1.結婚の披露宴への招き(22:1-14)
イエスは、たとえ話で語ります。結婚の披露宴のたとえです。それは、基本的に21章で語られた二つのぶどう園のたとえの続きで、再び、私たちの決意を探るものです。というのも、人生に色々なチャンスがある中で、神の御国に入るチャンスだけは逃してはならない、と語られたところで、それはなんだ?何か今の人生に得なことでもあるのか?と多くの人は気にしない事実を語っているのです。つまり、このたとえに出てくる人々が象徴しているのは、適当に聞き流して仕事に出かける人、耳を塞いで聞こうとしない人、と様々です。そこでイエスは、そうやって聞き流す人は、当たり前にいることでしょう。しかし、耳を傾ける人がいるから、そういう人を集めなさい、と言うのです。ところが、そのようにして集められたたくさんの人の中には、語られていることを良く理解せずに、まぎれてきた者もいるわけです。
それが12節、婚礼の礼服を着ないでやって来た人のたとえです。以前、私はあるお年寄りの方に、あなたは、なぜキリスト教を信じたのか、と尋ねたことがあります。するとそのお年寄りは言いました。「もう私は、棺桶に半分足を突っ込んでいるようなものだ。考えてみると、あの世には何一つ持っていくことができない。財産も名誉も、この体も、何一つ。丸裸で戻らなくてはならない。しかも、神様に対する手土産一つもてない。神にお会いすることを考えたら、それは恐ろしいことだ。しかし、手ぶらの私に、キリストが一緒に立ってくださって、キリストの十字架の赦し、つまりキリストの義の衣を着せてくださるとは、なんとも幸いな教えではないか、だから信じた」と。よく理解して信仰を持った方でした。しかし、同じように、キリスト教信仰を持ちながらも、その本質的なところを押さえずに、つまり、まことの悔い改めもせず、形ばかりキリスト教徒ということもあるのです。そのような人は、まさにこの礼服を着ないで、神の設けた披露宴にやって来るような人たちです。
2.キリストを受け入れない人々(22:15-46)
さて、イエスの言葉に、ユダヤの宗教家は、不快感も極まり、言葉の罠にかけて葬り去ろうと考えるようになりました。まさに彼らこそイエスのことばを聞き入れながら悔い改めもせずに神の御国に入ろうとする者、つまり礼服を着ようとせずに神の御国に入ろうとする者です。
ともあれ彼らはイエスをことばの罠にかけるため、17節、ローマの税金制度についての議論を吹っ掛けました。当時、イスラエルはローマの属国でしたから、ローマに税金を治めなくてはなりませんでした。しかも、税金はローマのお金、つまり、皇帝の肖像と皇帝を「神の子」と呼ぶ刻印のついたものを納めるのです。それはユダヤ人にとって、まさに侮辱的であり、疎ましいものでした。もし、イエスがこのような制度を肯定するなら、イエスはイスラエル人の反感を買うことになります。しかしイエスは、ローマのお金なら、ローマに返せばよいと、言うだけです。これには、宗教家たちも返すことばがありませんでした。
続いて、23-33節、ユダヤの宗教家は、復活についての議論を吹っ掛けます。しかしこれも、イエスは、あの世はこの世の感覚を超えた世界のお話なのだから、あの世のことはあの世で考えればよい、とこれまた宗教家たちには返すことばがありませんでした。
そして36節、人が守るべき戒めとして最も重要なのは何かと吹っ掛けると、それは神と人を愛する、それがすべてだと答えます。最後に43節、イエスは、旧約聖書を引用し、ご自分が古代イスラエルの王ダビデの子孫であり、さらにダビデに優る存在であることを明言します。つまり、旧約聖書を学んでいた宗教家たちに、ご自分の権威、神の子としての権威を認めるか否かを迫る発言をしたのです。そしてマタイは、イエスの問いを、読者への問いとして投げかけています。あなたは、イエスをどのように考えるでしょうか?では今日もよき一日となるように祈ります。
Matthew 22 Responding to God’s Invitation
1. the invitation to the wedding banquet (22:1-14)
Jesus speaks in parables. It is the parable of the wedding banquet. It is basically a continuation of the parable of the two vineyards told in chapter 21, and again explores our commitment. Because when he tells us that among the many opportunities we have in life, we must not miss out on the only chance to enter the kingdom of God, what is that? What is there to gain in this life? And I am talking about a fact that many people don’t care about. In other words, the people in this parable symbolize a variety of people, some who just listen and go about their business, others who cover their ears and refuse to listen. So, Jesus said, it is natural that there are those who do not listen in that way. But there are those who will listen, so he tells us to gather such people. However, among the many who are gathered in this way, there are those who do not fully understand what is being said, and some have slipped through the cracks.
This is the parable of the man who came without wedding clothes in verse 12. I once asked an elderly person why he believed in Christianity. The elderly man said, “I am already in a coffin. He said, “I’m already halfway into a coffin. When I think about it, I can’t take anything with me to the other side. I can’t take any of my possessions, my honor, my body. I have to go back naked. And I can’t even bring a single souvenir to God. It is a terrible thing to think about meeting God. But how blessed is the teaching that Christ would stand with me, empty-handed, and clothe me with the forgiveness of His cross, that is, with the robe of His righteousness, and so I believed.” He understood well and had faith. However, in the same way, there are those who have the Christian faith but do not hold to the essential aspects of it, that is, they are Christians in form only, without true repentance. Such people are exactly the kind of people who come to a wedding banquet set up by God without the wedding clothes.
2. those who do not accept Christ (22:15-46)
The Jewish religious leaders were so offended by Jesus’ words that they wanted to bury him in a verbal trap. They are the very ones who heeded the words of Jesus, but tried to enter the kingdom of God without repentance, i.e., without trying to put on the vestments.
In any case, in order to trap Jesus with their words, they launched into an argument about the Roman tax system in verse 17. At that time, Israel was a Roman subject nation and had to pay taxes to Rome. Moreover, taxes were to be paid in Roman money, that is, with the emperor’s likeness and an imprint that called him “Son of God. It was downright insulting and alienating to the Jews. If Jesus had affirmed such a system, He would have antagonized the Israelites. But Jesus simply says that if it is Rome’s money, return it to Rome. The religious leaders had nothing to say in reply.
Next, in verses 23-33, the Jewish religious leaders launch into an argument about the resurrection. Again, the religious leaders had no words to reply, saying that the other world is a story beyond the senses of this world, and that they should think about the other world in the other world.
Then, in verse 36, when asked what is the most important commandment for man to keep, he replies that it is love for God and mankind, and that is all. Finally, in verse 43, Jesus quotes the Old Testament and makes it clear that He is a descendant of David, king of ancient Israel, and even superior to David. In other words, he made a statement that forced the religious people who had studied the Old Testament to recognize his authority, his authority as the Son of God, or not. And Matthew poses Jesus’ question as a question to his readers. What would you think of Jesus? So, I wish you a good day today.