1.文脈と背景
一読、心を打つ詩篇です。表題には「苦しむ者の祈り。彼が気落ちして、自分の嘆きを主の前に注ぎ出したときのもの」とあります。詩篇102篇は、文学的ジャンルから言えば、哀歌、厳密に言えば、6、32、38、51、102、130、143篇の七つの悔い改めの詩篇の一つに数えられるものです。恐らく、13-16節を読むと、これは、捕囚期末期にシオンの再建を願う詩人の思いを描いたものだと考えさせられます。戦争も敗戦による捕囚も知らない私に、国を失い、土地を奪われ、住み慣れた地を追い出され、移住を余儀なくされ、当てのない解放を待ち望む人たちの気持ちをどれほど理解できるものだろうか、と思うところです。しかし、不思議にも、祖国の再建を自身の回復として願う、一つ一つのことばに心を打たれます。それは、人の経験は様々であっても、人の苦しみには共通するものがあるからなのかもしれません。
2.窮した者の祈りは顧みられる
実際、3節「私の日は煙の中に尽き果て」とありますが、悩みの最中にあっては、自分が煙のように消え去っていくような、虚しさを感じることがあるものでしょう。肉体も心も病み、蝕まれ、食欲もなく、味を感じることもない(4節)。骨と皮だけになるほどに、うめき続けてやせ衰えてしまう(5節)。そのどん底の気持ちを感じてくれる人もいない。ただ孤独感の中で、まんじりともせずに朝が開けるのを待つだけ(7節)。なぜこのようなことになってしまったのか。それは、神の怒りのせいである。神が私を捨て去られたからである、と思う(10節)。突然余命宣告を下されて、人生の表舞台から引きずり降ろされてしまうかのような痛み(23節)。私の人生は、伸びていく夕影のよう、しおれた青草のようだと言います(11節)。望みが失われた状況が良く伝わってきます。
「しかし、主よ」12節は、そのような著者のどん底の思いからの転換点です。彼は、神の永遠性、つまり神の時の支配を思い起こすことで、心の向きを変えられていくのです。喜劇役者のチャプリンは、You will never find a rainbow if you are looking down.(下をうつむいてばかりいたら、虹が出ていることも気づかないでしょう)と語りましたが、実に私たちは単純な真理に気づかないでいるものです。たとえ望みえないことがあっても、うなだれていないで天を見上げてみましょう。頭上に広がる大空を創った全能の主を覚えるなら、望みを持つことができるのです。
3.メシヤの祈り、宣教の祈り
そして注目すべきは18節、「このことが、後の世代のために書き記され、新しく造られる民が主を賛美しますように」とあるように、心の向きを変えて祈るこの祈りを、後の世代のための助けとし、証しにしようとする詩人の心です。詩人の目は、自らの苦しみにへばりついてはいません。これが、やがて人々の祈りとして用いられ、さらに豊かな実を結ぶことを求めているのです。
さらに22節、どうやら、詩人の思いは単なる同胞の助けを考えるだけではありません。20節、囚われ人、死に定められた者たちは、どうやらバビロン捕囚の時代を超えた壮大なビジョンを描いています。したがって、シオン、エルサレムもどうやら象徴的な意味になっているのではないでしょうか。つまりそれは、終末的な全世界の救い、黙示録7:9にあるキリストの下に全ての民族が集められる終末的な栄光を祈る内容です。実際この詩篇は、メシヤ詩篇として親しまれ、ヘブル書の著者も、キリストを指し示す内容を持っていると解釈し、引用しています(ヘブル人への手紙1:10-12)。つまり、初代教会の人々は、この詩篇において、祈るべきは、仲介者であり、大祭司となられ、かつ今や、高挙し、神の右の座に座しておられるキリストであると受け止めたのです。
イエスの弟子たちの働きもまさに戦いでした。「日の半ば」で殺められる危機感の中で、この詩篇に支えられながら宣教の苦難を進み、後の世代に信仰のバトンを渡すように関わり、御国の完成を願ったと言えるでしょう。弟子たちと同じ宣教的使命に生きてこそ、この詩篇は深く理解されるのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。バビロンによってソロモンの神殿が破壊された後に建てられたゼルバベルの神殿(第二神殿)は、その後どのようになったでしょうか?①破壊された、②改修拡大された、③そのまま存続した。答えは①破壊されたでした。それはBC37年、ローマのポンペイウスに破壊され、ハスモン王朝も終焉しました。その後、ヘロデがこれを、復元、大改修しています。では、今日の聖書クイズです。シオンの山とオリーブ山の間にある谷を何と呼んでいるでしょうか?①チロペオンの谷、②ケデロンの谷、③ヒノムの谷。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 102: The Lord’s Plan Being Completed
1. context and background
This is a psalm that strikes the heart on first reading. The title reads, “The prayer of the afflicted. . when he was discouraged and poured out his sorrows before the Lord.” Psalm 102 is, in terms of literary genre, a lament, or, strictly speaking, one of the seven Psalms of Repentance: 6, 32, 38, 51, 102, 130, and 143. Perhaps a reading of verses 13-16 leads one to believe that this is the psalmist’s desire to rebuild Zion at the end of the captivity. Not having known war or captivity in defeat, I wonder how much I can understand the feelings of those who have lost their country, lost their land, been driven out of their homes, forced to emigrate, and are longing for their release with no hope in sight. Yet, strangely enough, I am touched by each word of those who hope for the reconstruction of their homeland as their own restoration. Perhaps this is because, although people’s experiences may vary, there is a commonality in human suffering.
2. Prayers of the distressed are looked up to.
In fact, verse 3 says, “My days are spent in a puff of smoke.” In the midst of troubles, we may feel a sense of emptiness, as if we are vanishing like a puff of smoke. Your body and mind are diseased and eaten away, and you have no appetite or taste for food (v. 4). You will continue to groan and become emaciated to the point that you are nothing but skin and bones (v. 5). There is no one who can feel your rock-bottom feelings. You just wait for the morning to come (v.7). How did this happen? It is because of God’s wrath. It is because God has abandoned me, I think (v. 10). The pain is as if I were suddenly given a life expectancy sentence and dragged off the stage of life (v. 23). I say that my life is like the evening shadows that stretch out, like wilting green grass (v. 11). This conveys well the situation of lost hope.
Verse 12, “But, Lord,” is the turning point in the author’s life from such rock bottom thoughts. He is reoriented by the reminder of God’s eternity, that is, God’s reign of time. The comedian Chaplin said, “You will never find a rainbow if you are looking down. Even when things seem hopeless, don’t nod your head and look up to the heavens. If we remember the Almighty Lord who created the sky above us, we can have hope.
3. Messiah’s Prayer, Prayer of Proclamation
What is noteworthy is the psalmist’s heart to turn his heart to pray this prayer as a help and testimony for the generations to come, as in verse 18: “May this be written down for the generations to come, so that the people who are being created anew may praise the Lord. The psalmist’s eyes are not fixed on his own suffering. He wants this prayer to be used as a prayer for the people and to bear more abundant fruit in time to come.
And in verse 22, apparently, the psalmist’s thoughts go beyond a mere consideration of helping his fellow man: in verse 20, the prisoners, those destined for death, apparently have a grand vision that goes beyond the Babylonian captivity. Thus, Zion and Jerusalem are also apparently symbolic in meaning. In other words, it is a prayer for the eschatological salvation of the whole world, for the eschatological glory of the gathering of all peoples under Christ in Revelation 7:9. In fact, this psalm is popularly known as the Messianic Psalm, and the author of Hebrews interprets and quotes it as having content that points to Christ (Hebrews 1:10-12). In other words, the people of the early church perceived the psalm as referring to Christ, the mediator, the high priest, and now exalted and seated at the right hand of God, to whom they were to pray.
The ministry of Jesus’ disciples was also a battle. In the midst of the danger of being slain “in the midst of the day,” we could say that they went through the hardships of their mission, supported by this Psalm, and involved themselves in passing the baton of faith to the generations to come, hoping for the perfection of the Kingdom. Only by living the same missionary mission as the disciples can this Psalm be deeply understood. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What happened to the temple of Zerubbabel (the second temple) that was built after Solomon’s temple was destroyed by the Babylonians? (1) Destroyed, (2) renovated and enlarged, or (3) continued to exist as it was. The answer is (1) destroyed. It was destroyed by Pompeius of Rome in 37 BC, ending the Hasmonean dynasty. Later, Herod had it restored and extensively renovated. Now for today’s Bible quiz. What is the valley between the Mount of Zion and the Mount of Olives called? (1) The valley of Tyropeon, (2) the valley of Kederon, and (3) the valley of Hinnom. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.