1.文脈と背景
七十人訳の聖書では、表題に「週の第四日の、ダビデの讃美歌」とあり、ダビデの作とされていますが、実際にはよくわかっていません。またこの詩は、昨日読んだ93篇の生活適用という解釈があります。つまり、詩篇93篇は、神が王であることを賛美するものでしたが、この詩篇では、実際に罪と不正にまみれた社会の中にあって、神が王であると告白してみるものです。つまり聖書的真理の実際的適用です。そこで詩人が想定した敵が誰であるかを巡って、イメージされる背景も異なってきます。敵を、ユダヤ人を迫害する外国人とするなら、捕囚期のもの、貧しい者を圧迫する国内の支配階級とするならば、背教のマナセ王の時代、といったようにです。具体的な背景を特定することはできませんが、詩人は、世の不正と矛盾に対する、神の正しい介入を求めています。大切なのは、「いつまでですか、悪しき者が勝ち誇るのは」(3節)。悪者に金も人も集まり、栄えていき、結局信仰のある世界でも、お金のある者や力のある者を従えた者が勝ち、と思わされるような、神の正義が見えにくい社会において、なおも、神はまことの王である、正しいことを行われるお方である、と告白し続けることができるのか。詩人は、自らの信仰を確かめるかのようにこの詩を詠っていくのです。
2.構造
1-2節は、神の裁きを求める祈りですが、それはほぼ叫びです。「復讐の神よ」詩人は正義を求めています。マナセ王の背教の時代であるとすれば、それは、闇の世に光を放ってくださいと切望する祈りです。「悪しき者」は、5、10、14節からすれば、外国人のようでもありますが、6、8、20節からすれば身内のようです。つまり同じ信仰を持っている同族でありながら、その信仰を否定するような者たちが想定されています。
3-7節は、その悪しき者たちの横暴を語っています。そして8節以降、詩人は自らの確信を語っていくのです。まず詩人は、私たちの神が、世の不正を見ておられないわけがないと言います(8-10節)。そして、神は、悪しき者の思い計ることが「空しい」ものであることを知っておられると言います。「空しい」は、伝道者の書の鍵語「空の空」の「空」と同じことばハベルが使われています。パウロは、そのことばの意味を汲んで、ローマ8:20において「被造物が「虚無(空)」に服した」様を語っています。力や金を握り、時代をリードしていく者たちが、自分都合で弱者を切り捨て、正しい者を抹殺していく。不条理で、混乱した支離滅裂な世界が繰り広げられていく。誰も正しい者を正しいとせず、権力者に媚びていくことをよしとする時代。それは、実に虚しい時代です。一体誰がこのような状況を、まともにしていくのでしょうか(16節)。そんな者はいないのです。しかし詩人はそこで自らの確信を語っていきます。たとえ現実社会がそうであったとしても、世の中と同じように私は腐り果てない。正しいことをなさる神は、見ておられる(9節)。大切なのは、主と共にあって心汚されないことだ。主に教えられ、主に心の平安を守っていただき、その時を過ごすことだ(13節)。神が、この私を見捨てることも(14節)、神の義が失われることもない(15節)。
3.私たちの神への賛美
詩人は、神に戒められ、教えられていくことを重視しています(12節)。み教えは、ヘブル語ではトーラー、十のことば(十戒)を意味します。十のことばが教えるように、世の中はどうであれ、神と人を愛していく。そして主の恵みを信頼していく。「主はわがとりで、わが避け所の岩」とダビデ的に告白する人生を歩む(22節)。七十人訳がダビデの作とするのはこのダビデ的な要素のためでしょう。ダビデがどのように神を信じる者たちの不正の中を生き抜いたかを思い起こしたいところです。ただ23節、「私たちの神」という複数形に注目しておきましょう。神は私たち個人の復讐心を満たす方ではありません。神の報復は、民全体の正義と平和の実現のためになされるのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。天地創造で、人間が造られたのは第何日であったでしょうか。①1日目、②3日目、③6日目、答えは③6日目でした。では今日の聖書クイズです。詩篇の第四巻に納められた詩篇の表題に名前の出てこない人は誰でしょうか。①ダビデ、②モーセ、③アサフ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Psalm 94: Singing in Suffering that the Lord is King
1. context and background
In the Septuaginta, the title of the psalm is “David’s hymn for the fourth day of the week,” and it is attributed to David, but the actual context is not known. Another interpretation of this psalm is that it is a living application of Psalm 93, which we read yesterday. Psalm 93 was a praise of God as King, and this psalm is an attempt to confess that God is King in the midst of a society that is actually mired in sin and injustice. In other words, it is a practical application of biblical truth. The background of the imagery differs depending on who the psalmist’s supposed enemies are. If the enemy is a foreigner persecuting the Jews, then it is the time of the captivity; if the enemy is a domestic ruling class oppressing the poor, then it is the time of the apostate King Manasseh; and so on. Although the specific context cannot be specified, the poet calls for God’s righteous intervention against the injustices and contradictions of the world. The important thing is, “How long, O how long will the wicked prevail” (v. 3)? In a society where money and people flock to the wicked and they prosper, and it seems that those with money and power win in the end, how can we continue to confess that God is the King of all things, the One who does what is right? The poet composes this poem as if to confirm his own faith.
2. Structure
Verses 1-2 are a prayer for God’s judgment, but it is almost a cry. O God of vengeance,” the poet calls for justice. If this is the time of King Manasseh’s apostasy, it is a prayer that yearns for the light to shine in a world of darkness. The “wicked ones” seem foreign to us from verses 5, 10, and 14, but they are our relatives from verses 6, 8, and 20. In other words, those who are of the same faith but deny that faith are envisioned.
Verses 3-7 speak of the arrogance of those wicked ones. Then, from verse 8 onward, the psalmist speaks of his own conviction. First, the psalmist says that our God is not blind to the injustice of the world (vv. 8-10). Then, he says that God knows that the thoughts of the wicked are “empty” (vv. 8-10). The word “empty” is the same word used in Ecclesiastes, havel, as in the key word “empty of the void. Paul takes the meaning of the word and speaks of how “the creation was subjected to ’emptiness'” in Romans 8:20. Those who hold power and money and lead the times cut off the weak for their own convenience and obliterate the righteous. An absurd, confused, and incoherent world unfolds. It is an era in which no one is right and no one is righteous, and in which it is okay to flatter those in power. It is indeed an empty age. Who in the world will make such a situation right (v. 16)? No one. But the psalmist is there to speak of his own conviction. I will not be corrupted like the world, even if the real world is. God, who does what is right, is watching (v. 9). The important thing is to be with the Lord and not let our hearts be corrupted. The important thing is to spend the time being taught by the Lord and having the Lord guard the peace of your heart (v. 13). God will not forsake me (v. 14), nor will His righteousness be lost (v. 15).
3. our praise to God
The psalmist emphasizes the importance of being admonished and taught by God (v. 12). Teaching, in Hebrew, means Torah, the Ten Words (Ten Commandments). As the Ten Words teach, we are to love God and others, no matter what the world is like. And trust in the Lord’s grace. We will live our lives confessing in a Davidic way, “The Lord is my stronghold and the rock of my refuge” (v. 22). It is probably because of this Davidic element that the translation of the Seventy attributes the work to David. We would like to recall how David lived through the injustice of those who believed in God. Just note verse 23, the plural “our God”. God is not the one who satisfies our individual vengeance. God’s vengeance is for the realization of justice and peace for his people as a whole. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. On what day was man created in the Creation? The answer was (1) the 1st day, (2) the 3rd day, (3) the 6th day, and the answer was (3) the 6th day. Now for today’s Bible quiz. Who is the person whose name does not appear in the title of the Psalms in the fourth volume of the Psalms? (1) David, (2) Moses, (3) Asaph, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.