1.文脈
詩篇113-118篇は、一つに取り扱われ、過ぎ越の祭りに歌われました。確かに、この詩は、礼拝者が神殿の門から入り、神殿の中庭へと進み、祭壇の前に進むまでの流れに沿った内容となっています。また、神殿聖歌隊のリードによって、神殿に集う群集が自らの信仰の確信を歌にして交互に応答する交唱歌として歌われたようです。実際にどうであったかはよくわかりませんが、例えば、神殿聖歌隊が「主の恵み」を共に仰ぐかけ声をかけ、「主に身を避けることは、人に信頼するよりも良い。主に身を避けることは、君主たちに信頼するよりも良い」(8-9節)と、会衆が合唱をもって応答する、というようにです。
三段落目、10節から神殿聖歌隊が呼びかけます。「すべての国々が私を取り囲んだ」(10節)「彼らは私を取り囲んだ」(11節)。「蜂のように、彼らは私を取り囲んだ」(12節)「おまえは私を激しく押し倒そうとした」これは捕囚期間後の神殿再建の苦難を語っているのでしょう。その時、イスラエルの民は、周囲の国々に様々な形で妨害されました。それは彼らの神殿を再建しようとする志を挫く、厳しい試練でした。しかし、彼らは神の恵みによって守られ、再建することができたのです。「主の御名によって、私は彼らを断ち切る」(10、11,12節)。「主が私を助けられた。主は私の力、またほめ歌。主は、私の救いとなられた」は、群衆の応答です。
15-18節は、聖歌隊と群衆の間で確認された主にあってもたらされた勝利の歌です。本来は、滅ぼされて当然の者たちが、完全に滅ぼし尽くされる事はなかった。神は、イスラエルを裁かれて、投げ出すことはなかった。捕囚の地から帰らせ、神殿を再建させ、もう一度回復させてくださった。主が恵み深く、私たちを取り扱ってくださった、というわけです。
19節からは、群集が門をくぐり神殿の中庭に入る状況を語っているのでしょう。神殿聖歌隊が合唱をリードします。「義の門よ。私のために開け。私はそこから入り、主に感謝しよう。」主を信頼し、主に従った正しい者が、そこから入るのです。
2.新約の引用
後半はメシヤ詩篇として引用されている箇所です。22、23節は、イエスご自身によって引用されています(マタイ21:42)。祭司長や町の長老たちがイエスの振る舞いを問題にした時に、イエスがこの言葉を引用しました。その意味が本当に理解されたのは、ペテロが後に、この言葉を解き明かした時でした(使徒4:11-12)。つまり、家を建てる者たちが捨てた石とは、人々に見捨てられ、十字架で処刑されたイエスのことでした。それが要石になったというのは、イエスの復活によって、イエスが約束のメシヤであることが確認され、弟子たちの宣教が始まりキリスト教の土台が築かれたことを意味しました。26節は、マタイが、イエスのエルサレム入場を迎えた群衆のことばとして引用しています(マタイ21:9)。結局、礼拝は、神に心を向けていくものなのです。そしてことに私たちの救いのみわざを成し遂げてくださった、イエスご自身を仰ぎ、感謝と賛美を献げるものなのです。
それは、私たちを楽しませるものではありません。説教あり、交唱あり、賛美あり、証しあり、と喜びと祝福に満ちた時であれ、それは私たちの祭りごとで終わらせてはならないのです。
礼拝は、実に、イエスを主と認め、イエスの十字架の赦しにあって神に近付く素晴らしい恵みの機会です。私たちが、捨て石にされようとも、要石としてくださる、不思議をなす神を仰ぎ、拝する時なのです。
27節は、神殿への入場を果たし、祭壇の前まで進み出た場面を思わせます。心から神への感謝をもって礼拝に集い、神を拝する時に、私たちは献げ物をもってそうするのです。神に感謝します。神をあがめますというのは、口先のことではありません。献げ物なき礼拝はあり得ません。その際に何よりも大切なのは、モノではない、私たち自身を神に献げることなのでしょう。恵み深い神に献げられた一週を歩むことを決意し、献げられたものとしての歩みをスタートさせることです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。詩篇の中で最も短い詩篇はどれでしょうか?①詩篇100篇、②詩篇117篇、③詩篇119篇。答えは②詩篇117篇でした。では、今日の聖書クイズです。メシヤ預言の「家を建てる者たちが捨てた石、それが要の石となった」(詩篇117:22)を解説したのは誰であったでしょうか?①パウロ、②ペテロ、③マタイ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 118: The Lord is Merciful
1. context
Psalms 113-118 were treated as one and sung at Passover. Indeed, the psalms follow the flow of worshipers as they enter through the temple gates, proceed to the temple courtyard, and then to the front of the altar. It also appears to have been sung as a communion song, with the temple choir leading the crowd gathered in the temple taking turns responding in song to the conviction of their own faith. I am not sure how it actually happened, but for example, the temple choir sang a call to “the grace of the Lord” together, saying, “It is better to turn away from the Lord than to trust in man. Better to turn away from the Lord than to trust in princes” (vv. 8-9), to which the congregation responds with a chorus.
In the third paragraph, beginning in verse 10, the temple choir calls out. All the nations have compassed me about” (v. 10), “and they have compassed me about” (v. 11). Like bees, they surrounded me” (v. 12), “you tried to push me down violently.” This may speak of the hardships of rebuilding the temple after the captivity. At that time, the Israelites were obstructed in various ways by the surrounding nations. It was a severe trial that frustrated their aspirations to rebuild the temple. But by God’s grace, they were protected and were able to rebuild. In the name of the Lord, I will cut them off” (vv. 10, 11, 12). ‘The Lord has helped me. The Lord is my strength and my praise song. The Lord has become my salvation” is the response of the crowd.
Verses 15-18 are a song of victory brought about in the Lord, confirmed by the choir and the crowd. Those who originally deserved to be destroyed were never completely destroyed. God did not judge Israel and throw them out. He brought them back from captivity, rebuilt the temple, and restored it once again. So the Lord has dealt with us graciously.
Verse 19 may be speaking of the situation in which the crowd passes through the gate and enters the temple courtyard. The temple choir leads the chorus. The choir leads the chorus, “Open for me, O gates of righteousness! Open for me. I will enter through them and give thanks to the Lord.” The righteous who trust and follow the Lord will enter there.
2. quotation from the New Covenant
The second half of the passage is quoted as a Messianic Psalm; verses 22 and 23 are quoted by Jesus Himself (Matthew 21:42). Jesus quoted these words when the chief priests and elders of the town took issue with Jesus’ behavior. It was only later when Peter unpacked the words that their meaning was truly understood (Acts 4:11-12). In other words, the stone that the builders of the house had abandoned was Jesus, who had been forsaken by the people and executed on the cross. That it became the keystone meant that Jesus’ resurrection confirmed him as the promised Messiah, and the foundation of Christianity was laid as the disciples began their mission. 26 Verse 26 is quoted by Matthew as the words of the crowd that greeted Jesus’ entrance into Jerusalem (Matt. 21:9 ). Ultimately, worship is about turning our hearts to God. In the end, worship is about turning our hearts to God and offering thanks and praise to Jesus Himself, who has accomplished the work of our salvation.
It is not something that entertains us. It is a time of joy and celebration, with preaching, communion, praise, and testimonies, but it should not end with our festivities.
Worship is, indeed, a wonderful graced opportunity to acknowledge Jesus as Lord and to draw near to God in the forgiveness of His cross. It is a time to look up to and worship the wondrous God who makes us keystones, even when we would be cast away.
Verse 27 reminds us of a scene in which we have made our entrance into the temple and have advanced to the front of the altar. When we gather in worship with heartfelt thanksgiving to God and worship Him, we do so with our offerings. We give thanks to God. Praise be to God is not just a matter of words. There is no worship without offerings. What is most important is that we offer ourselves, not things, to God. We must resolve to walk a week dedicated to a gracious God, and start our walk as one who is dedicated. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. Which is the shortest Psalm in the Psalms? (1) Psalm 100, (2) Psalm 117, and (3) Psalm 119. The answer was (2) Psalm 117. Now, here is today’s Bible quiz. Who was the one who explained the Messianic prophecy, “The stone which the builders of the house threw away, it became the keystone” (Psalm 117:22)? (1) Paul, (2) Peter, (3) Matthew, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.