1.ルカの編集の意図(8:1-3)
ルカの福音書を読んでいると、あれっと思うことがあります。マタイやマルコとは、記事の配列の順序が入れ替わっているのです。ルカは、7章で罪深い女のエピソードを持ちだした後、イエスが、町や村を巡って、神の国を説いた、と簡単にまとめ、種蒔きのたとえに書き進んでいます。しかし、マタイやマルコは、罪深い女のエピソードの後に、イエスが何によって悪霊を追い出しているのかというベルゼブル論争と呼ばれるエピソード、そして、イエスがメシヤである証拠をもとめるしるしの議論を書き加えています。ルカはそれを後回しにしているのです。いったいなぜ、ルカは順序を変えたのか気になるのは私ばかりでしょうか。
ルカの福音書は、テオフィロという個人宛の手紙です。つまり、マタイやマルコの福音書とは違って、具体的な読者を想定して書かれているものです。そしてできればこの手紙を通してイエスを正しく理解して欲しいと思ってもいたことでしょう。昨日も言いましたが、イエスはたくさんの奇跡を起こし、それはイエスが神であることを証拠づけるものでした。しかし、ルカは、テオフィロに、単純にイエスを興行師的な宗教家と受け止めてほしくなかったと思われます。奇跡を起こすイエスは、万物の主であり、三界に及ぼす権威を持ち、さらに、人の心に深く触れる愛の心を持ったお方である。キリストのその本質的な姿に注目して欲しかったはずです。ですから、ルカは、イエスの奇跡よりも発言の内容を、テオフィロに深く考えて欲しく、イエスの奇跡的な生涯を書き連ねる前に、神のことばを聞く態度を教える種蒔きのたとえを先に書いたのかもしれません。
2.たとえから奇跡物語へ(8:4-56)
種蒔きのたとえは、既にマタイやマルコでも解説しました。それは、イエスが語ることへの聞き方も様々、聞いても注意を払わない、踏み固められた道ばたのような人たち、喜んで聞きはしても、深めて理解しようとしない岩地のような人たち、世的な関心や欲が強すぎて結局霊的な実を結べない、いばらの中に芽を出したような人たち、そして、注意深く聞いて正しく応答しよい実を結ぶ、良い地に落ちたような人たちのことを語っています。このたとえの直後に、他の福音書とは順番の異なる、イエスの家族のエピソードを加えるのも、ルカならではの意図があったためでしょう。神のことばを注意深く聞き、それを喜び、そのことばに一瞬一瞬生きている人たちこそ、神の家族と呼ぶにふさわしいのだ、と言うわけです。
こうしてルカは、イエスの言動に対する見方を整理した後、後半神の力を味わい知る、四つの奇跡を再び取り上げ語っていきます。イエスは嵐を鎮め(22-25)、悪霊を追い出し(26-39)、長血を患っていた女を癒やし(43-48)、ヤイロの娘を生き返らせました(40-42、49-56)。しかしこれまでの奇跡(4、5、7章)の書き方とは違い、ここでは大勢の前ではなく、少数の弟子たちの前で起こした奇跡を語るのです。イエスの関心は聴衆を集めることではなく、弟子の信仰を育てることにありました。
しかも、そこには深い愛情があります。私は48節「安心していきなさい」52節「泣かなくてよい」というイエスのことばです。何か心の琴線に触れるイエスの優しさを感じます。神に近づく者に、神は報いてくださるお方、神の愛は温かく、深い。神は、私たちの心を受け止めながら、必要な手立てをしてくださるお方だということです。いつでも神に望みを抱いて歩ませていただきたいものです。
Luke 8: The Parable of the Sower and the Four Miracles
1. the editorial intent of Luke (8:1-3)
When I read Luke’s Gospel, I sometimes wonder. The order of the articles in Luke’s Gospel is different from that of Matthew and Mark. In Luke, after bringing up the episode of the sinful woman in chapter 7, he simply summarizes that Jesus went around the towns and villages preaching the kingdom of God, and then proceeds to write the parable of the sower. Matthew and Mark, however, follow the sinful woman episode with an episode called the Beelzebul Controversy, in which they ask what Jesus is doing to cast out demons, and then add a discussion of signs for proof that Jesus is the Messiah. Luke puts it on the back burner. Am I alone in wondering why in the world Luke changed the order?
Luke’s Gospel is a letter to an individual named Theophilo. In other words, unlike the Gospels of Matthew and Mark, it was written with a specific audience in mind. And hopefully, he would have wanted his readers to understand Jesus correctly through this letter. As I said yesterday, Jesus performed many miracles, which were evidence that He was God. However, it seems that Luke did not want Theophilo to simply take Jesus as an entertaining religious figure. Jesus, the miracle-worker, is the Lord of all things, the One who has authority over the three worlds and, moreover, the One who has a heart of love that touches the human heart deeply. He would have wanted us to focus on that essential figure of Christ. Therefore, Luke may have wanted Theophilo to think more deeply about what he said than about the miracles of Jesus, and he may have written the parable of the sower first, which teaches an attitude of listening to the Word of God, before he wrote the miraculous life of Jesus.
2. from parable to miracle story (8:4-56)
The parable of the sower has already been explained in Matthew and Mark. There are those who listen to what Jesus says but do not pay attention, those who are like a trodden path, those who listen willingly but do not try to deepen their understanding, those who are too worldly-minded or greedy to bear spiritual fruit, and those who are like a sprout among thorns, It speaks of those who have fallen on good ground, who listen attentively, respond correctly, and bear good fruit. Luke’s inclusion of the episode of Jesus’ family immediately following this parable, in a different order than in the other Gospels, was probably intended in a way that only Luke could have intended. He says that those who listen carefully to the Word of God, rejoice in it, and live moment by moment in it, are worthy to be called God’s family.
After summarizing his view of Jesus’ words and deeds, Luke then returns to the four miracles that give us a taste of God’s power in the second half of his narrative. Jesus quells a storm (22-25), casts out demons (26-39), heals a woman with long-suffering blood (43-48), and brings Jairus’ daughter back to life (40-42, 49-56). But unlike the way he has written about his previous miracles (chapters 4, 5, and 7), here he recounts the miracles he performed before a small group of disciples rather than in front of a large audience. Jesus’ concern was not to gather an audience, but to nurture the faith of his disciples.
Moreover, there is a deep affection there. I am the words of Jesus in verse 48, “Go in peace,” and in verse 52, “There is no need to weep. I feel something of the tenderness of Jesus that touches my heartstrings. God is the One who rewards those who draw near to Him, and His love is warm and deep. God is the one who takes our hearts and gives us the help we need. Let us always walk in hope in God.