1.驚天動地の事態が起こらんことを
64章は、63章の続きです。先に63章は、歌劇のような技巧的な書き方をしていると言いましたが、64章は、7節から続く預言者の祈りの部分です。既に見たように、預言者は、63章の後半、イスラエルの民に対する神の哀れみを求めていました。主がたぎる思いとあわれみを注いでくださるように。主よお帰りくださいと。それに対する、神の答えはありません。しかし、預言者は、祈りの中で、神が、そうしてくださることを確信しているのです。ですから1節「ああ、あなたが天を割いて降りてこられると山々はあなたの御前で揺れ動きます」と告白します。そして、神の側に立とうとしなかった者が悔い改めて、神を待ち望む時に、哀れみをもって、近づいてくださる神など4節「むかしから聞いたこともなく、耳にしたこともなく、目で見たこともない。」そんな神は聞いたこともない、と預言者は告白するのです。
ただ、預言者の心には迷いがあるというべきでしょう。本当に、私たちのような罪人が、神に受け入れられるのだろうか?預言者は、人間のはなはだしい罪深さに心を留めています。6節「私たちはみな、汚れた者」「義はみな、不潔な衣」「枯れた木の葉)」と。何も、そこまで人間を厳しく見つめなくてもよいのではないか、と思う人もいるかもしれません。しかし、神の義は人が考える程度のものではないのでしょう。かつて使徒ペテロは変貌山でイエスの聖さを目撃し、それは「この世の職人にはとてもなし得ないほどの白さ(マルコ9:3)」であると語りましたが、もし人が神の義、神の聖を目撃することがあるなら、人は恐れ震え、沈黙せざるを得ないことでしょう(イザヤ6:5)。しかし、あまりにも神の本当の聖さや義しさがわかっていない、そして自らの罪深さがわかっていない、人間の愚鈍な現実があるのだと思います。
ともあれ、神の前に出るには、あまりにも不遜な者、あまりにも忌まわしい者に、神は近づいてくださるお方なのです。ですから、預言者は、そのようにする神がいるなど見たこともない、聞いたこともない、と言うのです。そして、使徒パウロは、この4節を新約聖書のコリント人への手紙の中に引用し、イエスの十字架の出来事が、まさにその出来事であった、と語ります(1コリント2:9、10)。確かに、天を押し曲げて降りてこられ、この地上にいのちを得、人の子としての人生を歩み、最終的には人の罪の赦しのためにご自分のいのちを十字架上にお献げになったイエスの姿は、見たことも聞いたこともない神の愛を語る出来事であったのです。
2.どうか、主よ
ただ、ここでそれを語る預言者は、まだその十字架を知りません。後の時代に、神がそのようにされるということを彼はまだ知らないのです。ですから、9節以降の、預言者の祈りは叫びに近いものがあります。愛の神を信じつつも、神が愛をもって、イスラエルを取り扱ってくださるようにと必死に祈る姿があります。イエスの十字架をまだ知らざればこその必死感というものでしょう。しかし、イスラエル北王国のサマリヤの陥落という歴史的な事件を目の当たりにし、残されたユダ南王国に対する神の裁きを確信せざるを得ない状況にあっての必死感でもあったと言えます(10節)。ただ、この預言者の祈りの必死感は私たちにも必要なものだと言うべきでしょう。ただ一人「ぶどう踏みをした」とご自身いついて語る神の姿に(63:3)、ただ一人とりなし祈る預言者の姿が、スポットライトに照らされて浮かび上がるところです。その預言者とともに、2000年前にイエスの十字架に現わされた神の愛を、人々が知ることができるように、そして神のいのちの祝福に与る者とされますように、と祈る者が必要とされている、ということです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エドムの地を通り、アカバ湾からシリヤ・メソポタミアに通じる道をなんと呼ぶでしょうか。①海の道、②王の道、③巡礼者の道。答えは、②王の道でした。では、今日の聖書クイズです。イスラエル北王国を滅ぼしたアッシリアの王様は次のだれでしょうか?①ティグラテ・ピレセル3世、②サルゴン2世、③セナケリブ、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 64: Stirring Up and Clinging to the Lord
1. an event never seen or heard of
Chapter 64 is a continuation of chapter 63. Earlier I mentioned that chapter 63 is written in a technical, opera-like style, but chapter 64 is the part of the prophet’s prayer that begins in chapter 63 verse 7. As we have already seen, the prophet, in the latter half of chapter 63, was asking for God’s compassion on the people of Israel. May the Lord pour out His abounding thoughts and mercy. Return, O Lord,” he said. There is no divine answer to this. But the prophet is assured in his prayer that God will do so. So in verse 1 he confesses, “Oh, that You would split the heavens and come down, and that the mountains would shake before You.” And a God who, when those who have not tried to stand by Him repent and wait for Him, approaches with compassion, verse 4, such as the God who “once upon a time was not heard of, nor heard of, nor seen with the eyes.” The prophet confesses that he has never heard of such a God.
However, we should say that the prophet’s heart is lost. Can a sinner like us really be accepted by God? The prophet is mindful of man’s extreme sinfulness, v. 6: “We are all unclean,” “All righteousness is a filthy garment,” and “the leaves of a withered tree. Some may think that we do not have to look so hard at man. However, God’s righteousness is not something that people think about. The apostle Peter once witnessed the holiness of Jesus on the Mount of Transfiguration and spoke of it as “a whiteness that no craftsman of this world can attain (Mark 9:3),” but if one were to witness the righteousness of God, His holiness, one would have to fear and tremble and be silent (Isaiah 6:5). However, I believe that it is a foolish reality of man that he too does not understand the true holiness and righteousness of God and his own sinfulness.
At any rate, God is the One who approaches those who are too irreverent, too abominable to come before Him. That is why the prophet says that he has never seen or heard of a God who does so. And the apostle Paul quotes these four verses in his New Testament letter to the Corinthians, telling them that the event of Jesus’ crucifixion was just such an event (1 Cor. 2:9, 10). Indeed, the image of Jesus who came down from the heavens, came to life on earth, lived a life as the Son of Man, and ultimately gave His life on the cross for the forgiveness of man’s sins was an event that spoke of God’s love as never before seen or heard of.
2. please, Lord.
Only, the prophet who speaks of it here does not yet know that cross. He does not yet know that God will do so in the latter days. Therefore, the prophet’s prayer from verse 9 onward is almost a cry. While believing in a God of love, he prays desperately that God will deal with Israel in love. It is a sense of desperation, perhaps, because they do not yet know the cross of Jesus. But it could also be said that he was desperate because he had witnessed the historic fall of Samaria to the Northern Kingdom of Israel and was convinced of God’s judgment on the remaining Southern Kingdom of Judah (v. 10). However, it should be said that this sense of desperation in the prophet’s prayer is something we need as well. The image of the prophet, the only one who intercedes and prays with God, the only one who “treads on grapes” (63:3), comes to the fore in the spotlight. The prophet is needed to pray that people may know the love of God that was manifested 2000 years ago on the cross of Jesus, and that they may be blessed with the blessings of God’s life. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What is the name of the road that passes through Edom and leads from the Gulf of Aqaba to Syria and Mesopotamia? (1) The Way of the Sea, (2) The Way of Kings, and (3) The Way of Pilgrims. The answer is (2) the Way of the Kings. Now, here is today’s Bible quiz. Which of the following Assyrian kings destroyed the Northern Kingdom of Israel? (1) Tiglath-Pileser III, (2) Sargon II, (3) Sennacherib, and the answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.