1.メルキゼデクの権威(7:1-10)
既に述べたように、ヘブル人への手紙の著者は、当時のユダヤ人の間で尊敬されていたものを一つ一つ取り上げ、それらよりもはるかに素晴らしいキリストがいることを語ってきました。天使よりも、旧約の指導者モーセよりも、また大祭司アロンよりも素晴らしい、と言うのです。
さて著者は、7章から、なぜイエスがそんなに素晴らしいのか、イエスにある罪の赦しの恵みという、核心的な部分を語ろうとします。しかし、語ってもそれを素晴らしいとは思わない読者の現実があることを指摘しています。このあたりは、実に今日的な指摘です。イエスにある罪の赦しなど、何が素晴らしいのか。そんなものよりも、よい収入、よい出会いがあったらと思う人の方が多いでしょう。たとえクリスチャンでも。それが教会の勢いが振るわない根本的な原因です。霊的な祝福の素晴らしさを聞かされても、ピンとこないのです。
しかし著者は聞く耳のある者に対して、その深みを語ろうとし、再び、旧約時代の祭司メルキゼデクの話を取り上げていきます。イスラエルの律法では、祭司はレビ族の出身と定められていました。しかし、イエスはレビ族ではなくユダ族の出身。そのイエスが大祭司であるというのは間違いではなく、レビ系ではないメルキゼデク系の祭司があるのだ、と言うわけです。
で、このメルキゼデクと言う人物ですが、イスラエル史の中で、最初に登場するのは、イスラエルの父祖アブラハムの時代です。著者は、祭司メルキゼデクが、戦争に勝利し、戻ってきたアブラハムを迎えて祝福を注いだこと、そしてアブラハムはメルキゼデクに、戦利品の10分の1を献上したエピソードを語ります(2節)。そして、指摘するのです、「メルキゼデクがアブラハムを出迎えたときには、アブラハムの子孫として生まれたレビは、このイスラエルの偉大な父祖、アブラハムの腰の中にいた」と(10節)。ですからこの時、アブラハムの腰の中にいたレビもアブラハムに10分の1を献上したのだ、と(9節)。だからメルキゼデクの方がレビよりも上である、ということになります。こうしてイエスも、このメルキゼデク系の祭司として、私たちに祝福を宣言されるのだ、と言うわけです。なるほど、理屈はよくわかります。
2.神に近付く新しいアプローチ(7:11-28)
大切なのは、何のために、レビ系ではないメルキゼデク系の祭司イエスが、イスラエルに登場することになったかです(11節)。それは、レビ系の祭司や律法の制度が不完全であったからです(12節)。つまり、それは最終的なバージョンアップがされなくてはいけなかったのです。これまでは、レビ系の祭司と律法を介して神に近づくと考えられていました。それが今度は、イエスの十字架にある罪の赦しによって神に近づく方法へと更新されたのです(19節)。
これまで人々は、行いによって、つまり自らの難行苦行を通して神に近付くことができると考えていました。そのような宗教はたくさんあります。現代の新興宗教の理屈もそうです。だから身ぐるみはがされて、宗教に痛い目に合う状況も起こっているのです。しかし時代は変わりました。いつまでも宗教に無知であってはなりません。神が人を祝福されるのは、神がご用意されたキリストの十字架を自分の罪の赦しと受け入れること、それだけです。21節、神は自らこの方法は確かであると保証し誓われました。また、25節、キリストは永遠に存在するのですから、あらゆる時代の人々がこの恵みに与ることができます。それは、永遠に存在するイエスによって永遠に機能する方法です。神が用意してくださった、ただイエスの十字架にある罪の赦しを信じる方法によって、あなたも神の祝福に与りましょう。
神のことばは真実です。神の祝福がありますように、ではまた明日、このチャンネルでお会いしましょう。
Hebrews 7: Jesus Superior to Melchizedek
1. The Authority of Melchizedek (7:1-10)
As mentioned earlier, the author of Hebrews took each of the things that were respected among the Jews of his day and told them that there is a Christ who is far greater than them. He says that He is greater than the angels, greater than Moses, the leader of the Old Testament, and greater than Aaron, the high priest.
Now the author tries to talk about the core of why Jesus is so wonderful, starting in chapter 7: the grace of forgiveness of sins in Jesus. However, he points out that there is a reality of readers who do not think it is wonderful even when he tells them. This is a very real point being made today. For example, what is so wonderful about the forgiveness of sins in Jesus? Many people would rather have a good income and good meetings than such things. Even if they are Christians. This is the root cause of the lack of dynamism in the church. Even when people hear about the wonders of spiritual blessings, they don’t understand them.
But the writer tries to speak of its depths to those who have ears to hear, and once again he takes up the story of Melchizedek, a priest of Old Testament times. According to the law of Israel, priests had to be from the tribe of Levi. But Jesus was not from the tribe of Levi, but from the tribe of Judah. So we say that it is not a mistake to say that Jesus is the High Priest, but that there is a Melchizedek priest who is not from the tribe of Levi.
So this Melchizedek, first appears in the history of Israel at the time of Abraham, the father of Israel. The author recounts an episode in which Melchizedek the priest greeted Abraham after he had won the war and poured out his blessings, and Abraham offered Melchizedek a tenth of the spoils of war (v. 2). Then he points out, “When Melchizedek greeted Abraham, Levi, who was born as a descendant of Abraham, was in the loins of this great father of Israel, Abraham” (v. 10). So Levi, who was in the loins of Abraham at that time, also offered a tenth to Abraham, he said (verse 9). So it follows that Melchizedek is superior to Levi. So, you say, Jesus, too, as a priest of this Melchizedek lineage, is giving us a blessing. Well, I understand the logic.
2. a new way of approaching God (7:11-28)
It is important to understand why Jesus, a non-Levitical Melchizedek priest, appeared in Israel (v. 11). It was because the Levitical system of priests and law was incomplete (v. 12). In other words, it needed to be completed. Previously it had been thought that one approached God through the Levitical priests and the law. Now it was to be updated to a way of approaching God through the forgiveness of sins in the cross of Jesus (v. 19).
Previously, people thought they could approach God through works, that is, through their own hard work and suffering. There are many such religions. So is the logic of today’s new religions. That is why there are situations where people are stripped and hurt by religions. But times have changed. We should not remain ignorant of religion forever. The only way God can bless a person is if he accepts the cross of Christ, which God provided, as the forgiveness of his sins. And in verse 25, because Christ exists forever, people of all ages can partake of this grace. It is a way that works forever through Jesus, who is eternally present. You too can partake of God’s blessing through the way that God has prepared for you, simply by believing in the forgiveness of sins on the cross of Jesus.
God’s Word is true. God bless you, and I will see you tomorrow on this channel.