【シーズン6】創世記4章 人間の罪(人への横暴)と結果,裁き【聖書】人生100倍の祝福

1.最初の殺人(4:1-8)
この4章は、前半(1-16)がカインとアベルの物語、後半(17-26)がカイン一族の系図を取り上げています。基本的に国家形成以前の「時」の記録は、世代の記録、つまり系図でした。これもその一つで、系図の中に重要なエピソードが加えられています。
そして前半における重要なエピソードは、人類史初の子どもの誕生と、人の死でした。ただし記録された死は、老衰ではなく殺人によるものです。ここに、神に造られた人というものが、どういうものであるか、新たな側面が書き加えられているのです。つまり人間というのは、その嫉妬の故に、兄弟すら殺しうる者だということです。
人は、高等動物であり、地上で最も優れた生き物である、と誰しもが思っていることでしょう。そして確かに、高貴な目的に自分を捧げ、崇高な人生を生きる人もいれば、逆に、自己中心的な欲望を遂げるためだけに生き、仕舞には一線を超えてしまう人もいるのです。
カインとアベルは、それぞれに土を耕す者、羊を飼う者として成長し、大人になりました。ある日、彼らは神にささげ物を献げます。すると神は、二人に異なる態度を取られました。同じ努力をしながら、評価に差がある、これは、私たちの人間社会にはよくあることです。ただし、新約聖書のヘブル書の著者は、この出来事を解釈し、ささげ物の内容や、仕事の努力よりも、ささげ物を献げた時の二人の心の態度、信仰の差を指摘しています(ヘブル11:4)。つまり、神は、ご自分に近づき、礼拝する者の心を見ておられるのです(マルコ12:43,44)。神を礼拝するのなら、まことの心をもって礼拝することです。
ただへブル書の著者の関心とは別に、本書の著者がここで伝えたかったことは、やはり、殺人者カインが、無神論者の「罪人」ではなく、神との関わりの中で生きる者であったこと、それなのに、神に背き、兄弟すら殺してしまった、という人間の罪の深さでしょう。これは、エバ同様なのです。蛇の誘惑という状況があれば、神の教えに、簡単に背を向ける者であるという現実が語られているのです。
カインは、両親と同様に、罰を受け、追放されます。ノドは、さすらいの地、エデンの東は、神から遠く離れたところを意味しました。しかも彼は両親が受けなかった神の呪いを受けるのです。土を耕す者カインにとって大地が実りをもたらさない、それは、致命的でした。しかし、両親が罪を犯した時点で土地が呪われていたとすれば、これは、いよいよ、ノド、エデンの東という神から遠く離れた地で、かつて神が土地を呪われたその現実に真正面から向かい合うことを迫られたということでしょう。最初の殺人者に与えられた神の裁きは、死刑ではなく、自ら犯した罪の重荷をしっかり背負う人生だったのです。それは、ある意味で死刑に匹敵する厳しさです。けれども神が愛であると言うのは、カインがその現実で潰されることなく、新しい人生を築くための配慮を加えたことです。そして神が定めたその処置に誰の介入を許さなかったことです。人間は自ら犯した過ちに向かい合わなくてはなりません。しかしそこに神の配慮と守りもあるのです。神は人とは違うのです。追放して終わりではありません(15節)。人生を諦めてはなりません。
2.カインに対する裁き(4:17-26)
17節以降は、カインの子孫、つまりはアダムの系図の続きです。この系図をどう理解すべきか。素朴な疑問は、アダムとエバが最初の人として創造され、カインとアベルを産んだのなら、一体カインの妻はどこから来たのか、ということです。どうやら、聖書には記載されなかった、出来事があったことは認めざるをえません。関心のあるところですが、著者には関心のなかったことです。省かれたものは省かれたものとして小脇に抱えておく、そして著者が伝えたいことに耳を傾けていくのが聖書の読み方です。
著者の関心は、あくまでも、神から離れて人生を彷徨い始めた人間の現実を語ることです。そして、神の見守りと配慮の中に、その現実もあることです。神を離れた人間は、人間だけで生き始めたということではありません。
カインの子孫は、町を立て、文明を起こしています。鍛冶技術に加え、楽器を創り、華やかな文化を生み出すのです。挿入されたレメクの歌は、今流行りの言い方で言えば、ただのマウンティングの歌です。レメクが妻に自分の力を誇示し、敵より上であることを示す歌です。しかしそこに、現代社会にも通じる人間の現実が描かれています。つまり文明の進歩は、それなりの利点を持ちながらも、今日の国家的な紛争にも理解されるように、過剰な権力意識とそれに伴う破壊力を増大させることです。もはや兄弟殺しどころではない、戦争による大量殺りくを行う人間の現実が暗示されているのです。
ただ著者は、そのような人間の現実を語ると同時に、もう一つの現実、人々が主の名を呼び祈り始めたことを伝えます。人にあって他の被造物になきもの、それは宗教性です。人は神を拝む生き物です。しかし神の名を呼ぶことは、いわゆる宗教とは別物です。神の存在を明確に認め、神の実質を理解することなくして神の名を呼ぶことはありえないからです。キリスト教会にあるもの、それはイエスの名によって祈る祈りです。キリスト教会の祈りは、小さな祈りかもしれません。しかし混沌とした人間の現実に希望をもたらすものです。神のことばは真実です。神の祝福がありますように。チャンネル登録、メンバー登録よろしくお願いいたします。ではまた明日このチャンネルでお会いしましょう。
Genesis 4: Man’s Sin (Outrages on Man), Consequences, and Judgment

  1. the first murder (4:1-8)
    The first half of this fourth chapter (1-16) is the story of Cain and Abel, and the second half (17-26) covers the genealogy of Cain’s family. Basically, the record of “time” before the formation of nations was the record of generations, or genealogies. This is one of them, and important episodes are added to the genealogy.
    The important episodes in the first half were the birth of the first child in human history and the death of a person. However, the recorded deaths were not due to old age but to murder. Here, a new aspect of what it means to be a human being created by God is added. In other words, man is capable of killing even his own brother because of his jealousy.
    Everyone thinks that man is a higher animal, the most superior creature on earth. And indeed, there are those who devote themselves to noble causes and live a noble life, while there are others who live only to fulfill their self-centered desires and end up crossing the line.
    Cain and Abel grew up to adulthood as a tiller of the soil and a shepherd, respectively. One day, they present an offering to God. Then God took a different attitude toward them. This is a common occurrence in our human society, where there is a difference in appreciation for the same effort. However, the author of the New Testament book of Hebrews interprets this incident to point out the difference in the attitude and faith of the two men’s hearts when they offered the offering, rather than the content of the offering or their work effort (Hebrews 11:4). In other words, God looks at the hearts of those who approach and worship Him (Mark 12:43,44). If we are to worship God, we are to worship with a true heart.
    But apart from the interest of the author of Hebrews, what the author of this book wanted to convey here is that Cain, the murderer, was not an atheistic “sinner,” but a man who lived in relationship with God, and yet he disobeyed God and killed even his brother, the depth of human sin. This is the same as Eve. The temptation of the serpent is a reality that makes it easy for people to turn their backs on God’s teachings.
    Cain, like his parents, will be punished and banished. Nod, the land of wandering, east of Eden, meant far from God. Moreover, he would suffer the curse of God that his parents did not. For Cain, the tiller of the soil, the earth would not bring forth fruit, which was fatal. But if the land was cursed when his parents sinned, this would mean that he was finally forced to face the reality that God had once cursed the land head-on in Nod, east of Eden, far from God. God’s judgment on the first murderer was not the death penalty, but a life of bearing the burden of his own sin. In some ways, this is comparable in severity to the death penalty. But God’s love is that He did not allow Cain to be crushed by that reality, but took care to build a new life for him. And God did not allow anyone to intervene in the process that He had decreed. Human beings must face the mistakes they have made. But there is also God’s care and protection. God is not like man. Expulsion is not the end (v. 15). We must not give up on life.
  2. judgment against Cain (4:17-26)
    Verses 17 and following are a continuation of the genealogy of Cain’s descendants, or Adam. How should we understand this genealogy? A simple question is: If Adam and Eve were created as the first man and gave birth to Cain and Abel, where in the world did Cain’s wife come from? Apparently, we must admit that there were events that took place that were not mentioned in the Bible. It is of interest, but it was not of interest to the author. The way to read the Bible is to keep aside what was omitted as omitted and listen to what the author wants to tell us.
    The author’s interest is solely to speak of the reality of human beings who have begun to wander through life apart from God. And that reality is also to be found in God’s watchfulness and care. It does not mean that man, apart from God, began to live by man alone.
    The descendants of Cain have set up cities and started civilizations. In addition to their blacksmithing skills, they create musical instruments and produce a spectacular culture. The inserted song of Lemek is just a mounting song, in today’s fashionable parlance. It is a song in which a man shows off his power to his wife and demonstrates that he is superior to his enemies. However, it depicts the reality of human beings, which is also relevant to today’s society. That is, the progress of civilization, while having its advantages, also increases the sense of excessive power and the destructive power that comes with it, as can be understood in today’s national conflicts. The implication is that it is no longer a matter of killing brothers and sisters, but the reality of human beings committing mass murder by war.
    But while the author speaks of such a human reality, he also tells us of another reality: that people have begun to call on the name of the Lord and pray. What man has that other creatures do not is religiosity. Man is a creature that worships God. But calling on the name of God is not what is called religion. For there can be no invocation of God’s name without a clear recognition of God’s existence and an understanding of God’s substance. What we have in the Christian Church, then, is prayer prayed in the name of Jesus. The prayer of the Christian Church may be a small prayer. But it brings hope in the chaos of human reality. The Word of God is true. May God bless you. Please subscribe to our channel and become a member. See you tomorrow on this channel.

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