人生100倍の視野【聖書】マラキ書1章 神の愛、人の愛

1.神の人に対する愛

マルティン・ルターは、ヨハネ3:16を小さな福音書と呼びました。同じような言い方をすれば、マラキ書は、小さな旧約聖書と呼ぶことができます。つまり、旧約聖書の歴史を要約し、新約聖書への橋渡しの役を担う書と言えます。

2節には、旧約聖書の中心的な主題が語られています。聖書の神は、人を愛される神です(エレミヤ31:3)。しかしながら、目には見えない神は、人をどのように愛されると言うのでしょうか。神は言います。一つの歴史的な事件、エサウの子孫であるエドム人の荒廃にそれは明らかである、と(3節)。エドムは、イスラエルと同じ起源を持つ民族ですが、ナバデヤ人によって侵略され、BC4世紀には、ユダヤ南部へと移住し、衰退していきました。彼らは国を再建しようとましたが、できなかったのです。なぜか、神がこれを計画されなかったからです(4節)。他方神は、同じようにバビロンに侵略され、衰退してしまったイスラエルを再建されました。それは、神がそのように意図されたからです。そこにイスラエルに対する神の格別の愛を知ることができる、というわけです。

2.人の神に対する愛

しかし、神は人を愛しても、人は神を愛することはありません。神は人をお造りになったお方であり、またこれを救われるお方です。しかし、その神を神として正しく認識し、仰ぎ恐れる人はまずいない、と指摘されます。実際、その恐れの無さは、その宗教行動に現われるのです。一番わかりやすいのは、神へのささげ物です。確かに、人にものをあげる時には、色々と気遣うものでしょう。余り物や傷んだもの、誤魔化して手に入れたものをあげる人はいないものです。しかし、神に対してはそうではない。マラキの言い方は、実にストレートです。総督にすら差し出せないものを、どうして、神にささげ物とするのか、そこに神に対する心遣い、愛があるのか、それはむしろ、神を愛するどころか、侮辱しているのだ(マルコ12:41-44)というわけです(8節)。そして言います。どうしてそのようなささげ物をする者たちの嘆願を神が受け入れてくださろうか、と(9節)。実際神はささげ物で心を動かすようなお方ではありません。ですからこれは皮肉を交えて語っていることです。そして、そもそも、そのようなささげ物をよしとする祭司に、神は嫌悪感を示しています(10節)。確かにそのように考えると、1円や10円玉をお賽銭に投げ入れて、神に祝福を願う日本人の文化は、ある意味で神を冒涜しています。

ともあれ新約聖書は、神への献金は、収入に応じて、週の初めの日に蓄えておくようにと教えています(1コリント16:2)。ある意味で現実的であり、備えて献げるという姿勢が重視されるのです。神にお会いするという意識が大事だからです。そして、献金は、やはり、神の豊かな恵みに対する感謝という目的であるならば、収入に応じて、つまり、その豊かさに応じてという心を大事にすることを教えているのです(2コリント8:7-15)。有金すべて、全財産を寄進するなど、新興宗教が教えるようなことは教えていません。大切なのは献金をする心です。14節「ずるい者はのろわれる」と言うように、神が見ておられるのは心です。礼拝においては、その天地万物をお造りになり、支配し、人を滅びの穴から救い出してくださった方に相応しいささげ物をお献することです。今日は、週の半ばに入りましたから、まず、次週のために礼拝でささげる物を、とりわけておくことにしましょう。そして例えて言えば、このレプタ銅貨を主が豊かに用いてくださるようにと祈りを加えて礼拝に備えましょう。

<クイズコーナー>    

最初に、昨日のクイズです。アラムの王がリモンの神殿で祭儀をつかさどった時に、それを補佐したのは誰でしょうか?①ナアマン、②バラム、③ゲハジ。答えは①ナアマンでした。では、今日の聖書クイズです。マラキ書は、ハガイ書、ゼカリヤ書よりも前に書かれた、〇か×か。答えはまた明日。では今日も良き一日となるように祈ります。

Malachi 1: Love of God, Love of Man

1. the love of God for man

Martin Luther called John 3:16 a little Gospel. In a similar way, the book of Malachi can be called a small Old Testament. In other words, it summarizes the history of the Old Testament and serves as a bridge to the New Testament.

In verse 2, the central theme of the Old Testament is discussed. The God of the Bible is a God who loves man (Jeremiah 31:3). How, however, does the invisible God say that He loves man? God says. It is evident in one historical incident, the desolation of the Edomites, the descendants of Esau (v. 3). Edom, a people of the same origin as Israel, was invaded by the Nabadaeans, and in the 4th century BC, they migrated to southern Judea and declined. They tried to rebuild their nation, but they could not, because God had not planned it (v. 4). God, on the other hand, rebuilt Israel, which had also been invaded and decimated by Babylon. This is because God intended it that way. This is where we can see God’s exceptional love for Israel.

2. man’s love for god

God loves man, but man does not love God. God is the One who created man and the One who saves him. However, it is pointed out that there is no one who properly recognizes, reveres, and fears God as God. In fact, this lack of fear is manifested in their religious behavior. The most obvious example is offering to God. Certainly, when we give things to others, we take a lot of care. No one would give something that is left over, damaged, or obtained through deception. But not to God. Malachi’s way of putting it is really straightforward. How can you offer something to God that you cannot even offer to the governor, and have such care and love for God? Then he says. Why would God accept the plea of those who make such offerings (v. 9)? In fact, God is not moved by offerings. So this is said with irony. And God is disgusted with priests who accept such offerings in the first place (v. 10). Certainly, in this light, the Japanese culture of throwing one yen or ten yen coins into money offerings and asking God to bless them is, in a sense, blaspheming God.

At any rate, the New Testament teaches that offerings to God are to be stored up on the first day of the week according to one’s income (1 Corinthians 16:2). In a sense, this is realistic, and the emphasis is on the attitude of provision and offering. It is important to be aware that we are meeting God. And if the purpose of the offering is gratitude for God’s abundant grace, then it also teaches us to be mindful to give according to our income, that is, according to our abundance (2 Corinthians 8:7-15). It does not teach the kind of things that new religions teach, such as donating all one’s money or all one’s possessions. What is important is the heart of giving, and as verse 14 says, “The cunning man is cursed,” God looks at the heart. In worship, we are to offer an offering worthy of the One who made heaven and earth, who rules over them, and who has delivered mankind from the pit of destruction. Today, as we enter the middle of the week, let us first set aside what we will offer in worship for the next week. Let us prepare for worship with a prayer that the Lord will richly use these lepta coins, metaphorically speaking.

<Quiz Corner    

First, yesterday’s quiz. Who assisted the king of Aram when he took charge of the rituals in the temple of Rimon? (1) Naaman, (2) Balaam, and (3) Gehazi. The answer was (1) Naaman. Now, here is today’s Bible quiz. Was the book of Malachi written before the books of Haggai and Zechariah,〇0 or ×? The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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