1.文脈と背景
都上りの歌、最後の詩篇は短く、わずか3節です。1節「主のすべてのしもべたち」は、巡礼者ではなく祭司たちのことです。つまり、この詩篇は、巡礼を終えた礼拝者たちが祭司たちに向けて祝福を祈る歌なのです。ことに、2節「夜ごとに主の家で仕える者たちよ」とあるように、それは、ことに神殿業務の夜間シフトの働きを担う者たちに対する、励ましと祝福を祈っています。考えるべきことは、夜通し主の宮を守るために、立てられている者に、巡礼者がこのように祝祷を述べて、宮を後にしていく習慣があった、ということです。ある意味で陰ながら神殿業務を支えている働き人に対する心遣いがあった、ということでしょう。
3節は、祭司たちからの応答の祈りとされています。ですから「あなたを祝福されるように」という「あなた」は、巡礼者のことです。巡礼者の祝福に、祭司の祝福が返されて送り出されるのです。
2.祭司への祈り
このようにこの詩篇を読み味わう時に、思わされるのは、巡礼者たちの主の宮の働き人に対する配慮でしょう。現代の礼拝では、牧師に祝福を祈られて、信徒は世に送り返されていく、それが礼拝の締めくくりとなっています。しかし、この詩篇が描く礼拝のしめくくりは、神殿業務を司る者たちの働きを認め、その働きを支援する祈りが加えられていることです。しかも、表立った働きをする人々のみならず、夜のシフトをこなす、いわゆる陰なる働き人の労を祈っていることです。
大切なことでしょう。古代イスラエル的に礼拝を見るならば、牧師、信徒相互が祝福をしあうのが礼拝の締めくくりなのです。ただそれは単純にお疲れ様、ご苦労様と言い合っているわけではありません。むしろ、彼らが再びエルサレムに戻って来る時まで、神の民に対する祈り、とりなしの祈りが絶やされないように、神殿の業務の守りのための祈りなのです。一年に一度の過ぎ越しの祭りの素晴らしさを味わった後、彼らはそれぞれ自分たちの町に戻っていく。そして、再び来年ここに戻って来る。その次の祭りに向かっていく陰なる祭司たちの働きがあり、生活があることを、巡礼者たちは理解していました。古代イスラエルでは、これが都上りの歌で教えられ、また意識されたわけです。こうした古代イスラエルのよき習慣に学び、今の日本の教会にもしっかり引き継がれ、実践されていくことが大切です。
3.礼拝の文化を形作る
そもそも礼拝は、よく理解されていない礼典です。礼拝がどのようなものなのか、聖書にゼロから教えられていく必要があります。教会に来て毎週何をしているのか。教会に来る信徒さんが皆熱心な正統な信仰を持っているかといえばそうではない現実もあります。礼拝は親や家族のお付き合いのために出ているたいくつな儀式、という人もいるでしょう。あるいは、信徒という自覚はあるものの、宗教儀礼の奉仕の順番が回って来るから、つまり教派お勤めがあるからという人もいるでしょう。奉仕があれば礼拝に出るし、奉仕がなければオンラインでもよい。あるいは、今日は気分がよいから礼拝に行くし、今日は気分が乗らないから礼拝に行かない。信仰って何なのかと考えさせられるような現実です。礼拝は神の呼びかけに応じて、神への感謝と献身を表明する、つまり神会っての自分であることを思えばこそ出席されるものです。そのように礼拝を真剣に受け止めて参列する人なら、教会のスタッフが、そのような礼拝のためによく準備していることがわかるはずです。となれば、祈り備えて出るという、しっかりとした姿勢で礼拝に出るのはもちろんのこと、そのように自分たちのわからぬところで、一週を準備して過ごす教会スタッフの働きを覚えて、感謝し、彼らの働きの守りと祝福を祈りつつ家路に着く、これも自然な意識となります。そのような文化が私たちのうちにしっかり形作られない限り、キリスト教は、日本の土壌に根付くことはないでしょう。キリスト者になることは、聖書の文化を学び、聖書の文化に生きることです。その中心は礼拝です。神を礼拝する民として知られるようになることなのです。では、今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエルで露が多く降りる季節はいつでしょうか?①春、②夏、③秋。答えは②夏でした。海岸から湿った空気が風と共に送り込まれるために起こる現象で、夏の間は1か月に20~25夜くらい結露し、農作物の成育には欠くことができないものでした。では、今日の聖書クイズです。次の中で聖所に置かれたものはどれでしょうか?①契約の箱、②香の壇、③洗盤、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 134: Shaping the Culture of Worship
1. context and background
The Song of the Ascent, the final psalm, is short, only three verses; verse 1, “all the servants of the Lord,” refers to the priests, not the pilgrims. In other words, the psalm is a song of blessing to the priests by the worshippers who have completed their pilgrimage. In particular, as verse 2 says, “O ye who serve in the house of the Lord nightly,” it is a prayer of encouragement and blessing, especially for those who work the night shift of temple work. What should be considered is that it was customary for pilgrims to leave the Temple after saying these words of congratulation to those who were erected to guard the Temple of the Lord throughout the night. In a sense, there was a concern for the workers who supported the work of the temple behind the scenes.
Verse 3 is considered a prayer of response from the priests. Thus, the “you” in “May God bless you” refers to the pilgrims. To the blessing of the pilgrim, the blessing of the priests is returned and sent out.
2. prayer to the priest
When we read and savor the Psalm in this way, what we are reminded of is the concern of the pilgrims for the workers of the Lord’s Temple. In contemporary worship services, the congregation is prayed over by the pastor for blessings and then sent back to the world, and that is the conclusion of the service. However, the conclusion of the worship service depicted in this psalm is the addition of prayers that recognize and support the work of those who administer the work of the temple. Moreover, it prays not only for those who do the outward work, but also for the labor of the so-called “behind-the-scenes” workers who take the night shift.
This is important. If you look at worship in the ancient Israelite way, it is the closing of the service where the pastor and the congregation bless each other. But it is not simply saying good job and thank you for your hard work. Rather, it is a prayer for the protection of the work of the temple so that their prayers and intercessions for God’s people will not cease until the time they return to Jerusalem again. After they have enjoyed the splendor of the annual Passover, they will each return to their own cities. And then they will come back here again next year. The pilgrims understood that there was a work to be done and a life to be lived by the shadowy priests who were moving toward that next festival. In ancient Israel, this was taught and made aware in the songs of the ascent to the capital. It is important to learn from the good customs of ancient Israel, and to carry them on and put them into practice in the churches of Japan today.
3. Shaping the Culture of Worship
To begin with, worship is a ritual that is not well understood. We need to be taught from scratch in the Bible what worship is all about. What do we do each week when we come to church? The reality is that not every member of the congregation who comes to church is a dedicated orthodox believer. Some may say that worship is a boring ritual that they attend to socialize with their parents or family members. Others may be aware that they are members of a congregation, but only because it is their turn to serve in a religious service, that is, because they have a service to perform today. If you have a role to play, you will attend the service; if not, you may be online. Or they go to worship because they feel good today, and they don’t go to worship because they don’t feel good today. People in the world will also look at such believers and wonder what faith is all about. Worship services are attended only when we respond to God’s call and express our gratitude and devotion to God, in other words, when we consider that we are who we are in the presence of God. Anyone who takes worship services seriously and attends as such will find that the church staff prepares well for such services. If this is the case, not only will they attend the service with a firm attitude of praying and preparing for the service, but they will also remember and appreciate the work of the church staff who spend the week preparing for the service without their knowledge, and go home praying for the protection and blessing of their work, which is a natural awareness. Unless such a culture is firmly formed in us, Christianity will never take root in Japanese soil. To be a Christian is to study and live in a biblical culture. At the heart of this is worship. It is to be known as a people who worship God. I pray that you will have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. When is the season in Israel when dew falls most? (1) Spring, (2) Summer, (3) Autumn. The answer was (2) summer. This phenomenon is caused by moist air being blown in with the wind from the coast. During the summer, dew condensed about 20 to 25 nights a month, and was indispensable for the growth of crops. Now for today’s Bible quiz. Which of the following was placed in the sanctuary? (1) the Ark of the Covenant, (2) the altar of incense, (3) the washing table, and the answer will be given tomorrow. I pray that you will have a good day today.