1.罪と死の起源(3:1-7)
聖書学者のフローレンス・ビヤバウトは、『初めに神が』という創世記の簡単な著書を残しています。2時間もあれば読めるものですが、その中で、ビヤバウトは、この三章は「聖書全体の中でも最も重要な章の一つ」であると語りました。確かにこの章を読むならば、神の似姿に造られたはずの人間がどうして今のような罪深い存在なのかを熟慮させられます。別の言い方をすれば使徒パウロが言う「一人の人によって罪が世界に入り、罪によって死が入り」(ローマ5:12)という人間の罪と死の起源が語られているのです。
著者は、蛇の誘惑のエピソードを取り上げます。ビヤバウトは、先の書の中で、この蛇が、自分でやってきたのではなく、その背後にさらに悪い者(ヨハネ8:44、黙示12:9)がいたことを示唆しています。つまり先に黙示録で学んだように、最終的には滅ぼされてしまう「サタン」あるいは「悪魔」とも呼ばれる存在です。
大切なのは、著者がこのような童話的手法を用いてこの出来事を書いたことの意味です。つまり、それは古い昔話ではなく、今なおありうる人間の現実を語るためなのでしょう。
戦後の社会改革運動を先導した賀川豊彦は、人が悪いことをするのは、環境が悪いからで、環境をよくしてやれば、人はいい人間になる、と語っています。実際賀川は、そのような信念に基づいて、敗戦後の日本で、精力的に社会改革運動を展開しました。そして賀川の期待どおり、日本の学校教育、医療保険、社会保障制度、生活協同組合など、様々な面が大きく改革されました。しかし未だに賀川が期待するような社会は実現していません。社会は相変わらず賀川が嘆いた風俗、強盗、殺人などで呻いています。
確かに、アダムとエバが罪を犯したのは、不足のためではありませんでした。何の不足もない、完全な環境にあって罪を犯したのです。貧しさや欠乏が、人間をだめにするわけではありません。つまり人間は、その心それ自体に弱さを持っているのです。人間は神に造られた者であり、神ではないのです。そして、人間はいつでも童話的な手法で書かれた誘惑にさらされています。実際もし私たちが、ただ自己実現のために、私利私欲のためにこの世界も人も利用し、神の尊い使命から離れて生きているとしたら、それはまさにこのエピソードを再現していると言うべきでしょう。あなたにお造りになり、使命を与えられた神を認めない(1,4節)、これが蛇の誘惑でした。
2.アダムとエバの再出発(3:8-24)
となると、このアダムとエバのエピソードは、通例、人間の堕落として語られてきたものですが、実際には、人間とはそういうものだ、ということを語っているに過ぎないのです。最初の人アダムとエバが特別だったのではありません。現代に生きている、あなたもわたしも皆、蛇の惑わしに屈しやすい心を持ち、罪を犯し、神に声をかけられたなら、自分の身を隠してしまいたくなるような現実に生きている、ということです。
しかし著者が言いたいことはそれだけではありません。そのように自分の身を隠す人間に対する神のあわれみ深さです。まず神は、アダムとエバには、蛇には許さなかった自己弁護の機会を与えられました。神は人間と語り合う心を持っているのです。そして人間が厚かましくも「あなたがこの妻を私の側に置いたからだ」と遠回しに抗議することすら受け止めておられるのです。私たちの多くは、人間の堕落に注目するあまり、この神の恵み深さを読み流してしまっています。ヨハネが、「もし私たちが自分の罪を告白するなら、神は真実で正しい方ですから、その罪を赦してくださる」(1ヨハネ1:9)と語ったことの中には、被告である私たちの言い分にも、神は耳を傾けてくださることが含まれている考えるべきでしょう。神は人に関心を持ち、関り、そして人のために何ができるかを考えるお方なのです。
ですから、神は、人が恥と思っていることに気づかれて、実際に皮の衣をつくって着せてくださった(21節)と言います。また、呪われたのは、蛇と大地だけである事実にも注目しましょう。人は呪われていないのです。人はエデンの園から追放されましたが、それは、人にとっては幸いなことでした。つまり人がその不完全な性質のままで、いのちの木の実に手を出し、永遠に生きることのない限度を設けられたということです。過ちを犯しやすい人間にとって、追放は救いでもあったのです。
こうして神は、人間との関係を終わらせることをせず、本来人間に与えられた使命も取り上げることもありませんでした。人間は、罪人でありながらも、神の恵みと見護りの中にあるのです。しかし恵みと見護りの中にあるというだけでは、人間に希望はありません。こうして旧約聖書は新約聖書に語られる、イエスの十字架にある永遠の罪の赦しのメッセージと結びついて完全なメッセージを伝えることになります。つまり、聖書は、人の魂の完全な救いについて語り始めるために、まずその最初の頁で人間の罪を犯しやすい現状を語っているのです。
神のことばは真実です。神の祝福がありますように。チャンネル登録、メンバー登録よろしくお願いいたします。ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。
Genesis 3: Man’s Sin (Disobedience to God), Consequences, and Judgment
- the origin of sin and death (3:1-7)
Biblical scholar Florence Bjerbout wrote a brief book on Genesis called In the Beginning God, which can be read in two hours, in which Bjerbout said that these three chapters are “among the most important chapters in the entire Bible. Indeed, if you read this chapter, you will ponder why human beings, who were supposedly created in the image of God, are as sinful as they are today. Put another way, it speaks of the origin of human sin and death, as the Apostle Paul says, “Through one man sin entered the world, and through sin death” (Romans 5:12).
The author takes up the episode of the temptation of the serpent. In the earlier book, Bjerbout suggests that the serpent did not come on its own, but that there was an even worse one (John 8:44; Revelation 12:9) behind it. In other words, as we learned earlier in Revelation, it is also called “Satan” or “the devil” who will eventually be destroyed.
What is important is the significance of the author’s use of this fairy-tale approach in writing about this event. In other words, it is not an old folktale, but rather a story about a human reality that is still possible today.
Toyohiko Kagawa, who led the postwar social reform movement, said that people do bad things because their environment is bad, and that if the environment is improved, people will become good people. In fact, based on this belief, Kagawa vigorously promoted social reform in Japan after the defeat in World War II. As he expected, many aspects of Japanese society have been greatly reformed, including school education, medical insurance, the social security system, and consumer cooperatives. However, the society has not yet achieved what Kagawa expected. Society is still moaning about the customs, robberies, murders, etc. that Gagawa lamented.
Certainly, it was not for lack that Adam and Eve sinned. They sinned in a perfect environment, without any lack. Poverty and scarcity do not make a human being weak. In other words, man has a weakness in his heart itself. Man is created by God, not by God. And we are always subject to temptations written in a fairy-tale fashion. In fact, if we are living apart from God’s precious mission, using this world and people only for self-fulfillment and self-interest, we are reproducing this very episode. Not recognizing God who made you and gave you a mission (vv. 1, 4), this was the temptation of the serpent. - the fresh start of Adam and Eve (3:8-24)
Then, this episode of Adam and Eve, which has customarily been told as the fall of man, is really just telling us that that is what man is like. The first man, Adam and Eve, were not special. You and I, living today, all have hearts that are susceptible to the deceitfulness of the serpent, we all sin, and we all live in a reality that would make us want to hide ourselves if God were to speak to us.
But that is not all the author is trying to say. What the author is trying to say, however, is not only that, but also God’s mercy toward those who hide themselves in such a way. First of all, God gave Adam and Eve the opportunity to defend themselves, something He did not allow the serpent to do. God has a heart to speak with man. And He is even receptive to man’s thick-skinned, roundabout protest, “It is because you have placed this wife by my side. Many of us have been so focused on the fall of man that we have overlooked this graciousness of God. When John said, “If we confess our sins, he forgives us our sins, because he is true and just” (1 John 1:9), we should consider that God listens to what we, the accused, have to say as well. God is interested in people, involved with them, and what He can do for them.
Thus, we say that God noticed what people considered to be shame and actually made and clothed them in robes of skin (v. 21). Notice also the fact that it is only the serpent and the earth that are cursed. Man is not cursed. Man was expelled from the Garden of Eden, but that was a blessing for man. This means that a limit was placed on man’s imperfect nature, that he would not tamper with the fruit of the tree of life and live forever. For the fallible human being, the banishment was also salvation.
Thus, God did not end His relationship with man, nor did He take away the mission originally given to man. Man, though a sinner, is in God’s grace and protection. But being in grace and protection alone does not give man hope. Thus, the Old Testament is to be combined with the message of eternal forgiveness of sins in the cross of Jesus, which is told in the New Testament, to convey the complete message. In other words, in order to begin to speak of the full salvation of the human soul, the Bible first speaks on its first page of man’s sin-prone condition.
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