めました。あなたはどう考えるでしょう。

この福音書を書いたヨハネは、イエスの十字架の出来後の後に、確かにあの十字架は、イエスが体を張って羊を神の国に入れるための代償を払い、かつ羊が神の国に入るための門となった姿だった、と考えています(17節)。そして読者にそのことをわかってもらいたいと考えているのです。

2.宮きよめの祭りとイエス(10:22-41)

さて22節、このたとえが語られたのは、エルサレムで宮きよめの祭が行われた冬でした。BC165年、シリヤの王アンティオコス・エピファネスによって攻撃され、踏みにじられたエルサレムの神殿を、ユダ・マッカバイオスというユダヤ人の指導者が、奪還する事件が起こりました。そしてユダ・マッカバイオスは、神殿を聖別して、再奉献するのです。その出来事を記念して守られるようになったのが宮きよめのお祭りです。

ヨハネはこの祭の名前を意図的に取り上げたのでしょう。つまり、イエスもまた、偽預言者によって汚されたエルサレムの神殿を奪還し、聖別して再奉献する者であった、と。しかし、当時のユダヤ人には、そのようには理解できなかった出来事でした。ですから彼らはイエスが神であるわけがない、と不快感を示し、イエスを石打ちにしようとすらしました。

それに対して、イエスの反応は、34節、詩篇82:6を引用して次のように語るものでした。神の言葉を受けて民を裁く人々が神から「神々」の称号を与えられている。ならば「神々」よりも劣る称号である「神の子」と自分を呼んで何がおかしいのか。神を冒涜していると言われる筋合いはない、と。簡単に言えば、ことばじりにひっかからないことだ、と言うことです。そしてむしろ38節、実際に自分が行っている業を見なさい。それは神の業ではないか、信じなさいと言っているのです。イエスのことば、イエスの思いやり、イエスの奇跡的な業、それを巡らし、総合的にイエスが救い主であると考えることが大切なのです。引っ掛かるべき所に引っ掛かり、自らの人生を豊かなものにしてまいりましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。

John 10: The True Shepherd and the False Shepherd

1. the parable of the shepherds (10:1-21)

In the previous nine chapters, Jesus spoke of the Jewish religious leaders as being spiritually blind. In this 10th chapter, he says that they are false leaders, no, on the contrary, they are thieves and robbers.

In those days, sheep were pastured during the day and gathered in communal sheds at night. However, in the warmer months, the sheep and shepherds would not return to the town, but would camp out in the open, and at night they would be gathered in a pit that had formed on the slope of a hill. At its entrance, the shepherds rested their bodies and literally served as a gate to guard against sheep thieves. Jesus took this custom and explained His ministry.

In other words, verse 8, he said that he is the “good shepherd,” and everyone else is “a thief and a robber. The good shepherd is the shepherd who protects the sheep with his body, while the shepherd who leaves the sheep and runs away when danger approaches is a “thief” or “robber. In other words, they are hired hands who keep sheep just for money and have little sense of responsibility. I think Jesus said something quite drastic. He is saying something that people can’t help but hate.

In verse 9, he says that he is the gate, and whoever enters through him will be saved. Some may be surprised that he would go so far as to say this. Certainly, there are many things to consider about how we should take these words. In fact, those who heard this story were divided on how to take Jesus’ words. Some took it to mean that Jesus was possessed by an evil spirit and was going crazy. Others, considering the totality of what Jesus had done, thought that these were not the words of a man possessed by an evil spirit and that he should be considered the Savior. What do you think?

John, the writer of this Gospel, after the crucifixion of Jesus, believes that the cross was indeed the way Jesus paid the price for the sheep to enter the Kingdom of God by putting his body on the cross and becoming the gateway for the sheep to enter the Kingdom of God (v. 17). He wants his readers to understand this.

2. the festival of cleansing and Jesus (10:22-41)

In verse 22, the parable is told during the winter of the Feast of the Cleansing of the Temple in Jerusalem, when in 165 BC, a Jewish leader named Judas Maccabaeus took back the temple in Jerusalem, which had been attacked and trampled down by Antiochus Epiphanes, king of Syrias. Judas Maccabaeus then consecrated and rededicated the Temple. The festival of the cleansing of the Temple came to be observed in commemoration of that event.

John probably took the name of this festival intentionally. John probably intended to take the name of this festival to mean that Jesus was also the one who took back the temple in Jerusalem that had been defiled by the false prophet, sanctified it, and rededicated it. But the Jews of that time did not understand it that way. So they were displeased that Jesus could not be God, and even tried to stone Him to death.

Jesus’ response was to say, in verse 34, quoting Psalm 82:6 Those who judge the people by the word of God are given the title of “gods” by God. Then what is wrong with calling oneself a “son of God,” a title inferior to “gods”? He said, “I have no right to be accused of blasphemy. Simply put, he says, don’t fall for the word jokes. Rather, verse 38 says, “Look at the works you are actually doing. Believe in them. It is important to look at the words of Jesus, the compassion of Jesus, the miraculous works of Jesus, and to consider Jesus as the Savior in totality. Let’s catch on where we need to catch on and make our own lives richer. I pray that you have a good day today.

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