1.文脈と背景
「安息日のための歌」とあります。一説に、創造第七日目の朝アダムが作ったもの、あるいは、朝の最初の常供の全焼のささげ物を献げる際に、レビ人によって詠まれたもの、とされています。実際のところ作者は、不明ですが、表題からして、詩人が安息日をどのように受け止め、これを過ごそうとしたのか、それによって自らの安息の在り方を振り返らされる詩です。
この詩は、全体的に、以下のような交差配列的な構造になっています。
○1-3節➡主への感謝と賛美
●4-5節➡主の御業への回想
◎6-7節➡不法を行う者への神の裁き
◆8節➡神の至高性への賛美
◎9節⇒不法を行う者への神の裁き
●10-11節⇒主の御業への回想
○12-15節⇒主への感謝と賛美
そしてこのような交差配列的な構造の中心となる8節は、神の至高性を語り、それが詩人の最も語りたいところとなっています。つまり結論的に言えば、詩人は、安息に礼拝をし、神に感謝と賛美を献げ、主の素晴らしき御業を回想し、神の至高性を味わっているのです。実に礼拝は、天地の創造主、造り主を認め、その神の前にひれ伏すことにあると言うべきでしょう。
2.主への感謝と賛美
1節「主に感謝することは、良いことです」新共同訳では、「いかに楽しいことでしょう」となっています。「良い」、あるいは「楽しい」と訳されたヘブル語は、トーブ。倫理的な意味でよい、というのではないので「楽しい」という訳もありえます。しかし、「楽しい」には、別の含みもあります。ここでのトーブは、目的にかなう、状況に適切であることを意味します。つまり、創世記1章で、神が天地を造られた際に、一つ一つ「神はそれ見て良しとされた」とあるが、その「良し」と同じ使い方です。ですから安息日において、主に感謝するのは、人間にとって自然で、相応しい行為である、ということになります。
そこで2節「朝に、あなたの恵みを、夜ごとに、あなたの真実を告げることは。」という安息日の過ごし方が大切になるのです。朝のスタートに、まず神の恵みを思う。恵みと訳されたヘブル語は、ヘセド。日本語の恵みは、与えられるはずのない神の祝福を思わせるものですが、ヘブル語のそれは、神がどこまでも契約を守ろうとする意思、誠実な愛に強調点があります。安息日の朝、まず神が、誠実に自分を愛してくださる方であることを思いめぐらすのです。そして、夜には、神の誠実さは真実であると告白する。真実と訳されたヘブル語は、エムナー、アーメンと語根を同じにする語です。つまり、朝の礼拝において、神の愛、その誠実な愛を思い巡らす、そして、夜、確かにあなたはその通りのお方です、アーメンと告白するというわけです。これが、本来の安息日の過ごし方です。
しかし、私たちの現実はどうなっているのでしょう?安息日の朝には、教会へ向かい、確かに神の恵みを仰ぎ、神の誠実さを覚え、信頼するということはあるでしょう。しかし教会から一歩足を踏み出した後、再び夜に神のもとへ帰って来て、あなたの誠実さはまことです!と告白するような安息を過ごしているのだろうか。アモスは、「安息日はいつ終わるのか。麦を売りに出したいのだが」(アモス8:5)と、礼拝を守りはしても、礼拝そっちのけで商売をしている者たちへの警告を発しています。礼拝は、生活の付けたしでしかない現実というものはあるものでしょう。信仰生活は、教会生活を意味しません。神あっての今であることを思うならば、まずは信仰が日常生活化されていくこと、礼拝が生活の中心に据えられることでしょう。「無思慮な者」「愚か者」「不法を行う者」というのは、実はこの私ではないか、との気づきが大切かもしれません。12節「正しい者は、なつめやしの木のように萌え出で、レバノンの杉のように育ちます」14節「彼らは年老いてもなお、実を実らせ青々と生い茂ります」。神の至高性を認め、神に礼拝を献げる者の祝福は誰の目にも明らかです。キリスト者は神を礼拝する民です。その最も大事な姿勢がしっかり形作られているようでありたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。詩篇91:11,12を引用した悪魔のイエスに対する誘惑は、三つの誘惑の何番目のものであったでしょうか?①1番目、②2番目、③3番目。答えは③3番目でした。では今日の聖書クイズです。詩篇などによくみられる中心となる章、節を挟んで対応構造が見られる修辞法を何と言うでしょうか?①並行法、②交差配列法、③分類法、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 92: Exalt the Most High God
1. context and background
The text reads, “A song for the Sabbath.” One theory is that it was composed by Adam on the morning of the seventh day of creation, or that it was composed by the Levites at the offering of the first regular burnt offering of the morning. The actual author is unknown, but the title of the poem suggests that it is a reflection on how the poet perceived the Sabbath and tried to spend it, thereby reflecting on the nature of his own rest.
Overall, the poem has the following cross-sequence structure.
Verses 1-3 ➡Thanksgiving and praise to the Lord
Verses 4-5: Reflection on the Lord’s work
Verses 6-7 ➡God’s judgment on wrongdoers
◆8 ➡Praise to the supremacy of God
Verse 9 ⇒ God’s judgment on wrongdoers
Verses 10-11 ⇒ Reflection on the Lord’s work
Verses 12-15 ⇒ Thanksgiving and praise to the Lord
Verse 8, the center of this cross-arrangement structure, speaks of the supremacy of God, which is the psalmist’s main point. In conclusion, the psalmist is worshipping God in repose, offering thanksgiving and praise to God, recalling the Lord’s wonderful works, and savoring the supremacy of God. In fact, worship is about acknowledging the Creator and Maker of heaven and earth and bowing down before Him.
2. thanksgiving and praise to the Lord
Verse 1: “It is good to give thanks to the Lord. The Hebrew word translated “good” or “pleasant” is tob. It is not good in the ethical sense, so it could also be translated “pleasant. But “enjoyable” has other connotations. Tove here means serving a purpose, being appropriate to the situation. In other words, in Genesis 1, when God created the heavens and the earth, one by one, “God saw that it was good,” and this is the same use of the word “good. So it follows that on the Sabbath, giving thanks to the Lord is a natural and appropriate act for human beings.
Hence, verse 2, “In the morning I proclaim Your grace, and by night I proclaim Your truth.” is an important way to spend the Sabbath day. At the start of the morning, we first think of God’s grace. The Hebrew word translated grace is hesed. The Japanese word grace reminds us of God’s blessings that are not supposed to be given, but the emphasis in the Hebrew is on God’s willingness to keep His covenant, His sincere love, wherever it may lead. On Sabbath morning, we first contemplate God as the one who loves us with sincerity. Then, at night, we confess that God’s faithfulness is truth. The Hebrew word translated truth is a word that shares the same root as emunah, amen. In other words, in the morning service, we contemplate God’s love, His faithful love, and then at night, we confess that indeed, You are who You say You are, Amen. This is the original way to spend the Sabbath.
But what is our reality? On Sabbath morning, you may go to church, certainly look up to God’s grace, remember God’s faithfulness, and trust. But after stepping out of church, we come back to God again at night and confess, “Your faithfulness is true! and spend the rest of the day confessing that it is true? Amos asked, “When does the Sabbath end? I would like to sell my wheat” (Amos 8:5), a warning to those who observe worship but do business by neglecting worship. There is a reality that worship is nothing more than an add-on to life. The life of faith does not mean the life of the church. If we think that God is the reason we are here today, the first step is to make faith a part of our daily lives, and to place worship at the center of our lives. It may be important to realize that the “thoughtless one,” the “fool,” and the “wrongdoer” may in fact be me. The blessing of those who acknowledge God’s supremacy and offer worship to Him is clear for all to see. Christians are a people who worship God. I hope that this most important attitude is firmly formed. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. The devil’s temptation to Jesus, quoting Psalm 91:11, 12, was the first of three temptations. (1) the first, (2) the second, and (3) the third. The answer was (3) the third. Now for today’s Bible quiz. What is the name of the rhetorical method often found in the Psalms, in which a corresponding structure is found between the central chapter and verse? (1) Parallelism, (2) Chiastic Structure, (3) Classification, and the answer will be given tomorrow. I wish you a good day.