1.目をあげる
1節「あなたに向かって、私は目を上げます」信仰をもって、神に助けを求める告白です。新約聖書においても、ヘブル人への手紙の著者は、次のように勧めています。「信仰の創始者であり完成者であるイエスから、目を離さないでいなさい。この方は、ご自分の前に置かれた喜びのために、辱めをものともせずに十字架を忍び、神の御座の右に着座されたのです。あなたがたは、罪人たちの、ご自分に対するこのような反抗を耐え忍ばれた方のことを考えなさい。あなたがたの心が元気を失い、疲れ果ててしまわないようにするためです。」(ヘブル12:2、3)。まず、信仰の目をもって、真っ直ぐに神を見上げる。それが、礼拝の基本です。
2節「まことに、しもべたちの目が主人の手に向けられ、仕える女の目が女主人の手に向けられるように、私たちの目は私たちの神、主に向けられています」なぜ「手」なのか。日本人なら、主人の「顔」と思われるところです。「手」と訳されたヘブル語は、「手掌」「手首」「前腕」と意味の幅が広く、部位を特定していません。つまりしもべも、仕える女も、手の一部に目を集中させているのではなく、動きのある手全体に目を向けているわけです。実際、「手」には、象徴的な用法があり大まかに「力」を意味します。出エジプト記では、「わたしはこの手を伸ばし、エジプトのただ中であらゆる不思議を行い、エジプトを打つ。その後で、彼はあなた方を去らせる」(出エジプト3:20)と使われています。「救いの手」「裁きの手」「御手の業」と、象徴的に意味されるものがあります。つまり手に目を向けることは、神のご意思に注目することになるのです。
2.主のあわれみを求める
3節後半、「私たちの目は私たちの神、主に向けられています。主が私たちをあわれんでくださるまで」実に大切な原則が語られます。私たちの目は、具体的な助けと可能性を求めて、神ではなく、しばしば人に向かうものです。また、仮に神に真っ直ぐ助けを求めはしても、「あわれまれるまで」執拗に求め続けることはありません。風を見て、沈みかけて、怖くなったペテロの(マタイ14:30)ように、私たちは神に目を留め続けることができないでいることが多いのです。ですから信仰的に成熟するというのは、まさにこうした姿勢がしっかり身に着いていくことそのものなのです。
3節「あわれんでください、主よ。」詩人は「あざけり」「さげすみ」の中に置かれていた。何が起こっていたのか。「しもべ」が比喩に用いられている点や、「私たち」という複数人称などから、おそらく捕囚期後のこと、具体的にネヘミヤ時代、エルサレムを再建しようとしていた時代に、サマリヤ人から妨害され、虐げられていたことを指しているのではないでしょうか。今日も、真に神を敬う者が、敵意の目にさらされ、罪人たちによって卑しめられ、苦しめられることはあるものです。それが長く続けば続くほどに、情けなく、また自分の将来に望みが持てないことがあります。大切なのは、信仰的に成熟すること、つまり、そのような状況の中にあって、神に目を向け、主があわれんでくださるまで、神にしがみついていく、その姿勢がしっかり形作られることです。神の恵みにしっかり結びついた信仰を養うことです。
実際、この歌が巡礼歌とされていることの意義は大きいものがあります。というのも、彼らは、あわれみを求めて、あわれみを受けた経験を思い起こしているからです。自分たちの祈りに確かに神が応えてくださった、歴史的な出来事を思い巡らしているのです。私たちの自分史の中にも、神の確かさを感じ取れる経験を積み重ねてまいりましょう。信仰は積み重ねです。神のあわれみを受けることの積み重ねなのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エルサレムの町の中央にあり、町を二分している谷は何と呼ばれているでしょうか?①キデロンの谷、②チロペオンの谷、③ヒノムの谷。答えは②チロペオンの谷でした。では、今日の聖書クイズです。次の内、ダビデの町に位置しないものはどれでしょうか?①ギホンの泉、②王家の墓地、③ダビデの宮殿、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 123: Have mercy on me.
1. lift up my eyes
Verse 1: “To you I lift up my eyes,” a confession of faith, asking God for help. In the New Testament, too, the author of Hebrews encourages us to In the New Testament, too, the author of Hebrews urges us to “keep your eyes on Jesus, the author and finisher of our faith. For he endured the cross and sat down at the right hand of the throne of God, not willing to be put to shame, for the joy that was set before him. Consider Him who endured such rebellion of sinners against Himself. Lest your hearts should be enervated and your minds become weary.” (Hebrews 12:2, 3). First, look up straight at God with eyes of faith. That is the basis of worship.
Verse 2: “For as the eyes of the servants are toward the hand of their master, and the eyes of the serving women toward the hand of their mistresses, so our eyes are toward the Lord our God. Why “hand”? Japanese people would think it is the “face” of the master. The Hebrew word translated “hand” has a wide range of meanings, such as “palm,” “wrist,” and “forearm,” and does not specify the part of the body. In other words, neither the servant nor the serving woman focuses their eyes on a part of the hand, but on the entire hand in motion. In fact, “hand” has a symbolic use and roughly means “power. In Exodus, “I will stretch out my hand, and I will do all kinds of wonders in the midst of Egypt, and I will strike Egypt. Then he will cause you to leave” (Ex. 3:20). There is a symbolic meaning of “the hand of salvation,” “the hand of judgment,” and “the work of His hands.” In other words, to look to the hand is to look to God’s will.
2. seeking the Lord’s mercy
In the second half of verse 3, “Our eyes are fixed on the Lord our God. Until the Lord have mercy on us,” a very important principle is spoken of. Our eyes often turn to man, not to God, for concrete help and possibilities. And even if we do ask God for help, we do not persist in asking “until He has mercy on us. Like Peter, who saw the wind and almost sank and became afraid (Matt. 14:30), we often fail to keep our eyes on God. Therefore, to be mature in faith is precisely to have this attitude firmly in place.
Verse 3: “Have mercy on us, O Lord.” The psalmist was under “mockery” and “scorn. What was going on? From the use of “servants” as a metaphor and the plural person “we,” the psalmist was probably referring to the post-captivity period, specifically the Nehemiah period, when Jerusalem was being rebuilt and was being thwarted and oppressed by the Samaritans. Even today, there are times when those who truly honor God are subjected to hostility and are despised and tormented by sinners. The longer it goes on, the more shameful it is and the less hope there is for one’s future. What is important is that we mature in our faith, that is, in the midst of such situations, we look to God and cling to Him until He has mercy on us, and that attitude is firmly formed. It is about cultivating a faith that is firmly bound to God’s grace.
In fact, it is significant that this song is considered a pilgrim song. This is because they are recalling their experience of asking for mercy and receiving it. They are recalling historical events in which God has indeed answered their prayers. Let us accumulate experiences in our personal history that allow us to feel the certainty of God. Faith is an accumulation. It is the accumulation of receiving God’s mercy. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. What is the name of the valley in the center of Jerusalem that divides the city in two? (1) Valley of the Kidderon, (2) Valley of the Chilopeon, and (3) Valley of Hinnom. The answer was (2) the Valley of Tyropeon. Now, here is today’s Bible quiz. Which of the following is not located in the city of David? (1) Gihon Fountain, (2) Royal Cemetery, (3) David’s Palace. I wish you a good day today.