人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇124篇 主の御業を想起せよ

1.文脈と背景

1節、「もしも主が私たちの味方でなかったなら」人生にif(イフ:もし)はないと言われます。しかし、その「もし」を敢えて使い、詩人は、神の守りがあった、救いがあったと語ります。この詩は、ダビデの初期の作で、特にペリシテ人が勢いを増し、サウル王を殺め、いよいよイスラエルを潰そうとして迫っていた危機的な状況を背景としているとされています(2サムエル5:17以下)。

その危機的状況は四つの比喩で語られています。たとえば、人々が逆らって立ち上がった時に、私たちは生きたままのみこまれたであろう(2,3節)、と。このような比喩は、箴言にもあり、それは、死の世界に引きずり込まれるに等しい恐怖を与えるものでした(箴言1:12)。しかしそこから私は救われたのだ、というのが大事な点です。

次に、彼らの怒りが燃え上がった時、それは、大水に押し流されていくようなものであった、と言います(3、4、5節)。大水の濁流も、詩篇に繰り返し出て来る定番の表現です(32:6、69:12、93:3、4)。いずれも絶望的で救いようのない状況、敵対する者の圧倒的な力強さを象徴しています。ことに詩篇69篇では、バビロン捕囚を連想させ、時代のうねりの中で、手も足も出ない、もみくちゃに流されて、息つく暇もなく、溺れ死ぬ他ない絶望的な状況を語る比喩として用いられています。93篇も、大河を持つバビロンに捕虜として連れ去られ、失われようとしたイスラエルの危機を語っています。しかし神は、そのような状況から、水が破れ出るようにペリシテ人たちを打ち破り、ダビデを救い出されたのです(2サムエル5:20)。

そして三つめに、6節「歯の餌食」、この比喩も良く使われます。例えば、詩篇22:13-20、メシヤ詩篇ともされるこの詩篇では、窮地に立たされた詩人の状況が、また、79:7は、バビロンに滅ぼされ廃墟と化したエルサレムの状況が、語られています。いずれも「歯のえじき」になる所を助け出されたのです。最後に7節、「仕掛けられた罠」91:3 にも同様の表現が出てきますが、そのような罠から救い出されて、出エジプトを導かれた神の業が思い起こされています。

2.神の誠実さに燃やされていく

確かに、もし、主がイスラエルに味方せず、イスラエルを見捨てていたとしたらイスラエルは根絶やしにされ、もはやこの地上には、存在しない民族になっていたことでしょう。(4,5節)。しかし、神はアブラハムに対する契約を忘れることはなく、イスラエルの民を救われました(6,7節)。それは、偶然、たまたま救われたというのではなくて、神が見守り、助け出された神の誠実さによるものでした。神はいると思えばいるし、いないと思えばいないということではありません。神は確かにおられて、私たちの苦しみを決して見過ごすことのないお方です。

巡礼の歌が続きます。礼拝に向かう途上、何を求めるか。やはり神のあわれみ、というべきでしょう。神のあわれみが、私たちの思いを超えた明日を実現する、と期待を持ちましょう。そして、天地創造の神が、私たちを救い出し、私たちの味方であることを、私たちは覚えたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。次の内、ダビデの町に位置しないものはどれでしょうか?①ギホンの泉、②王家の墓地、③ダビデの宮殿。答は、①ギホンの泉でした。ダビデの町の城壁の外にあり、ヒゼキヤの時代、そこからダビデの町の南西部にあるシロアムの池に至る前兆約533メートルの地下水道が造られました(2歴代32:30)。では、今日の聖書クイズです。敵や悪者の脅威を表すのに、新約聖書では「歯」と言う表現を使っている、使っていない、どちらでしょうか?答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Psalm 124: Remember the Works of the Lord

1. context and background

In verse 1, “If the Lord were not on our side,” we are told that there is no if in life. However, daring to use that “if,” the psalmist speaks of God’s protection and salvation. The psalm is said to be set against the backdrop of David’s early works, especially the critical situation in which the Philistines were gaining momentum, had killed King Saul, and were about to destroy Israel (2 Samuel 5:17 et seq.).

The critical situation is described in four metaphors. For example, when the people rose up against us, we would have been swallowed up alive (vv. 2, 3). Such a metaphor is also found in Proverbs, which gives us a fear that is tantamount to being dragged into death (Proverbs 1:12). But from there I was saved, and that is the important point.

Next, he says that when their anger flared up, it was like being swept away by muddy waters (vv. 3, 4, 5). The muddy waters are another standard expression that appears repeatedly in the Psalms (32:6; 69:12; 93:3, 4). Both symbolize a hopeless and irredeemable situation and the overwhelming power of the adversary. Psalm 69, in particular, evokes the Babylonian captivity and is used as a metaphor for the desperate situation in the swell of the times, when there is nothing to do but to drown, helpless, swept away, with no time to catch one’s breath. 93 also speaks of the crisis of Israel, taken captive to Babylon with its great river and about to be lost. The 93rd Psalm also speaks of Israel’s crisis, when they were taken captive to Babylon with its great river and were about to be lost. But God delivered David from that situation, defeating the Philistines like water breaking out (2 Samuel 5:20).

And third, verse 6, “prey to the teeth,” this metaphor is also often used. For example, Psalm 22:13-20, also known as the Messianic Psalm, describes the psalmist’s predicament, and Psalm 79:7 describes the situation of Jerusalem in ruins after its destruction by Babylon. In both cases, the psalmist was rescued from the “gnashing of teeth. Finally, in verse 7, “a snare laid,” 91:3, a similar expression appears, recalling God’s work in leading the Exodus by rescuing them from such a snare.

2. burning in God’s faithfulness

Indeed, if the Lord had not sided with Israel and had abandoned them, Israel would have been eradicated and would no longer be a people on this earth. (vv. 4, 5). But God did not forget His covenant with Abraham and saved the Israelites (vv. 6, 7). It was not by chance, not by accident that they were saved, but by God’s faithfulness as He watched over them and rescued them. It is not that God is there if we think He is, or that He is not there if we think He is not. God is indeed present, and He is the One who never overlooks our suffering.

The pilgrim song continues. What do we seek on the way to worship? I should say, after all, God’s mercy. Let us hope that God’s mercy will bring about a tomorrow beyond our thoughts. And let us remember that the God of creation is our rescuer and our ally. I pray that today will be another good day.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Which of the following is not located in the city of David? (1) Gihon Fountain, (2) Royal Cemetery, (3) David’s Palace. The answer was (1) the Gihon Fountain. It was located outside the walls of the city of David, and in the time of Hezekiah, an underground aqueduct was built from there to the Pool of Siloam in the southwestern part of the city of David, about 533 meters before (2 Chronicles 32:30). Now for today’s Bible quiz. Which New Testament phrase, “teeth,” is or is not used to describe the threat of an enemy or evil one? See you tomorrow for the answer. I wish you a good day today.

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