1.文脈と背景
ギリシア語七十人訳聖書では、第四巻の大方はダビデの作としています。しかし、ヘブル語の聖書それ自体では、読み人知らずの、捕囚期以降の作と考えられるものが多いのが本当です。ただ、この詩篇101篇には、ヘブル語の聖書それ自体に「ダビデによる。賛歌」と表題が付けられ、ダビデが作ったことを否定しえないものです。おそらく、ダビデが王位に就いた初期に、つまり、ちょうど、オベデ・エドムの家に安置された契約の箱を取り戻そうとした時に書かれ(2サムエル6:9-11)、捕囚帰還後、再発見され、編集、収集されたと考えられています。なお宗教改革者ルターは、この詩篇のドイツ語訳に「ダビデの、統治者たちの鏡」と表題を付けたとされます。
さて、ダビデは、サウルの宮廷での経験や、それまでの様々な経験の中で、自分自身がきよくなるばかりか、家庭の中でも、王宮の中でも、皆が、神の御心にかなった歩みがなされることを願いました。そして家庭をその出発点と考えたようです。
2.家庭の中で全き心で生きる
「私は、全き道に心を留めます。…私は、家の中を、全き心で行き来します。」まずダビデは、自らが家庭の中で、全き心で歩む決意をしています。家庭は、一番「我」の出やすいところでしょう。ありのままに自分を出しやすいところです。自分が罪人である現実を、最もよく感じさせられるのは家庭です。家族は正直ですし、ごまかしがききません。そのような中で、全き心で歩むというのです。「全き心」は、ヘブル語では「ベタム」、新共同訳では「無垢な心」、口語訳では、「直き心」と訳されています。完全、全体、無罪を意味することばです。世の中矛盾だらけで、うそ偽りの心を持つ人は多いものですが、そうではない、イエスが十字架に架かられた時に、その足元で、百人隊長が「この方は、本当に神の子であった」と嘆息した、まさにその印象でしょう。表面的に正しい人ということではない、その人の生をとおして、正しいと言わざるを得ない歩みをする、ということです。ですから具体的に、3節以降の卑しいことを置かないという内容を語るのでしょう。卑しいこと、リビングバイブルでは「低俗で下品なもの」と訳されています。しかしその基本的な意味は、「無益なこと」です。全き心を形作る目的にかなわぬもの、という理解が大切です。曲がった業は、「不正行為」、悪は「自分中心の態度」と解釈されます。ともあれ、人をそしる者、高ぶる者、奢る者とは距離を置く、大切なことかもしれません。
3.全き心の者たちとの交わりを求める
さらにダビデは、「私の目は、この国の忠実な人たちに注がれます。彼らが私とともに住むために(6節)」と語ります。信仰の歩みというのは、否定的、拒否的、修道的なものではなく、もっと積極的なものです。つまり、ダビデのように、同じ志を持った者たちとの交わりを求めていくのです。実に教会はそのような場です。教会は神を礼拝する民の集まりですが、その特徴は、別の言い方をすれば、神の前に完全無垢な心を求める者たちの集まりです。しかしそれは、自分たちの完全無垢ではない罪深い現実を深く自覚しながらのことです。そこを勘違いしてはならないのでしょう。そうでないと、自分たちは聖さを求める人たち、世の中の人は、全く堕落した、救いを必要とする哀れな人、といつの間にか世の中の人と自分たちを区別して見ていく問題が起こるのです。いわゆる教会がパリサイ人のような集まりになるのです。それは、私たちが救いの途上にあるという理解と自覚に乏しくなるために起こるのです。だからこそ、ダビデのように、素晴らしい詩篇を作りながら、姦淫と殺人の罪を犯してしまうような、全く証しにならないような状況も起こりうるのです。願っていることがありながら、気づいてみればそれとは全く反対のことを行ってしまっているのが罪人です。8節「朝毎に、私は国の中の悪しき者をことごとく滅ぼし、主の都から、不法を行う者をことごとく断ち切ります」このような思いはあっても、そのような完全な状況には、神の助けなしには全く何もできない自分自身の罪深い現実を弁えながら、そのようにして聖さを求めて歩むのが、本当なのでしょう。では、今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。神殿の玄関広前の前に立てられた2本の柱の右側はヤキン、左側は何と呼ばれたでしょうか?①エッサイ、②ボアズ、③オベデ。答えは②ボアズでした。では今日の聖書クイズです。バビロンによってソロモンの神殿が破壊された後に建てられたゼルバベルの神殿(第二神殿)は、その後どのようになったでしょうか?①破壊された、②改修拡大された、③そのまま存続した。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 101: Being in God’s Family
1. context and background
The Greek translation of the LXX attributes most of Book IV to David. However, in the Hebrew Bible itself, it is true that many consider it to be the work of the unreadable, post-captivity period. However, Psalm 101 is titled in the Hebrew Bible itself, “According to David. There is no denying that it was written by David. It was probably written early in David’s kingship, just as he was retrieving the Ark of the Covenant that had been placed in the house of Obed-Edom (2 Samuel 6:9-11), and was rediscovered, edited, and collected after his return from captivity. Luther the Reformer is said to have entitled his German translation of the Psalm “David’s Mirror of the Rulers.
David, through his experiences in Saul’s court and in his many other experiences up to that time, wished not only for himself to be well, but also for everyone to walk according to God’s will, both at home and in the royal court. He considered the family as the starting point.
2. living with a whole heart in the home
I will be mindful of the whole way. …I will go to and fro in the house with my whole heart.” First of all, David is determined to walk with his whole heart in his home. The home is probably the place where it is easiest for the “self” to come out. It is a place where it is easy to show oneself as one is. It is in the home that we are most often made to feel the reality that we are sinners. Family is honest and there is no room for deception. In such a situation, we are to walk with a whole heart. The word “whole heart” is translated “betam” in Hebrew, “innocent heart” in the New Community Translation, and “upright heart” in the colloquial translation. It means perfect, whole, and blameless. The word “perfect” is not the impression that Jesus gave when he was crucified and the centurion sighed at his feet, saying, “He is truly the Son of God. It is not about a person who is superficially righteous, but about a person who, through his or her life, walks in a way that must be said to be righteous. So specifically, he would be talking about the content of not putting lowly things from verse 3 onward. Lowly, in the Living Bible, is translated “vulgar and vile. But its basic meaning is “vain things.” It is important to understand that it is something that is not conducive to the purpose of forming a whole heart. Crookedness is interpreted as “wrongdoing,” and evil as “self-centeredness. It may be important to keep your distance from those who are vindictive, prideful, or arrogant.
3. seeking fellowship with those of all hearts
David added, “My eyes will be on the faithful of this nation. That they may dwell with me (v. 6).” A walk of faith is not something negative, rejecting, or monastic; it is something more positive. In other words, like David, we seek fellowship with like-minded people. Indeed, the church is such a place. The church is a gathering of God’s worshipping people, characterized, to put it another way, as a gathering of those who seek a perfect and immaculate heart before God. But this is done with a deep awareness of the sinful reality of our own less than perfect innocence. We must not misunderstand that. Otherwise, we will have the problem of distinguishing ourselves from the world before we know it, thinking that we are people who seek holiness and the world is totally depraved and wretched in need of salvation. The so-called church becomes a Pharisee-like congregation. This is because they lack the understanding and sense of being in the process of salvation. That is why it is possible to have situations like David, who writes wonderful psalms but commits the sins of adultery and murder, which is not a testimony at all. It is the sinner who wishes for something and then realizes that he has done the exact opposite of it, v. 8 “Every morning I will destroy every wicked person in the land, and I will cut off from the city of the Lord every one who does wrong.” Despite these thoughts, such a perfect situation is not possible without God’s Despite these thoughts, in such a perfect situation, it is true that we should walk seeking only holiness, while recognizing our own sinful reality that we cannot do anything at all without God’s help. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What were the two pillars in front of the entrance hall of the temple called? (1) Essai, (2) Boaz, and (3) Obeded. The answer was (2) Boaz. Now for today’s Bible quiz. What happened to the temple of Zerubbabel (the second temple) that was built after Solomon’s temple was destroyed by the Babylonians? (1) Destroyed, (2) renovated and enlarged, or (3) remained intact. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.