1.文脈と背景
一読すると、既にどこかで読んだ詩だと気づかされます。つまり詩篇57:7-11と60:5-12が継ぎ合わされたもので、新しい詩篇ではありません。ダビデの賛歌となっていますが、第二巻にあるダビデの詩を誰かが捕囚期以降に編集したものと考えられています。
しかも合成された元々の57篇、60篇、それぞれ作られた背景が違います。時間的な順序としては、57篇は1サムエル記23章、ダビデがサウルにいのちを狙われていた時です。60篇は、2サムエル記8章、ダビデがサウルに代わって王となり、王国を拡大成長させていた時代のものです。捕囚期後、どうしてこのような詩篇の組み合わせをして読まれるようになったのか。その意図を考えると、恐らくサウルから逃れて洞窟にいたダビデに、捕囚のイスラエルの姿を重ね、あり得ぬ捕囚からの解放を喜ぶ思いを詠ったのでしょう(57章)。さらに解放され、町を再建したイスラエルが、これからさらに繁栄する願いを、ダビデ躍進の姿に重ねたのではないでしょうか(60章)。
エレミヤやエゼキエルが預言したように、モアブ、エドム、ペリシテ等の周辺諸国は、イスラエルがバビロンに滅ぼされて捕囚とされたことを喜んだ状況がありました(エレミヤ47,48、エゼキエル35)。再び祖国に戻って来たイスラエルは、ダビデがモアブ、エドム、ペリシテに勝利し、イスラエルを強国にした時代を思い起こしながら、これからの自分たちにも主が大いなる繁栄をもたらし、周辺諸国を見返すことを願い求めた、というわけです。ですから「神にあって、私たちは力ある働きをします。神こそが、私たちの敵を踏みつけてくださいます」(13節)という文末のことばに編集者の全ての思いが集約されていることになるのです。
2.神を讃え、祈る
編集されたこの詩篇の構造と流れははっきりしています。第一にダビデは神を讃えています(1-6節)。戦いを前に、神を固く信頼し、賛美をもって朝を迎えようとしています。1節「私の心は揺るぎません」。ヘブル語のナコンは、詩文では、主に神を主語とし神が地を据えられた、定められたことを、語る際に用いられています。また、詩篇93:1では「世界は堅く据えられ揺るぎません」の「堅く据えられ」にそのことばが使われています。つまり、心が主にあって定まり、堅く据えられたので、揺らぐことがない、ということになります。神を賛美し、神に感謝できるのは、神が私たちをそのようにしてくださったからです。賛美の根源に神の恵みと御業があるのです。前篇のハレルヤ詩篇の基本的な考え方がここにも表されています。
第二に、ダビデは神に聴いています(7-9節)。神の語りかけに耳を傾けています。神は、確かに、全地を支配しておられ、ご自身の権威を示されます。イスラエルの民は土地を持たない者のようでしたが、再び土地を所有しました。あらゆる戦いに勝利をもたらすのは、神ご自身であって、私たちの力ではありません。神はみこころのままに、物事のすべての向きを変えることが出来るお方です。その神のことばに耳を傾ける時に、私たちの心の内に信仰が湧き出るのです。
第三に、ダビデは神に祈っています(10-13節)。人ではなく、神にこそ期待していくのです。目に見えない神にこそ、私たちの祝福の根源があるからです。しかしいつでも、私たちは目に見えるものの後ろ盾をとって安心しやすいものです。誰か助けがいれば大丈夫だと考えてしまい安いものでしょう。しかし、「人の救いはむなしい」。たとえ目に見える人の助けがないとしても、神が共におられるなら勝利を確信してよいのです。私たちに語られる神に信頼してみましょう。そこに望みなき所に望みを見いだす秘訣もあるのです。神の業が自分になされることをこそ願いましょう。では今日もよき一日であるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。詩篇107:35にあるように「荒野に水が湧きだし、荒れ地に川が流れる」と実際に預言した預言者は誰でしょうか?①イザヤ、②エレミヤ、③エゼキエル。答えは①イザヤ(35:6、43:20)。では今日の聖書クイズです。バビロンを滅ぼした国は、次のどれでしょうか?①アッシリア、②ペルシア、③ギリシア、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 108: God Announces from the Holy of Holies
1. context and background
On first reading, one is reminded that one has already read this psalm somewhere. It is not a new psalm, but rather a splicing of Psalm 57:7-11 and Psalm 60:5-12. It is a hymn to David, but it is believed that someone edited the psalms of David in Book II after the captivity.
Moreover, the original 57th and 60th Psalms, which were synthesized, have different backgrounds in which they were composed. Chronologically, Psalm 57 is from 1 Samuel 23, when David’s life was threatened by Saul, and Psalm 60 is from 2 Samuel 8, when David replaced Saul as king and was expanding and growing his kingdom. How did the Psalms come to be read in this combination of verses after the captivity period? Considering the intention of the psalmist, perhaps he was expressing his joy at his deliverance from an impossible captivity by comparing the image of Israel in captivity to David in the cave after escaping from Saul (chap. 57). He may have also been expressing his hope for Israel’s future prosperity after its deliverance and rebuilding of the city (ch. 60).
As prophesied by Jeremiah and Ezekiel, the surrounding nations, including Moab, Edom, and Philistines, were in a situation of rejoicing that Israel had been destroyed by Babylon and taken into captivity (Jeremiah 47, 48; Ezekiel 35). Having returned to their homeland once again, Israel, recalling the time when David defeated Moab, Edom, and the Philistines and made Israel a powerful nation, asked the Lord to bring great prosperity to them in the future and to make them look back on the surrounding nations. Thus, “In God we do mighty works. God is the one who tramples down our enemies” (v. 13), which sums up all of the editor’s thoughts.
2. praising and praying to God
The structure and flow of the edited Psalm is clear. First, David praises God (vv. 1-6). He is looking forward to the battle, trusting God firmly and welcoming the morning with praise. My heart is steadfast,” is the New Community Translation, “My heart is fixed, O God.” The Hebrew word nakon is used in the psalms primarily to speak of God as the subject and of God’s setting up and establishing the earth. In Psalm 93:1, the word is used for “firmly established” in the phrase “the world is firmly established and will not be shaken. In other words, the heart is settled and fixed in the Lord and will not waver. We can praise God and thank Him because He has made us that way. God’s grace and works are at the root of our praise. The basic idea of the previous Hallelujah Psalm is expressed here as well.
Second, David is listening to God (vv. 7-9). He is listening to God speaking to him. God, indeed, rules over the whole earth and demonstrates His authority. The Israelites were like the landless, but now they possess the land again. It is God Himself who brings victory in every battle, not our strength. God is able to change the direction of all things as He wills. When we listen to the Word of God, faith springs up in our hearts.
Third, David prays to God (vv. 10-13). It is to God, not to man, that we are to look to. For in the invisible God is the source of our blessings. However, it is always easy for us to feel secure behind something tangible. It is easy to think that if we have someone to help us, we will be fine. But “the salvation of man is vain. Even if there is no visible help, if God is with us, we can be sure of victory. Let us trust in God who speaks to us. Therein lies the secret of finding hope where there is no hope. Let us only ask God to do His work in us. I wish you a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Who was the prophet who actually prophesied in Psalm 107:35 that “waters will spring up in the wilderness and rivers will flow through the wasteland”? (1) Isaiah, (2) Jeremiah, and (3) Ezekiel. The answer is (1) Isaiah (35:6, 43:20). Now for today’s Bible quiz. Which of the following nations destroyed Babylon? (1) Assyria, (2) Persia, (3) Greece. I pray that today will be another good day.