1. イエスの正体について結論(9:1-36)
この9章でガリラヤ伝道と呼ばれるイエスの初期の宣教活動が終わります。ルカがテオフィロに語りたかったことは、イエスが神の子であることでした。ルカは、イエスを神の子といち早く認めたのは悪魔で、彼を一番よく知っている郷里の人々は認めなかったと書いています(4章)。にもかかわらず、イエスは、はばかることもなく、神の子として振る舞い、その主張を裏付ける一連の奇跡を起こされました(5章)。そのようなイエスの活動の中で、イエスを受け入れ、イエスの弟子となる者たちも起こされました。イエスは、その弟子たちに、イエスが安息日の主であり(6章)、さらに三界の王であることを示されます(7章)。そしてその万物の主である王が、燻る灯芯を消すことも、傷んだ葦を折ることもない、まことに深い愛情と心遣いを持って人とかかわるお方であることも示されるのです(8章)
そこでルカは、このガリラヤ伝道の結論として、テオフィロに「このようなうわさがあるこの人は、いったいだれなのだろうか(9:9)」と、ヘロデの言葉を借りて問いかけます。さらに18節、イエス自らのことばを引用し、「群衆はわたしのことをだれだと言っていますか」と迫ります。イエスの弟子、ペテロの答えは、20節「神のキリスト」でした。その後に、イエスの御顔の様子が変わり、衣が白く光り輝いたとある、一般に変貌山の出来事と呼ばれるエピソードが挿入されます。それは脈絡のない挿入的なエピソードではなく、35節にあるように、神が超自然的な出来事を通して、ペテロの答えを肯定するためのものであったと言うべきでしょう。8章でもお話しましたが、大切なのは、奇跡的な事柄以上に、イエスがさりげなく示された心遣いやイエスが目指していたものに心を留めることです。驚くべき奇跡をした、だから神の子なのではありません。イエスが弱さを持った一人一人にどう接したか、どんな言葉をかけたか、どのように希望を与えたか、そこに注目し、イエスを誰だと判断することなのです。
2.十字架を担う人生(9:37-62)
こうして、イエスをまことの神の子として受け止めるならば、その次のステップは何か?9章の後半は、イエスの弟子としてどう生きるか、イエスの教えが取り上げられていきます。その中心は、23節「自分を捨て、日々自分の十字架を負い、そしてわたしについて来なさい」ということです。一般にそれは、自己否定することだと受け止められています。私利私欲を捨て去り、禁欲と修道の道を進むこと、自分を殺すことだ、と。しかし、そうではありません。大切なのは、神を否定する自分を捨てることです。神を信じることのできない自分を捨て去ることです。
実際弟子たちが、変貌山での素晴らしい出来事の後、下界に降りてきてまず直面したのは、神を信じない人々の現実でした。自分を捨てるというのは自分を無くすことではなく、神を信じようとしない自分を捨て去るということです。そうでなければ、日々自分の十字架を負うことも難しいことでしょう。誰にでも、これが自分の十字架だと思うものが、一つや二つあるものです。そして、それは、神が必ずよくしてくださるという信仰に立つからこそ負える重荷です。子育て、親の介護、職場の人間関係、人は様々な困難に直面し困惑するものです。また、牧師さんも、教会形成に深い助けを、心から求めていることがあるものでしょう。しかし、そこで「泣かなくてよい」と語ってくださる神がおられることを覚えるわけです。神を信じない自分と決別する。それが自分を捨てることなのです。
51節、エルサレムに御顔を向け、毅然として十字架に向かうイエスがいます。そのイエスを我が師とする道は、神は善であり、愛であると神を信じる信仰によるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
Luke 9: Accepting and Following Jesus
1. conclusion about the identity of Jesus (9:1-36)
This ninth chapter concludes Jesus’ early missionary work, called the Galilean Mission. What Luke wanted to tell Theophilo was that Jesus was the Son of God. Luke writes that it was the devil who was the first to recognize Jesus as the Son of God, and the people in his hometown who knew him best did not (chapter 4). Nevertheless, Jesus did not flinch, but acted as the Son of God and performed a series of miracles to support his claim (chapter 5). In the midst of His activities, Jesus also raised up those who accepted Him and became His disciples. Jesus shows His disciples that He is the Lord of the Sabbath (chapter 6) and the King of the three worlds (chapter 7). He also shows them that the King, the Lord of all, is the One who does not put out a smoldering lamp or break a bruised reed, but relates to people with true love and care (chap. 8).
In conclusion to his Galilean mission, Luke asks Theophilus, “Who is this man of whom there are such rumors (9:9)? In verse 18, quoting Jesus’ own words, he asks, “Who do the crowds say that I am? Peter, a disciple of Jesus, answers in verse 20, “The Christ of God. Then follows an episode commonly referred to as the Transfiguration, in which the appearance of Jesus’ face changed and his robe became white and shiny. As I said in chapter 8, the important thing is not so much the miraculous as the care that Jesus casually showed and what He was aiming for. Jesus was aiming at. It is not that Jesus is the Son of God because he performed amazing miracles. It is to look at how Jesus treated each person with weakness, what words he spoke to them, how he gave them hope, and to judge who he is.
2. life bearing the cross (9:37-62)
Thus, if we accept Jesus as the true Son of God, what is the next step? The second half of chapter 9 will cover Jesus’ teachings on how to live as His disciples. The central point is verse 23: “Deny yourself, take up your cross daily, and follow me.” It is generally accepted that this means self-denial. It is to abandon self-interest, to follow the path of asceticism and monasticism, to kill oneself. But that is not the case. What is important is to renounce the self that denies God. It is to renounce our inability to believe in God.
In fact, the first thing the disciples faced when they came down after the wonderful event on Mount Transfiguration was the reality of people who did not believe in God. To abandon oneself is not to lose oneself, but to abandon the self that refuses to believe in God. Otherwise, it would be difficult to take up one’s cross daily. Everyone has one or two things that they consider their crosses. And they are burdens that can be borne only when we stand on the faith that God will surely take good care of us. Raising children, caring for one’s parents, relationships at work, and so on, people are faced with various difficulties and perplexities. Pastors may also be sincerely seeking deep help in church formation. But then we remember that there is a God who tells us, “There is no need to cry. You have to say goodbye to your unbelief in God. That is what it means to renounce yourself.
In verse 51, we see Jesus with His face turned toward Jerusalem, resolutely facing the cross. The way to make Jesus my teacher is through faith in God, believing that God is good and loving. I pray that today will be another good day.