【シーズン6】人生100倍の祝福【聖書】ルカの福音書15章 罪人の悔い改め

1.見つけた喜び(15:1-10)

当時のユダヤでは、取税人や罪人たちは、社会のつまはじきでした。宗教家たちも彼らをまったく無視していました。しかしイエスの対応は違います。イエスは、彼らを躊躇わず受け入れ、神の教えを語り聞かせるのです。ルカは、イエスが彼らに話した三つのたとえをテオフィロに伝えます。

第一に迷子の羊のたとえです。当時、羊飼いは、羊が迷子になり、見つからない場合、それが野獣に嚙み殺されたと証明できない限り、弁償を求められました。となると、羊を見つけた喜びがどれほどであったか、よく理解できます。イエスは、その喜びを、悔い改めた罪人を見出した、神の喜びに重ねるのです。一人の人間が回心し、新しい人生に踏み出す、それは75億の人口で満ちた地球の片隅に起こった小さなエピソードに過ぎません。しかし、それはピンポイントで天から見つけ出され、天に大きな喜びが湧き上がるというのです。宗教家は、羊飼いを「地の民」と呼び軽蔑していましたが、そうではありません。彼らは「天の民」なのです。

第二のたとえを見てみましょう。ユダヤ人の女性は結婚指輪の代わりに、銀貨10枚で作られた髪飾りを、結婚の記念としたと言われます。ですからその内の1枚を無くすというのは、実に、心へこむ出来事でした。熱心に探し出し、見つけた!ああよかった!嬉しい!という安堵の思いは、まさに天でみ使いたちが罪人の救いにあって感じている思いと同じなのだ、と言うのです。もし、この時テオフィロが神を信じようかどうか、考えていたとしたら、自分の人生、この地上だけじゃないのか。私のことでそんなに天で沸き立つことがあるのか、と何か心ほっこりする思いがあったかもしれません。

2.神の愛のたとえ(15:11-31)

第三のたとえは、一般に放蕩息子のたとえ、神の愛のたとえとも呼ばれるものです。このたとえも、実は、失われた者を見出した時の感動そのものを伝えるものです。つまりさらに例えて言えばこういうことです。親に反発して、海外に飛び出し、もう何十年も音信不通であった我が子から突然連絡がありました。帰ってくる!親は半信半疑に思いながらも、早く会いたいと空港まで迎えに行くのです。しかし、待てども我が子の姿は見えない。もう何十年も見ない間に変わってわからなかったのかも。電光掲示板に表示された到着便のリストも終了し、人の気配も途絶え、閑散とした空港で、あのメールは何かのいたずらか、もう死んだも同然と思っていたのだし、と諦めて踵を返そうとしたその時、何か向こうから向かってくる。我が子か?いや違うように思う、、、いやっぱり我が子だ、と胸をときめかせる。なんか悦に入った書き方ですが(笑)、実は、放蕩息子の物語というのは、このような失われた時を一瞬に取り戻した親の感動をまず語っているのではないでしょうか?それほど神の罪人に対する思いは強い!ということなのです。

ただこの物語は、前二者のたとえ以上のことを語っています。登場人物も、都会の眠らぬ街にあこがれ、都会へと吸い寄せられていくいかにも判断力の悪い愚かな弟息子。そしてしっかり者の兄かというと、そうではありません。実は、兄も、自己愛に満ちた、愛情に乏しい困った子として描かれている。つまり、二人の難しい息子を抱えた親の姿は、まさに、神の人類に対する関わりを語っているのです。

この弟息子は、本来なら、石打で殺されるような子でした(申命21:18-21)。しかし父親にとって、どんなバカ息子であっても息子に変わりはないのです。他方兄息子は、異邦人を蔑視し、善人ぶるユダヤ人を象徴します。しかしこの残念な兄息子も、我が子に変わりはありません。親のような心遣いを持つ神の愛の姿。実は、それは、私たちが究極的に信仰者として目指すべき成熟の姿でもあるのです。電光掲示板のリストが消え、閑散とした空港に立ち尽くしたその時、すっかり変わった我が子の姿に気づき、心躍らせ駆け寄るのは、私たち自身なのだ、ということです。霊的な親になるべきことが教えられているのです。では今日も良き一日となるように祈ります。

Luke 15: The Repentance of Sinners

1. joy found (15:1-10)

In those days in Judea, tax collectors and sinners were the bane of society. Religious leaders ignored them completely. But Jesus’ response was different. Jesus did not hesitate to receive them and tell them about God’s teachings. Luke tells Theophilus three parables that Jesus told them.

The first is the parable of the lost sheep. In those days, if a shepherd lost his sheep and could not find it, he was required to pay for it unless he could prove that it had been chewed to death by a wild animal. So we can understand how joyful it must have been to find the sheep. Jesus superimposes that joy on the joy of God in finding a repentant sinner. One person turning and stepping out into a new life, that is just a small episode in a corner of the earth filled with 7.5 billion people. But it is pinpointed and found from heaven, and great joy is said to well up in heaven. Religious people despise shepherds, calling them “people of the earth,” but they are not. They are “the people of heaven.

Let us look at the second parable. Instead of a wedding ring, a Jewish woman is said to have worn a hair ornament made of ten silver coins as a wedding present. So, to lose one of those coins was truly a heartbreaking event. I diligently searched for it and found it! Oh, thank goodness! I am so happy! This is the same relief that the angels in heaven feel at the salvation of sinners, he says. If Theophilo was thinking at this time whether or not to believe in God, wouldn’t his life be just on this earth? He might have had some kind of heart-warming thought, “What is there to be so excited about in heaven about me?

2. the parable of God’s love (15:11-31)

The third parable is commonly referred to as the parable of the prodigal son, also known as the parable of God’s love. This parable also conveys the very emotion of finding the lost. So a further analogy is this. A child, who had rebelled against his parents, gone abroad, and had not been heard from in decades, suddenly contacted parents. He is coming back! The parents are skeptical, but want to see their child as soon as possible, so they go to the airport to pick him up. However, they waited and waited, but their child was nowhere to be seen. Maybe parent had changed and didn’t recognize him after decades of not seeing him. The list of arriving flights on the electronic bulletin board had ended, there was no sign of anyone, and the airport was deserted. he was about to give up and turn on my heel, thinking that the e-mail was some kind of a prank or that he had already thought he was as good as dead, when something came toward me from the other side. Was it his child? No, he don’t think so, he thought, but he was thrilled to think that it was his child after all. I know this sounds like a very happy story (laugh), but isn’t the story of the prodigal son first of all about the parent’s excitement at having regained such lost time in a moment? That is how strong God’s feelings toward sinners are! That is what I mean.

But this story tells more than just the parable of the first two. The characters are also the foolish younger brother and son who long for the sleepless city and are sucked into it with poor judgment. And the older brother, who is a solid man, is not. In fact, the older brother is also portrayed as a narcissistic, unloving, troubled child. In other words, the very image of a parent with two difficult sons speaks of God’s relationship to humanity.

This younger brother-son was originally a child who would have been stoned to death (Deut. 21:18-21). But to the father, no matter how stupid he was, he was still his son. On the other hand, the elder son symbolizes a Jew who despises Gentiles and pretends to be a good person. But this unfortunate brother-son is still my son. This is the image of God’s love with parental care. In fact, it is also the image of maturity that we should ultimately strive for as believers. When we stand in a deserted airport after the electronic listings have disappeared, it is we ourselves who will notice our children’s completely changed appearance and run to them excitedly. We are taught to be spiritual parents. I pray that today will be another good day.

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