1.安息日論争(6:1-11)
1-11節は、一般に安息日論争として知られている記事です。私は、ちょうどこの安息日に当たる日に、イスラエルを訪れたことが、二度あります。金曜日の日没から安息日が始まります。ゆっくりランチタイムを終えて、コーヒーでも飲もうかとぶらつき始めたところ、慌ただしくレストランが閉まり始めました。そして3時頃には、全ての店舗のシャッターが下ろされ、もう、人っ子一人いなくなる通りとなるのです。ユダヤ人は服を着替えて、礼拝のためシナゴーグへと集まり始めます。ホテルでもエレベーターはボタンを押さなくても済むように、自動各駅停車に切り替わるのです。つまり彼らからすれば、一切仕事をしなくてもよい状態になります。そして、安息日の土曜日は、家族と一緒にゆっくりと一日を過ごします。文字通り「安息」の時を過ごすわけです。そして安息明けの夕方になると、再びお店のシャッターが開きだし、目抜き通りのジャッファストリートにはにぎやかさが戻ってきます。日曜日に、礼拝に行くこともなく、デパートで買い物をし、レストランで食事を楽しみながら休日を過ごすイメージのある日本とでは大きな感覚の違いがあるように感じました。
そのような違いを意識してこの箇所を読むと、この時代に、「安息」を厳格に守らせようとして起こった、この議論の緊迫感が少しは感じることでしょう。この時弟子たちは、お腹がすいて、道端の穂を摘んで、手でもみだして食べていました。それは、ユダヤの宗教家たちからすれば、安息日に禁じられた仕事をしていることを意味しました。収穫、脱穀、ふるい分け、食事の用意と、弟子たちは安息日に禁じられた四つの行為を犯したというわけです。
そこでイエスは、二つの理屈で反論しています。一つは、旧約聖書時代の王様ダビデの例をあげて、緊急性の論理に訴えています。つまり3節、緊急事態にあっては許されることだ、というわけです。そしてもう一つは、制定者の論理です。つまりイエスは、4節、ご自分が安息日を定めた制定者、つまり神なのだから、別に問題はないでしょう、というわけです。そしてイエスは、6節、神ご自身が安息日の定めを犯していることを明らかにするために、右手の萎えた人を癒すわけです。病気と障がいは違います。病気は癒されても、障がいは癒されることはありません。火事の焼け跡に例えられる障がいを癒すとしたら神以外にはいないのです。イエスはご自身が神であることをはっきり示されました。
イエスを神であるなど認めたくもないユダヤの宗教家は、イエスの言動に苛立ちを感じながらも、この奇跡の前には、ぐうの音も出なかった、とルカはテオフィロに語り掛けるのです。
2.平地の説教(6:12-49)
さて12節、イエスは、ご自分の弟子を12人選んでいます。これは、旧約の12部族に重なる、イエスにつく新しい選びの民を興そうとするものでした。そして17節以降は、一般に平地の説教と呼ばれますが、それは、新しい選びの民の生活指針を語るものです。基本的にこの説教は、マタイの福音書5-7章にある山上の説教とよく似ていますので、時間に余裕のある方はその箇所も復習してみてください。
ともあれ書かれていることの趣旨は、新しい価値観や考え方をもって、新しい行動を取っていくことです。たとえば27節、一般に、世の中では、敵は憎み、倍返しするものであって、愛するものではありません。しかしイエスにつく新しい神の民は、敵を愛するのです。というのも、私たちをご自身の子としてくださる天の父がよい人にも悪い人にも太陽の恵みを注ぐ「あわれみ深い神」だから、だと言います。なるほど、新しい価値観の中核は、神をどう捉えるかにかかっています。新しいぶどう酒は新しい皮袋にと言いますが、イエスにつく者は、神は愛なりとする信仰から、神の愛に倣う生活を築きあげる者です。実際には難しいことかもしれませんが、本当に人が生きるべき道というべきものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
Luke 6: Sermon on the Plain
1. the sabbath controversy (6:1-11)
Verses 1-11 are part of what is commonly known as the Sabbath controversy. On two occasions I have visited Israel on the very day that falls on this Sabbath. The Sabbath begins at sundown on Friday. After a leisurely lunch hour, I started to wander around for a cup of coffee, and then a flurry of restaurants began to close. Then, around 3:00, all the store shutters come down and the street is no longer empty of people. Jews begin to change their clothes and gather at synagogues for services. Even in the hotels, the elevators switch to automatic stops so that they don’t have to press a button. In other words, from their point of view, they don’t have to do any work at all. Then, on Saturday, the Sabbath, they spend the day relaxing with their families. Literally, they spend a time of “rest. In the evening, after the Sabbath, the stores open their doors again and Jaffa Street, the main street, comes alive again. I felt that there is a big difference between Japan, where people tend to spend Sundays shopping at department stores and enjoying meals at restaurants without going to worship services, and Jaffa Street, which is the main street of the city.
If you read this passage with such differences in mind, you will feel a little of the urgency of this discussion, which took place in this time period in an attempt to have the “Sabbath” strictly observed. At this time, the disciples were hungry and were picking ears from the roadside and eating them with their hands. To the Jewish religious people, this meant that they were doing work that was forbidden on the Sabbath. So the disciples were committing the four forbidden acts on the Sabbath: harvesting, threshing, sifting, and preparing the meal.
Jesus then countered with two theories. One, he appeals to the logic of urgency, giving the example of David, a king in Old Testament times. In other words, verse 3, it is permissible in an emergency situation. And the other is the logic of the institutor. In verse 4, Jesus says that since he is the establisher of the Sabbath, i.e., God, there is nothing wrong with it. Then, in verse 6, Jesus heals the man with the atrophied right hand to reveal that God himself has violated the Sabbath. Sickness and disability are different. A disease can be healed, but a disability cannot. The only one who can heal a disability, which can be compared to the scorch mark of a fire, is God. Jesus clearly showed that He is God.
Luke tells Theophilus that the Jewish religious, who did not want to admit that Jesus was God, were irritated by Jesus’ words and actions, but were stumped by this miracle.
2. the sermon on the plain (6:12-49)
Now, in verse 12, Jesus chooses 12 of His disciples. This was an attempt to raise up a new chosen people to follow Jesus, overlapping the 12 tribes of the Old Covenant. And from verse 17 onward, commonly referred to as the Sermon on the Plain, it speaks of the guidelines for the life of the new chosen people. Basically, this sermon is very similar to the Sermon on the Mount in Matthew 5-7, so if you have time, please review those passages as well.
Anyway, the purpose of what is written is to take new actions with new values and ideas. For example, in verse 27, in general, in the world, enemies are to be hated and doubled, not loved. But the new people of God who follow Jesus love their enemies. We love our enemies because our Father in heaven, who makes us his children, is a “merciful God” who pours out the sun’s grace on the good and the bad. Well, the core of the new values depends on how we perceive God. New wine in new skin, they say, and those who follow Jesus are those who, out of faith that God is love, build a life that imitates God’s love. It may be difficult in practice, but it is truly the way one should live. I pray that today will be another good day.