人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇10篇 あなたがお助けになる

1. 背景

 10 篇は、9篇の続きであるとも、別物であるとも、考えられているものです。伝統的にローマカトリック教会は、ギリシア語の七十人訳聖書およびラテン語のウルガタ訳聖書に倣って両者を一つに数えていますが、プロテスタント教会では、別個のものとみなす傾向にあります。ただし、10篇に表題がないことや、先に述べたようにいろは歌としての連続性があること、そして9篇は神の確かな勝利、10篇はやがて滅びる悪者の現在の勝利、をテーマにしている、と捉えてみると、内容的に対になっている作品と考えられます。

2.悪者の繁栄

最初に詩人は、悪者が栄える様子を描き出しています。悪者はこの世で成功し、自己満足に陥り、ますます自分の欲望を誇り、金だけを目的とした人生を生きていきます(3節)。神など求める気持ちはまったくなく、そもそも神などいないのだと主張します(4節)。ですから物事が次々と成功するのは、自分の力の故である、と高慢に陥っているのです(6節)。そしてその口には、偽りと欺きがあり、弱い者を、いや、弱められた不幸な人を狙って餌食にすらしています(8節)。結局、このような悪者の犠牲になる不幸な人は、その歴然とした力の差に「砕かれ、崩れ、倒れ」てしまうのです(10節)。悪者は言います。「神は忘れている。何も見ていやしない」(11節)。

古代に書かれたものなのに、今の時代を描いているかのようです。金や権力を握る悪者が結局、弱い者を踏みにじっていく。弱い者の苦労の上に、力ある者が胡坐をかいて、のうのうと生きている。それは、昔も今も変わりません。ごく身近なところで見聞きもし、経験することと思われるものです。

それにしても、なぜ邪悪な者は栄えるのでしょう。なぜ貧しい者は益々貧しくなり、敬虔な者は苦しめられるのか?これは、ヨブ記にも取り上げられた疑問であり(ヨブ記24章)、いつの時代にも繰り返される質問です。

3.祈り

後半は、悪者に虐げられた者、苦しめられている者の祈りです。このような矛盾に満ちた状況の中でいかに祈るべきか、祈ることばを教えています。詩人は祈ります。「主よ。立ち上がってください。神よ。御手を上げてください。どうか、貧しい者を忘れないでください。」神が沈黙し、祈りのことばが空しく闇に吸い込まれていくように思われる時であっても、望みがないとは思わずに、敢えて神は真実であると信頼して祈るのです。詩人は告白します。14節「あなたは見ておられました。労苦と苦痛をじっと見つめておられました。」神は私たちを忘れてはおられない、と神に対する信仰を明確にするのです。そして、告白しましょう。「不幸な人は、あなたに身をゆだねます。みなしごは、あなたがお助けになります。」神の実際の介入を信じ続けるのです。リビングバイブル訳は、「ああ主よ。貧しい者はあなただけが頼りなのです」と訳します。祈る言葉としてはこちらの方が心境にピッタリという感じです。

ただ実際問題として、「神は忘れている、何も見ていない」と心がつぶやき、叫ぶ中で、敢えて「神は見ておられる、神は介入される」と祈るなど、心の負担は大きいものがあります。どのようにして不信仰な心の向きを逆回転するのか。それができたら苦労はありません。いいえ、無理だと考えましょう。そして子どもがどのようにして親とまともな言葉を交わせるようになるかを考えてみたいのです。アーアー、ウーウーと喃語をしゃべる状態から、「ママ」、「パパ来た」と関係を意識し、意味のあることばを口にするまでに、子どもはたくさんの親からの語り掛けを受けています。信仰も同じです。神の語り掛けを、毎日繰り返し、大量に受けない限り、信仰的、信頼的な応答は決して生まれてはきません。信仰的になろう、と無理な背伸びをせずに、まずは、ゆっくり、静まって、神の語り掛けのシャワーを浴びることです。まさに「継続は力なり、聖書を一日一日と読み進むなら、不思議にも自然に養われていくものがあるものです。」と言うべきでしょう。時間が必要なのです。あの偉大な使徒パウロも、自分の弱さを気にしていました。これがなければもっと宣教を進められる、と考えるものがありました。そして3度の苦闘の末、彼は、その弱さは、神の宣教の妨げになることは少しもないと気づいているのです(2コリント12:10)。信仰的なことば、信仰的な姿勢が養われていく時が必要です。忍耐をもって神と心を交わす時を大事にしてまいりましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。冒頭の単語がアルファベッド順に並べられた技巧的な詩篇で、最も長いものはどれでしょうか?①詩篇25篇、②詩篇111篇、③詩篇119篇。答えは詩篇119篇でした。では今日の聖書クイズです。詩篇の内容の分類で、「知恵の詩篇」と呼ばれるものはどれでしょうか?①詩篇1篇、②詩篇20篇、③詩篇46篇。答えはまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。

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1. background

 Psalm 10 is considered both a continuation of Psalm 9 and a separate work. Traditionally, the Roman Catholic Church counts them as one, following the Greek translation of the Seventy and the Latin translation of the Urgata Bible, while the Protestant Church tends to regard them as separate. However, if we consider the fact that Psalm 10 does not have a title, that it has continuity as a colorful song as mentioned earlier, and that Psalm 9 is about God’s certain victory and Psalm 10 is about the present victory of the wicked who will eventually perish, then they are considered to be paired works in terms of content.

2. prosperity of the wicked

First, the poet describes the prosperity of the wicked. The wicked succeed in this world, become complacent, and live a life that boasts more and more of their own desires and is only about money (v. 3). They have no desire for God, and they claim that there is no God in the first place (v. 4). He is proud of his own power, which is the reason for his successes (v. 6). And in his mouth is deceit and deception, even preying on the weak, nay, targeting the weakened and unfortunate (v. 8). In the end, the unfortunate victims of these evil men are “crushed, crumbling, and falling” because of the obvious difference in their strength (v. 10). The wicked say. God has forgotten. He sees nothing” (v. 11).

Though written in ancient times, this passage seems to be describing our own times. The wicked who hold money and power eventually trample the weak. The powerful sit on top of the hardships of the weak and live comfortably. This was and still is the case today. We see, hear, and experience this in our daily lives.

Why do the wicked prosper? Why do the poor become poorer and poorer, and the pious suffer? This is a question that is also addressed in the Book of Job (Job 24), and it is a question that is repeated in every generation.

3. prayer

The second half is the prayer of those oppressed and tormented by the wicked. It teaches how to pray in the midst of such contradictory circumstances and the words to pray. The psalmist prays. O Lord! Arise, O Lord. Lift up your hands, O God. Lift up your hands. Please do not forget the poor.” Even when God is silent and the words of our prayers seem to be empty and absorbed into the darkness, we do not think that there is no hope, but we dare to pray, trusting that God is true. The psalmist confesses, v. 14: “You were watching. You have gazed upon our toil and pain.” We make clear our faith in God that He has not forgotten us. Then confess. The unfortunate man yields himself to You. The orphan, you will help him.” Continue to believe in God’s actual intervention. The Living Bible Translation says, “Oh Lord. The poor have only You to rely on.” As a prayer, this seems more appropriate to our state of mind.

However, as a matter of fact, it is a great burden on the heart to pray, “God is watching, God will intervene,” while the heart is murmuring and crying out, “God has forgotten, He sees nothing. How do we reverse the direction of our unbelieving hearts? If we could do that, there would be no difficulty. No, let us assume it is impossible. And we want to consider how a child can learn to have a decent language with his or her parents. From babbling “aaah” and “woo-woo” to saying “mommy” and “daddy’s here” with an awareness of the relationship and meaningful words, a child has received a lot of talking from his or her parents. The same is true of faith. Unless we receive God’s speaking to us repeatedly and in large quantities every day, a faithful and trusting response will never emerge. We should not try to be faithful, but first of all, we should slow down, be still, and take a shower of God’s words to us. Continuity is power, and if you read the Bible day by day, you will find that some of the things you read will grow in you naturally and mysteriously. It should be said, “Continuation is power. It takes time. Even the great apostle Paul was concerned about his own weakness. There were things that he thought without which he could have done more missionary work. And after three struggles, he realized that his weakness was not in the least bit an obstacle to God’s mission (2 Cor. 12:10). We need a time when faithful words and faithful attitudes are cultivated. Let us cherish the time when we can have a heart-to-heart talk with God with patience. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Which of the following is the longest psalm, a technical psalm in which the words at the beginning are arranged in alphabetical order? (1) Psalm 25, (2) Psalm 111, and (3) Psalm 119. The answer was Psalm 119. Now for today’s Bible quiz. In the classification of the contents of the Psalms, which one is called the “Psalm of Wisdom”? (1) Psalm 1, (2) Psalm 20, and (3) Psalm 46. The answer will be given tomorrow. Now, I pray that today will be another good day.

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