人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇71篇 力衰えた者のための詩篇

1.文脈

最初の3節は、詩篇31篇1-3節の繰り返しです。そして興味深いことに、4節以降は、詩篇22篇の内容とよく似ています。また、日本語の聖書にはありませんが、七十人訳(ギリシャ語訳)聖書では、表題に「ダビデによる。ヨナダブの子らと最初に捕囚になった者たちによって歌われた詩篇」とあります。ヨナダブはダビデの甥ですから、元々は、ダビデによって作られたものに、手を加えられて伝えられてきたものなのかもしれません。

何度か繰り返し読んでみると、どうやら人生の晩年に差し掛かった者が書いた祈りである、と理解されてきます。5節「若い日からの拠り所」9節「年老いたときも、私を見放さないでください」、18節「年老いて、白髪頭になったとしても」とあります。

著者はこの時どうやら敵にあざけられるような状況に置かれていたようです(22:6-8)。しかも、それは、人生の晩年、力の衰えを感じる状況にあってのことでした。若くエネルギーに溢れていた時ではありません。自らを奮い立たせるには、かなり心にも体にも負荷を感じる歳です。そんな時に試練が押し寄せて来るなど、まっぴらごめんではないでしょうか?しかしそんな時は、詩篇22篇の著者同様に、生まれた時から自分を抱いて来た神を思いおこすことでしょう(22:9-10)。そして主にある解放に期待し、主に呼びかけることです(22:19-22)。

2.生涯にわたる主の誠実さ  

著者は、神の義(24節)と真実(22節)、いわば神のご性質に目を向けています。確かに重要なのは、神の私たちに対する変わらぬ誠実さです。神の誠実さの故に、私たちは守られてきています(2節)。試練の時には、過去の恵みを数えることでしょう。振り返ってみれば、これまでの人生にも多くのことがありました。多くの試練があり、足が救われそうになる多くの出来事がありました。しかしその度に、神は、私を守り、導いて来られました。そのような数々の事柄を思い起こすなら、確かに神は、「私を多くの苦難とわざわいとにあわせられましたが、私を再び生き返らせ、地の深みから、再び引き上げてくださ」(20節)るお方である、と告白することができるのです。そしてその神に、なおも期待を寄せて、最後の最後まで、主のご配慮と守りを願うことになるのです。

3.次世代への祈り

確かに神の祝福は、尽きません。それは無尽蔵であって豊かであり、人は、これを豊かに受けることができます。まさに著者は、その繰り返しと豊かさを思い起こしているのです。そしてさらに著者は、「あなたが私の偉大さを増し、ふり向いてわたしを慰めてくださいますように」と祈っています。順序は逆になりますが、その経験があればこそ、「私はなおも告げ知らせます。あなたの力を世に。あなたの大能のみわざを、後に来るすべての者に」(18節、22:30)と、宣教の動機づけがなされます。宣教の基本は、自らが神の義を味わうことにあります。神の何であるかを味わえばこそ、口も開かれるでしょう。宣教は自然なものであればこそ説得力を持つものです。次世代に対する思いも、自らが神の義を味わうことが前提です。次世代を育てるとはよく言われますが、何かを教えようとするよりも、自らの信仰の経験を自然に分かち合うことが、すなわち育てることにもなるのです。大切なのは、自らがいかに深く神を味わい知り、喜びと感謝の中で、信仰の歩みを続けているかです。不思議なことに、人は神を経験せずとも、神を語ることができるものです。しかし神の誠実さを味わい知らずに、神の誠実さについて確信をもって語ることはできません。人生において神の義を味わうこと、生涯を通じて神の真実を味わうことは、クリスチャンの特権であり幸いです。自分の義ではなく、神の義にこそ目を留め、神の義と真実を味わいながら生きて行く、そしてこれを「後に来るすべての者に」告げ知らせる(18節)ことが私たちのあり様なのです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。旧約聖書の過ぎ越しの祭りに定められていないのに、新約聖書の過ぎ越しの祭りで使われている要素は何でしょうか?①種なしパン、②苦菜、③ぶどう酒。答は③ぶどう酒でした。恐らく、旧約聖書の時代から新約聖書の時代へと変わっていく約400年間の中間時代に、そのような変化が起こったと考えられています。では、今日の聖書クイズです。今年(2023年)の過ぎ越しの祭りは、4月5日から行われますが、バビロン暦では何月に相当するでしょうか?①キスレウの月、②ニサンの月、③タンムズの月、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Psalm 71: A Psalm for the Weak in Strength

1. context

The first three verses are a repetition of Psalm 31:1-3. Interestingly, verses 4 and following are very similar to Psalm 22. Also, although not found in the Japanese Bible, the Septuagint (Greek translation) has the title “According to David. A Psalm sung by the sons of Jonadab and the first captives”. Since Jonadab was David’s nephew, it may be that it was originally composed by David and has been handed down with some modifications.

After reading it several times, it is understood that it is apparently a prayer written by someone approaching the last years of his life: verse 5, “a stronghold from my youth,” verse 9, “do not forsake me when I am old,” and verse 18, “even though I am old and gray-headed.”

The author was apparently in a situation at this time where he was being mocked by his enemies (22:6-8). Moreover, this was in the latter years of his life, a situation in which he felt his strength waning. This was not a time when he was young and full of energy. He was at an age when he was feeling the strain on his mind and body to exert himself. We are not willing to face trials at a time like this, are we? But at such times, like the author of Psalm 22, we should remember the God who has held us since birth (22:9-10). And then, like the author of Psalm 22, we should expect deliverance in the Lord and call out to Him (22:19-22).

2. the Lord’s faithfulness throughout life.  

The author turns to God’s righteousness (v. 24) and truth (v. 22), His character, so to speak. What is certainly important is God’s abiding faithfulness to us. Because of God’s faithfulness, we have been protected (v. 2). In times of trial, we will count our past blessings. Looking back, there has been much in our lives. There have been many trials and many events that almost saved my feet. But each time, God has protected and guided me. When we recall such things, we can confess that God is indeed the One who “has brought me up again from the depths of the earth, though He has brought me through many tribulations and troubles” (v. 20). And to this God, we are to still hope and ask for His concern and protection until the very end.

3. prayer for the next generation

Surely, God’s blessings are inexhaustible. It is inexhaustible and abundant, and one can receive it in abundance. The author is reminding us of this very repetition and abundance. And further, the author prays, “May You increase my greatness, turn around and comfort me. The order is reversed, but it is precisely because of that experience that the author says, “I still announce to you. Your power to the world. Thy mighty works to all who come after” (v. 18, 22:30), motivating the mission. The basis of mission is to taste of God’s righteousness ourselves. Only when we taste what God is will our mouths be opened. Mission is persuasive only when it is natural. The desire for the next generation is also based on the premise that they themselves have tasted the righteousness of God. It is often said that we should nurture the next generation, but rather than trying to teach them something, we should share our own experience of faith naturally, in other words, nurture them. What is important is how deeply we ourselves savor and know God, and continue our walk of faith in joy and gratitude. Strangely enough, one can talk about God without experiencing God. But one cannot speak of God’s faithfulness with conviction without experiencing God’s faithfulness. It is the privilege and blessing of the Christian to taste God’s righteousness in his life, to taste God’s truth throughout his life. It is our way of being, to keep our eyes on God’s righteousness and not our own, to live our lives tasting God’s righteousness and truth, and to proclaim this to “all who come after” (v. 18). I wish you a good day today.

<Quiz Corner>

First, yesterday’s quiz. What elements are not prescribed for the Old Testament Passover, but are used in the New Testament Passover? (1) Seedless bread, (2) bitter greens, and (3) wine. The answer was (3) wine. Supposedly, such changes occurred during the middle period of about 400 years, when the Old Testament era was changing to the New Testament era. Now, here is today’s Bible quiz. This year’s (2023) Passover will be celebrated on April 5, which month in the Babylonian calendar corresponds to? (1) the month of Kislev, (2) the month of Nisan, (3) the month of Tammuz, and the answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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