1.悔い改めを説くヨハネ(3:1-20)
バプテスマのヨハネがユダの荒野で活動を開始したのは、「皇帝ティベリウスの治世の第15年」(1節)つまりAD28-29年です。また、ヨハネが現れた場所には、当時エッセネ派に属する修道院がありましたので、ヨハネはその宗派に関係があったと考えられています。実際ヨハネの禁欲主義とバプテスマに関する教えと実践には、エッセネ派のあり方に通じるものがあります。
ヨハネは、神の国が近づいているので、悔い改めるように、と人々に呼びかけました。当時、多くのユダヤ人は、「神の国」ということばに、地上に起こる何かを考えていました。つまり、それは実際にローマ帝国の支配から解放され、国の独立を勝ち取ることだと考えていたのです。ですから悔い改めなど、自分たちには必要のないこと、むしろ悔い改めが必要なのは野蛮な異邦人、イスラエルを蹂躙し、支配する者たちだと考えていました。ですから、悔い改めのしるしとしてのバプテスマは、魂をきよめる意味を持ち、当時は、汚れた異邦人の改宗者に授けられるものと考えられていたのです。
しかしここでヨハネが悔い改めを勧めているのは、異邦人ではなく、ユダヤ人です。それはヨハネが神の国を地上に再興されるイスラエル王国とは考えず、霊的なもの、神の支配に服することだと考えたためです。そんなヨハネの意図をよく理解し、まことに神の前に悔い改めるユダヤ人も起こされました。そしてヨハネはこれを異邦人ではなくユダヤ人に授けるのです。それは、水の中に浸す沐浴のような儀式ですが、一生に一度限りの行為という点で、旧約聖書に定められているきよめの洗いの儀式とは異なるものです。
しかもそれは、8節、悔い改めの実を結ぶ、つまり親切、寛容、正直といった具体的な日々の振る舞いや生活に変化が起こることを期待するものでした。ただヨハネが授けるバプテスマは、予行練習のようなもので、16節、ヨハネは、自分の後に続いて、聖霊と火の本格的なバプテスマを授けるお方が来られることを語ります。つまりイエスのことです。イエスを神と信じ、バプテスマを受ける者には、まことの神の力がその生涯に注ぎこまれるのです。ルカはこの福音書の後に、簡単な初代の教会の歴史「使徒の働き」を記録していますが、それはまさに神の力を注がれた人々の歩みを示すものです。
2.イエスのバプテスマ(3:21-22)
21節からは、イエスのバプテスマについての記録です。イエスは、ヨハネからバプテスマを受けることが正しいこと、つまり、神のみこころにかなうことであるとしました。それは、神であるイエスが、ご自分を罪人と位置付けたことを意味します。これから十字架で全ての人の完全な罪の赦しのために身代わりとなるためには、なくてはならない出発点でした。22節、神はそれをよしとされています。
3.イエスの系図(3:23-38)
最後にルカは、イエスの系図に触れています。23節、ユダヤで祭司職が許される年齢は30歳でしたから、イエスもちょうどその年齢にその活動を開始されたと言います。ルカの系図は、先のマタイの系図と違って、アブラハムを超えてアダム、そして神に遡ります。マタイは、ユダヤ人読者を対象に、イエスがダビデ王家の子孫であることを示そうとしましたが、ルカは、テォフィロを対称に、イエスが神に起源を発する、つまり神に遣わされた神の子であることを語るのです。この神の子の福音、悔い改めに基づく聖霊と火のバプテスマ、それが人類にとってどれほどの素晴らしい希望であるかを、これから学ぶことになります。お楽しみに。では今日もよき一日となるように祈ります。
Luke 3: John the Baptist
1. john preaching repentance (3:1-20)
John the Baptist began his activities in the wilderness of Judea “in the 15th year of the reign of the Emperor Tiberius” (v. 1), that is, in AD 28-29. It is also believed that John was associated with the sect of the Essenes, since there was a monastery belonging to that sect at the site where John appeared at that time. In fact, John’s teachings and practices regarding asceticism and baptism have something in common with the Essenes.
John exhorted people to repent because the Kingdom of God was approaching. At the time, many Jews thought the phrase “the Kingdom of God” referred to something that would happen on earth. In other words, they thought that it would be the actual liberation of their country from the Roman Empire’s domination and the winning of its independence. Therefore, they thought that repentance was something they did not need, but rather that it was the barbaric Gentiles, those who had overrun and ruled Israel, who needed repentance. Therefore, baptism as a sign of repentance was meant to cleanse the soul, and at that time it was considered to be given to unclean Gentile converts.
But here, John is not encouraging Gentiles to repent, but Jews. This is because John did not think of the Kingdom of God as the reestablished Kingdom of Israel on earth, but as something spiritual, a submission to God’s rule. Some Jews were raised up who understood John’s intention and truly repented before God. And John gives this to the Jews, not to the Gentiles. It is a ritual like immersion in water, but it differs from the Old Testament cleansing rite of washing in that it is a once-in-a-lifetime act.
Moreover, it was intended to bear the fruit of repentance, verse 8, that is, the expectation of concrete changes in one’s daily behavior and life, such as kindness, generosity, and honesty. But the baptism that John gives is a kind of rehearsal, and in verse 16, John speaks of the One who will come after him to give the authentic baptism of the Holy Spirit and fire. In other words, Jesus. Those who believe in Jesus as God and are baptized will have the power of the true God poured into their lives. Luke follows this gospel with a brief history of the early church, “Acts of the Apostles,” which shows the steps of those into whom the power of God was poured out.
2. the baptism of Jesus (3:21-22)
Beginning in verse 21, we have the record of Jesus’ baptism. Jesus held that being baptized by John was the right thing to do, that is, to do God’s will. This means that Jesus, as God, positioned Himself as a sinner. This was an essential starting point for His substitutionary work on the cross for the complete remission of sins of all men.
3. the genealogy of Jesus (3:23-38)
Finally, Luke mentions the genealogy of Jesus, v. 23, saying that the age for priestly ministry in Judea was 30, and Jesus began his ministry at that age. Luke’s genealogy, unlike Matthew’s earlier one, goes back beyond Abraham to Adam and then to God. While Matthew tried to show his Jewish readers that Jesus was a descendant of the royal family of David, Luke, symmetrically with Theophilus, tells them that Jesus originated from God, that he was the Son of God, sent by God. We will be learning more about this gospel of the Son of God, the baptism of the Holy Spirit and fire based on repentance, and what a wonderful hope it is for humanity. Enjoy it. I pray that you have a good day today.