人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇第5巻 107篇 主に感謝せよ

1.文脈と背景

本日より詩篇の第5巻に入ります。1巻や2巻はどちらかというと、ダビデの個人的な苦悩を歌うものが多くありました。3巻目以降は、公的な礼拝詩が中心で、5巻目も同様に考えてよいでしょう。ただ、この巻分けがどのようにして生じたのかはよくわかっていません。ギリシア語の七十人訳聖書も、この巻分けを採用していますので、少なくともBC2世紀以前からの伝統であったと考えられています。

 しかしこの107篇、その巻分けに当てはまらないもの、つまり4巻との関連が議論されてきたものです。たとえば、4巻最後の106篇と5巻最初の107篇は、その冒頭が「主に感謝せよ。主はまことにいつくしみ深い」と同じ書き出しです。そして106:47の「国々から私たちを集めてください」という祈願は、107:3で「国々から彼らを集められた。」と成就する対応があります。さらに105-107篇は、「主に感謝せよ」で始まる感謝詩篇として括られることがあります。詩篇105篇は、神の契約への「誠実さ」を、106篇は反逆の民に対する神の「豊かな恵み」を、そして107篇は苦悩にあって主に叫ぶ者への神の「救い」を語る三部作となっているとする説もあります。そして構造的に見ると、107篇は106篇同様、感謝の勧告(1-3節)から始まり、それに基づくまとめ的教訓(33-43節)、知恵ある選択への勧告(43節)で締めくくられる大枠の間にエピソードを挿入する形になっています。ただ、その内容は、出エジプトや荒野の旅といった歴史的なものではありません。旅人の無事(4-9節)、囚人の釈放(10-16節)、病人の回復(17-22節)、船乗りの守り(23-32節)という日常の出来事です。また、非常に技巧的で、6節と8節、13節と15節、19節と21節、28節と31節と4回にわたって「苦悩から救いだされる神」を覚え、感謝するというリフレーン(反復句)が挿入されています。

こうして見ると、詩篇107篇は、感謝詩篇として本来は4巻に入れられそうでありながら、内容的、技巧的に、別の起源を感じさせる詩篇、第5巻で扱っても差し支えはない、ということなのでしょう。そこで内容を見てみましょう。

2.日常性の中での神の救いと恵み

当時、荒野で道に迷うことは、よくある生活体験の一つでした。そこで、途方に暮れて神の助けを叫び求めた時に、神は助けられたと言います(4-9節)。また神のことばに逆らい、知恵ある諭しを退けた結果、神の裁きを受けた囚人、つまり神にも人にも見捨てられて当然というような者たちが、神に助けを叫び求めると、神は助けられたと言います(10-16節)。続く病人は、愚かしい生活習慣の故に病んだ人たちです。けれども、彼らも神に助けを叫び求めると神は癒されたと言います(17-22節)。神が恵み深いというのはこういうことなのでしょう。そして悪天候の暴風と高波に弄ばれる船乗り、彼にどんな望みがあるでしょう。パウロも(使徒27章)、イエスの弟子たちも(ヨハネ6:15-21)同じ経験をしていますが、人間の制御を超えた脅威に襲われた時に、彼らが神に向かって叫ぶと、神は助けてくださった、と言うのです(23-32節)。

 そして最後に、感謝すべき主の恵みについて詩人は、確信をもって総括的に語ります。33節「主は豊かな川を荒野に、水の沸き上がる所を潤いのない地に」、35節「主は、荒野を水のある沢に、砂漠の地を水の沸き上がる所に変える」つまり、物事は、あれもこれも、神のみこころのままである。しかし40節「主は君主たちを低くし」、41節「貧しい者を困窮から高く上げ」ると言います。つまり、神は、その偉大な御力を、力のない者、望みの無い者に注がれる、恵み深いお方だ、というわけです。

そこで43節「知恵ある者はだれか」と問いかけられます。神を恐れ、神の恵みを見極めて歩みましょう、ということでしょう。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。モーセが神の怒りを買って、約束の地に入ることを赦されなくなった場所は何と呼ばれているでしょうか?①メリバ(マサ)、②メリバテ・カデシュ、③バアル・ペオル。答は、②メリバテ・カデシュ。この事件は、イスラエル人がモーセに水を求めて争った場所メリバ(マサ)(出エジプト17:1-7)と区別され、ツィンの荒野のメリバテ・カデシュの水と呼ばれています(民数27:14、申命32:51)。では今日の聖書クイズです。詩篇107:35にあるように「荒野に水が湧きだし、荒れ地に川が流れる」と実際に預言した預言者は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③エゼキエル、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Volume 5: Psalm 107 Give Thanks to the Lord

1. context and background

Today we begin the fifth volume of the Psalms, with volumes 1 and 2 being more about David’s personal anguish, while volume 3 and onward are primarily public worship psalms, and volume 5 can be considered to be no different. It is not clear, however, how this division of the scrolls came about. The Greek translation of the Seventy also uses this division, so it is thought to have been a tradition at least as early as the 2nd century BC.

 However, there are 107 psalms that do not fit into this division, i.e., those that have been disputed in relation to the four books. For example, Psalm 106, the last in Book 4, and Psalm 107, the first in Book 5, begin with the words, “Give thanks to the Lord. The Lord is very merciful. And the prayer in 106:47, “Gather us from the nations,” has its fulfillment in 107:3, “He has gathered them from the nations.” and the correspondence is fulfilled. Furthermore, Psalms 105-107 may be grouped together as a Psalm of thanksgiving, beginning with “Give thanks to the Lord. Some have suggested that Psalm 105 is a trilogy that speaks of God’s “faithfulness” to His covenant, Psalm 106 of God’s “abundant grace” to a rebellious people, and Psalm 107 of God’s “deliverance” to those who cry out to the Lord in their affliction. Structurally, Psalm 107, like Psalm 106, begins with an exhortation of thanksgiving (vv. 1-3), followed by a summary lesson based on it (vv. 33-43), and concludes with an exhortation to wise choices (v. 43), with episodes inserted in between. The content, however, is not historical, such as the Exodus or the wilderness journey. They are everyday events: the traveler’s safety (vv. 4-9), the prisoner’s release (vv. 10-16), the recovery of the sick (vv. 17-22), and the sailor’s protection (vv. 23-32). Also very technical is the insertion of four refrains (repeated phrases) in verses 6 and 8, 13 and 15, 19 and 21, and 28 and 31, in which the psalmist remembers and gives thanks to “God who delivers from affliction.

In this way, Psalm 107 is a Psalm that could have been originally placed in volume 4 as a Psalm of thanksgiving, but which, in terms of content and technique, seems to have a different origin, and could be treated in volume 5. So let us look at the contents.

2. the salvation and grace of God in the midst of everyday life

At that time, getting lost in the wilderness was a common life experience. When they were lost and cried out for God’s help, God helped them (vv. 4-9). And the prisoners who had defied God’s word and rejected wise counsel, and thus deserved to be judged by God and man, cried out to God for help, and God helped them (vv. 10-16). The sick that follow are those who are sick because of their foolish lifestyle. But they, too, cried out to God for help, and God healed them (vv. 17-22). This is what it means to say that God is gracious. And what hope is there for the sailor who is tossed about by the storms and high waves of bad weather? Paul (Acts 27) and Jesus’ disciples (John 6:15-21) had the same experience, but when they cried out to God when threatened beyond human control, God helped them (vv. 23-32).

 And finally, the psalmist confidently sums up the Lord’s blessings for which we should be thankful: v. 33, “The Lord turns a rich river into a wilderness, and a boiling place of water into a land without moisture,” and v. 35, “The Lord turns a wilderness into a stream with water, and a desert land into a boiling place of water,” that is, things are such and such as they are, God’s will In other words, things are as God wills them to be. But verse 40 says, “The Lord will bring the princes low,” and verse 41 says, “He will lift up the poor out of their poverty. In other words, God is gracious, pouring out His great power on the powerless and hopeless.

Then in verse 43, the question is asked, “Who is the wise man? I guess he means that we should fear God and walk in discernment of God’s grace. I pray that you will have a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. What is the name of the place where Moses incurred God’s wrath and was not allowed to enter the Promised Land? (1) Meribah (Massah), (2) Meribate Kadesh, and (3) Baal Peor. The answer is (2) Meribate Kadesh. This incident is distinguished from Meribah (Massah), the place where the Israelites disputed with Moses for water (Ex. 17:1-7), and is called the waters of Meribate Kadesh in the wilderness of Zin (Numbers 27:14; Deut. 32:51). Now for today’s Bible quiz. Which prophet actually prophesied that “waters will spring up in the wilderness and rivers will flow through the wasteland,” as Psalm 107:35 says? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, (3) Ezekiel, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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