【シーズン6】人生100倍の視野【聖書】マタイの福音書3章 バプテスマのヨハネの宣教

1.マタイの福音書の流れ

1節「そのころ」とあります。2章の出来事から約30年が過ぎたころのことです。つまり、30歳になるまでのイエスの人生については何もわかりません。ただ、ルカの福音書の著者ルカが、少年イエスのエピソードを一つ取り上げているのみです。それは、聖書記者たちの関心がそこにはなかったからでしょう。彼らの関心は別のところにありました。

実際マタイの関心は、旧約聖書の関係で、イエスをどのように受け止めるべきか、つまりイエスは約束のメシヤ、救い主であると示すことにありました(1:1-4:16)。またそのメシヤが一体何を教え(4:17-16:20)、何を達成されたのかにあったのです(16:21-28:20)。

2.洗礼者ヨハネ

さて、何の説明もなくバプテスマのヨハネが登場します。当時は、誰もが知る人物であったからでしょう。彼は、ルカの福音書によるとイエスの親戚で、イエスの働きの道備えをした人です。実際マタイだけが記録するヨハネの第一声「悔い改めなさい。天の御国が近づいたから」は、イエスのそれと同じです。そこでこの「悔い改め」ですが、それは、過去の罪や過ちを後悔することとは違います。それは、確かに過去の罪や過ちを認めることを前提としていますが、実際には、神と共に生きる、新しい生活に踏み出していくことです。

それは旧約聖書でも繰り返し語られてきたことです。イザヤは「主に帰れ(イザヤ55:7)」と言いました。エゼキエルは「立ち返れ(エゼキエル33:11)」、ヨエルは「私のもとに帰れ(ヨエル2:12)」と言いました。

9節「われわれの父はアブラハムだ」つまり神に選ばれた民、イスラエル民族に生まれたから、自分は神の加護の下にあるという考え方ではだめだ、と言うのです。しっかり神と結びついたいのちある信仰の歩みをしているのでなければだめで、立ち返れと言うわけです。

今日のキリスト者についても言われていることでしょう。信仰深い家庭に生まれたとか、有名な教会の教会員になっている、などということで神の加護の下にあるなどと考えるのは間違いです。信仰は、それぞれが日々神としっかり結びついて生きているかどうかが問題です。ですから、神は、信仰とは全く無関係な「この石ころからでも」、つまり全く神とは無縁な人生を歩んできた人でも、神につながろうとする人を、ご自分の愛する子としてくださると言います。

3.イエス洗礼(バプテスマ)を受ける

13節から、イエスのバプテスマが記録されます。ここでヨハネは、イエスの親戚でありながら、イエスと初対面のような、そぶりです。不思議ですが、イエスは、群衆に紛れ、ヨハネの審問を受ける順番を待っていたようです。そこでイエスの番になり、ヨハネは一言二言イエスと交わすうちに、自分ではない、このイエスこそが悔い改めのバプテスマを授けるにふさわしい権威あるお方だ、と気づいたのでしょう。

しかし、イエスは、ヨハネを制してまず神の前に正しいことを行うように求められました。つまり、皆がしているものは、神の子であるイエスもする。例外はないと自らバプテスマに臨まれたのです。

マタイだけが取り上げたこのエピソードは、救い主の性質をよく物語っています。救い主は、自らを平凡な人間の一人とし、物事の道理を通されるお方です。2章で強調されたのは、旧約の預言どおりに現れた人でしたが、この3章では、まことの神であるお方が、神であるありかたを捨てて、遜り、正しいことを進んで行う人です。このようなイエスのことばに、素直に耳を傾けたいところです。では今日もよき一日となるように祈ります。

Matthew 3: The Mission of John the Baptist

1. the flow of Matthew’s Gospel

Verse 1 says, “in those days,” about 30 years after the events of chapter 2. In other words, we know nothing about Jesus’ life before the age of 30. We only know that Luke, the author of Luke’s Gospel, discusses one episode of the boy Jesus. This is probably because that was not the interest of the biblical journalists. Their interest was elsewhere.

In fact, Matthew’s interest was in showing how Jesus should be perceived in relation to the Old Testament, that is, that Jesus is the promised Messiah, the Savior (1:1-4:16). It was also about what that Messiah taught (4:17-16:20) and what he accomplished (16:21-28:20).

2. John the Baptist

Now, without any explanation, John the Baptist appears. This is probably because he was a well-known figure at that time. According to Luke’s Gospel, he was a relative of Jesus who prepared the way for Jesus’ ministry. In fact, only Matthew records John’s first words, “Repent! For the kingdom of heaven has come near” is the same as that of Jesus. Repentance” is not the same as regretting past sins and mistakes. It presupposes acknowledging past sins and mistakes, but in reality, it means stepping out into a new life, living with God.

This is something that has been spoken of repeatedly in the Old Testament. Isaiah said, “Return to the Lord (Isaiah 55:7). Ezekiel said, “Turn back (Ezekiel 33:11),” and Joel said, “Return to me (Joel 2:12).

Verse 9 says, “Our father is Abraham,” meaning that we cannot think that because we were born into God’s chosen people, the nation of Israel, that we are under God’s blessing. He is saying that we must have a life-long walk of faith that is firmly connected to God, and that we must turn back.

This is what is being said about Christians today. It is a mistake to think that because one was born into a religious family or is a member of a well-known church that he or she is under God’s blessing. Faith is a matter of whether or not each of us is living in firm connection with God on a daily basis. Therefore, God says that He will make as His beloved children those who seek to be connected to Him, even “from this rock,” which has nothing to do with faith, that is, even those who have led a life that has nothing to do with God at all.

3. baptism of Jesus

Beginning in verse 13, the baptism of Jesus is recorded. Here, John acts as if he is meeting Jesus for the first time, even though he is a relative of Jesus. Curiously, Jesus seems to have been among the crowd, waiting for his turn to be examined by John. When it was Jesus’ turn, John exchanged a word or two with Him and realized that it was He, not he, who had the authority to baptize Jesus into repentance.

But Jesus restrained John and asked him first to do what was right before God. In other words, what everyone does, Jesus, the Son of God, does. He came to baptize Himself, saying that there would be no exceptions.

This episode, taken up only by Matthew, illustrates well the nature of the Savior. The Savior is the one who makes Himself one of the ordinary people, and who lets things be reasonable; the emphasis in chapter 2 was on the one who appeared as prophesied in the Old Testament, but in this chapter 3, the one who is truly God is the one who abandons being God and willingly does what is right, with reverence. I want to listen to the words of Jesus with an open mind. I pray that you have a good day today.

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