1.祈りの願い:私の心を一つにしてください
久々にダビデの詩が登場します。第三巻(73-89篇)の中では、ただ一つとなるダビデの詩です。どのような背景で詠われたのか。1節「苦しみ」「貧しい」、7節「苦難の日」15節「高ぶる者が立ち向かい、横暴な者が命を求め」、17節「私を憎む」とあり、種々想像されますが、よくわかっていません。ただ、ダビデの願いと神への賛美が詠われるこの詩篇には、ダビデの神観が良く表れています。
2.ダビデの祈り
まずダビデは、神に祈り願っています。1節「耳を傾けて」「答えてください」2節「お守りください」「お救いください」3節「あわれんでください」4節「喜ばせてください」、6節「耳を傾けてください」「心に留めてください」11節「教えてください」「私の心を一つにしてください」16節「御顔を私に向け」「私をあわれんでください」「御力を与え」「お救いください」17節「いつくしみのしるしを行ってください」。ダビデの願いを拾い集めて読んでいくと、具体性のある一つの願い11節「私の心を一つにしてください」に注目させられます。新共同訳では「一筋の心をわたしにお与えください」となっています。「ただこの道一筋」という言い方です。訳出されたヘブル語のヤーハドが動詞として用いられるのは、旧約聖書においてこの箇所を含め3か所です。一つは族長ヤコブが死ぬ間際に祈った祈りの中で、シメオンとレビの仲間に「加わるな」という警告の表現の中に出てきます(創世記49:6)。もう一つは、バビロンの王に対する、あなたは墓の中で彼らと「ともになる」ことはないという警告の中に出てきます(イザヤ14:20)。基本的にそれは「一つになる」を意味し、ここでは、あれかこれかで分かれた心が一つになる、ことを語っています。心があれこれ散り乱れ、まるでおかしくなりそうな危機感の中にあって、ただ神だけを恐れる一つの思いに落ち着くことを求めているのです。シリア語訳では「御名を恐れるために、私の心を喜ばせてください」と動詞のヤーハドを別の動詞ハーダーに読み替える訳となっていますが、その必要はないでしょう。「あなたの道」「あなたの真理」に心が定められて、心穏やかにされていく、ダビデの思いの中心はそこにあるのです。
3.ダビデの賛美
では、ダビデは「あなたの道」「あなたの真理」をどのように考えたのでしょうか。それが、この詩篇の祈りの願いに散りばめられた神への賛美の中に示されています。まずダビデは、5節「いつくしみ深く、赦しに富み、恵み豊かである」(13、15節)「あわれみ深く、情け深く(15節)」と、神の愛のご性質について語っています。また、8節「神に並ぶ者はなく、比べられるものはない」10節「大いなる方」である、と神の卓越性を告白しています。さらに10節「くすしいみわざを行われる方」13節「よみの深みから救い出してくださる」17節「助け、慰めてくださる」お方である、と神がただ鎮座しておられるのではなく、私たちの人生に介入し何事かをなすお方であると信頼しています。
ダビデはこれらの神観を経験的に学んだと思われますが、それは、モーセの教えに親しんだ結果でもあったと思われます(出エジプト34:6)。つまり、ダビデもまたモーセの書に親しんでいた、つまり私たちと同じように聖書に親しんでいたはずなのです。となれば聖書を通して教えられた「あなたの道」と「あなたの真理」からぶれない、深い信頼一筋に心を保ってください、ということでしょう。神に心一筋になれば、人は、正しく神を恐れ「私に、いつくしみのしるしを行ってください」(17節)と祈ることができます。そしてどのような苦難にあっても、落ち着いて動じない、泰然自若とした心で物事に対処することができるのです。信仰者の歩みとはそのようなものです。神の道、真理を深く心に留めて歩みたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。「めぐみ」ということばはギリシア語でカリス、この言葉を最も多く使ったのは、誰でしょうか?①ヨハネ、②ペテロ、③パウロ。答は③パウロでした。パウロは、福音の中心を示すことばとしてこれを用いました。では今日の聖書クイズです。第三巻で唯一ダビデの作とされる詩篇はどれでしょうか?①82、②86、③89、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 86: Be of One Mind
1. prayer request: unite my heart with one
It has been a long time since a Davidic psalm has appeared. This is the only Davidic poem in Volume III (Psalms 73-89). In what context was it composed: verse 1, “suffering” and “poor”; verse 7, “the day of affliction”; verse 15, “the high and mighty rise up against me, the arrogant seek my life”; verse 17, “hate me,” which is variously imagined, but not well understood. However, David’s view of God is well expressed in this Psalm, in which David’s supplication and praise to God are recited.
2. Prayer of David
First, David prays to God: v. 1, “Listen to me,” “Answer me,” v. 2, “Protect me,” “Save me,” v. 3, “Have mercy on me,” v. 4, “Let me rejoice,” v. 6, “Listen to me,” “Take me to heart,” v. 11, “Teach me,” “Make my heart one. Turn Thy face toward me,” verse 16, “have mercy on me,” “give me Thy strength,” “save me,” verse 17, “perform signs of Thy mercy.” As we pick up and read David’s petitions, we are made to focus on one specific petition, verse 11, “Make my heart one heart. The New Community Translation says, “Give me a single heart,” which is a way of saying, “Just this one path. The translated Hebrew word yahad is used as a verb in three places in the Old Testament, including this passage. The first occurs in the dying prayer of Jacob, the chief of the tribe, in which he warns Simeon and Levi not to “join” his companions (Gen. 49:6). Another occurs in the warning to the king of Babylon that you will not “be with” them in the grave (Isaiah 14:20). Basically, it means “to be one,” and here it speaks of the uniting of hearts divided by this or that. In the midst of a crisis, where the mind is scattered this way and that, and is on the verge of going crazy, it seeks to settle into a single thought that fears only God. The Syriac translation renders the verb yahad as “let my heart be glad for the fear of your name,” but that is not necessary. The heart of David’s thoughts are set on “Your way” and “Your truth,” and his heart is made at peace with them.
3. David’s Praise
So, how did David think of “Your way” and “Your truth”? This is shown in the praises to God that are scattered throughout the prayer requests of the psalmist. First, David speaks of God’s character of love in verse 5, “merciful, forgiving, and gracious” (vv. 13, 15) and “merciful and gracious (v. 15).” He also confesses God’s excellence, saying in verse 8, “There is none equal to God, nothing can compare with Him,” and in verse 10, “He is great. He trusts that God is not just sitting there, but that He intervenes and does things in our lives.
David seems to have learned these views of God experientially, but they were also the result of his familiarity with the teachings of Moses (Ex. 34:6). In other words, David must also have been familiar with the book of Moses, that is, he must have been familiar with the Bible, just as we are. This would mean that we should keep our hearts and minds focused on the “Your Way” and “Your Truth” taught through the Bible, and keep our hearts and minds deeply trusting. When one’s mind is focused on God, one can rightly fear God and pray, “Do unto me a sign of Thy mercy” (v. 17). Then, no matter what hardships he faces, he will be able to cope with them with a calm, unperturbed, and composed heart. Such is the walk of a believer. We should walk with a deep mindfulness of God’s ways and truths. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. The word “grace” is charis in Greek. Who used this word the most? The answer is (3) Paul. Paul used it to indicate the center of the gospel. Now for today’s Bible quiz. Which is the only Psalm in Book III attributed to David? (1) 82, (2) 86, (3) 89. The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.