人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇113篇 神の偉大さの前に遜る

1.文脈と背景

 詩篇113~118は、ユダヤ教では、「ハレルヤ詩篇」と呼ばれます。114篇の主題が示しているように、これらは出エジプトの恵みを思い起こす目的で、過ぎ越しの祭りの食前と食後に歌われました。まず食前に第二の杯をあけるまでに113~114篇が、そして食後、第四の杯に注いでから115~118篇が歌われました。イエスは、受難前に二度杯を交わしているので、イエスも受難前にこの113篇を歌ったと考えることができます。

なお、キリスト教会では、この詩篇を含め114、118のハレルヤ詩篇を復活節の夕礼拝に用いてきています。7~9節の記述から、捕囚帰還後に書かれ、礼拝用の詩篇とされるようになったのではないか、と考える者もいます。

2.礼拝の広がり

 さて、全体的に、礼拝を促す賛美であり、その礼拝の広がりをイメージさせます。まず、「今よりとこしえまで」とあるように、礼拝の広がりは一定の時間、一つの時代を越えています。キリスト者の礼拝は、今、この場に縛られるものではありません。それは、信仰の創始者や偉人たちに連なり、そして、今ここにある者たちと共に心を併せて行う行為です。また、「日の昇るところから沈むところまで、主の御名がほめたたえられるように」とあるように、それは、一つの場所、一つの国を越えています。ある特定の地域で行われている礼拝は、他の地域の兄弟姉妹ともつながりながら営まれています。神の目は、全ての教会に注がれており、一つの教会だけではありません。今この時も一緒に神を仰いでいる主にある兄弟姉妹と共に、神の家族として大きな連帯感の中で礼拝が献げられているわけです。

3.主の卓越性

続いて著者は、4節、主のその卓越性を讃えています。私たちの主は「国々の上に高くいま」す、世界を支配する絶対主権者です。次行の「その栄光は天の上にある」は、直訳です。詩篇8:1には「あなたのご威光は天でたたえられています」とありますが、ここは、4節の前半との対比で、私たちの主は、国々の上、つまり地においても、そして天においても崇められるべき至高なるお方だ、というのが趣旨で、「だれがわれらの神、主のようであろうか」(5節)、主は最高である!という告白につながっていきます。

ところがその主は、同時に、身を低くして天と地をご覧になるお方です。高い御位に坐し、威張っておられるお方ではありません。神は、「弱い者や、飢えた者を拾い上げ、人々の指導者とされるのです。不妊の女は子宝に恵まれ、幸せな母親となるのです。(リビングバイブル訳」と(8-9節)。人によっては、弱い者も飢えた者も、あわれむか、世話すべき存在であり、人の上に立たせて栄誉を与えるような存在ではないでしょう。古代オリエントでは、不妊の妻は離縁されるのが普通でした。ですから子を産まない女に望みはありませんでした。しかし神は、何も望みを持てない状況にある者に、望み以上の介入をされるお方です。至高なる主は、その権力を、貧しい者、見捨てられた者を引き上げるために用いられます。だからこそ、最高だ!ハレルヤ、となるわけです。そうであればこそ、この神の前にひれ伏す、つまり礼拝せずにはいられないのです。サラ、ハンナ、そしてマリヤの賛歌が重ねられて思い起こされるところです。

神を知れば知るほどに、私たちはその偉大さの前に、頭を低くされ、神の前に静まり拝することを教えられます。神は神であり、人は人です。神を体験的に知る、これがその人の礼拝生活を豊かにする源となるのです。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。「栄光」と訳されるヘブル語カーボードゥの元々の意味は何でしょうか?①光る、②重い、③豊さ。答えは②重いでした。そこから「荘重」「威厳」「光栄」を表すようになりました。旧約聖書においてこの語は、ほとんど神について、神の尊厳、卓越性、完全性などの全てを表す語として用いられています。では、今日の聖書クイズです。イエスの時代過ぎ越しの祭りでぶどう酒は、何回交わされることになっていたでしょうか?①2回、②4回、③6回、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Psalm 113: Revering Before the Greatness of God

1. context and background

 Psalms 113-118 are called “Hallelujah Psalms” in Judaism, and as the theme of Psalm 114 indicates, they were sung before and after the Passover meal to recall the blessings of the Exodus. Psalms 113-114 were sung before the meal, before the second cup was opened, and Psalms 115-118 were sung after the meal, after the fourth cup was filled. Since Jesus shared the cup twice before his Passion, we can assume that he also sang Psalm 113 before his Passion.

The Christian church has used Psalms 114 and 118, including this Psalm, in the Easter evening service, and some believe that they were written after the return from captivity, and that they were made into Psalms for worship, based on the description of verses 7-9.

2. the spread of worship

 As a whole, the psalm encourages worship and evokes an image of the spread of worship. First, as it says, “from now until eternity,” the spread of worship transcends a certain time, a single era. Christian worship is not bound to the here and now. It is an act of joining our hearts with those who are here and now, in the company of the founders and great men and women of the faith. It also transcends one place and one nation, as it says, “Let the name of the Lord be praised from the rising of the sun to the setting of the sun.” Worship services in one particular area are conducted in connection with brothers and sisters in other areas as well. God’s eyes are on all churches, not just one. Worship is offered in great solidarity as the family of God, with brothers and sisters in the Lord who are looking up to God together at this very moment.

3. the Lord’s Excellence

The author then praises the Lord for His excellence in verse 4. Our Lord is “exalted above the nations” and is the absolute Sovereign Lord over the world. The next line, “His glory is above the heavens,” is a literal translation. Psalm 8:1 says, “Your majesty is exalted in the heavens,” which is in contrast to the first half of verse 4, which says that our Lord is the supreme one who is to be exalted above the nations, that is, on earth and in heaven, “Who is like the Lord our God” (verse 5)? The Lord is supreme! (v. 5), leading to the confession that the Lord is supreme!

The Lord, however, is at the same time the One who stoops low and looks at the heavens and the earth. He is not one who sits on a high throne and is overbearing. God “picks up the weak and hungry and makes them leaders. The barren woman will be blessed with children and become a happy mother. (Living Bible Translation” (vv. 8-9). For some people, the weak and the hungry are to be pitied or cared for, not given honor by standing over others. In the ancient Orient, it was common for barren wives to be divorced. Therefore, there was no hope for a woman who did not bear children. But God is the One who intervenes beyond hope for those who have no hope. The Supreme Lord uses His power to lift up the poor and abandoned. That is why it is the best! Hallelujah, that is why. That is why we cannot help but prostrate ourselves before this God, in other words, worship Him. The hymns of Sarah, Hannah, and Mary are overlaid and recalled.

The more we know God, the more we are taught to bow our heads before His greatness, to be still and worship before Him. God is God and man is man. Experiential knowledge of God is the source of enrichment in a person’s life of worship.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. What is the original meaning of the Hebrew word kabodu, translated “glory”? (1) shining, (2) heavy, (3) abundance. The answer was (2) heavy. From there, it came to represent “solemnity,” “majesty,” and “honor. In the Old Testament, the word is used almost exclusively in reference to God, describing everything about Him: His dignity, His excellency, His perfection. Here is today’s Bible quiz. How many times was wine supposed to be exchanged at the Passover in Jesus’ time? (1) twice, (2) four times, (3) six times, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

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