人生💯倍の賛美😊【聖書】詩聖書106篇 神の豊かな恵み 

1.文脈と背景

 この詩篇は、イスラエルの過去の罪と不誠実さを振り返っています。先の105篇は、族長時代、出エジプト、カナン入植の歴史を振り返り、契約に誠実で、大いなる御業によりイスラエルを守り、約束を果たされた主を覚え賛美するものでした。この106篇は、出エジプト、荒野の40年、そしてカナン征服の士師の時代までの歴史を振り返り、契約に不誠実で、反逆の歴史を繰り返したイスラエルの歩みを語り、それでも神が恵み豊かであったことを思い起こさせています。つまり詩篇105篇は、アブラハム契約に誠実な神を讃えていますが、この詩篇ではほぼ同じ歴史を振り返りながら、恵み豊かな神(7節、45節)を讃えているのです。

詩それ自体は、賛美(1-3節)と祈り(4-5節)をもって始まり、祈り(47節)と賛美(48節)をもって閉じられ、その間に、長い罪の告白が挟まれるサンドイッチ構造になっています。罪の告白は、①出エジプトの紅海徒渉での不信仰(6-12節)、②荒野の放浪中、肉を要求したこと(13-15節:民数記11章)、③モーセとアロンへの反逆(16-18節:民数16章)、④金の子牛の鋳造(19-23節:出エジプト32章)と続き、再びカナンに近づいた時の三つの失敗、⑤カデシュ・バルネアで主の約束を信じなかったこと(24-27:民数13章)と⑥バアル・ベオルで偶像礼拝の罪に陥ったこと(28-31:民数25章)、そして⑦メリバ・カデシュでの水の事件が(32-33:民数27章)語られ、最後に⑧カナンの地定住に続く士師時代の堕落と解放の出来事(32-46節)が記されます。

なお、最後の賛美47-48節は、1歴代誌16:34-36のダビデがアサフとその兄弟に命じて作らせた賛美の一部と同じです。詩篇が先か、歴代誌が先か、よくわかりませんが、ハレルヤ詩篇として受け止めるなら、歴代誌を引用して詩篇が礼拝用に整えられたと考えることができます。

2.豊かな恵み

イスラエルの歴史は、神に背を向ける反逆の連続、不信仰と不誠実さの繰り返しです。普通は、神に見捨てられても文句の言えない状態でした。しかし、そうならないところに神の「豊かな恵み」が明らかなのです。神の愛の深さ、強さは私たちの想像を超えています。神の契約を守られる忍耐と執拗さが、私たちの模範です。私たちの愛が薄っぺらなのは、「豊かな恵み」と一言でまとめられる、神の愛の深さを理解していないからでしょう。

23節、破れに立ったモーセの姿も印象的です。昔、娘が学校で聞いたという話を思い出す。「風呂の栓のような人間になれ」と熱く語る面白い先生がいた、と。風呂の栓なくして風呂には入れない。物事をなすになくてはならない存在になれ、というわけです。イスラエル反逆の歴史の中で、モーセは、そのような存在となったと言えるのでしょう。誰もかれもが不誠実で愚かな歩みをし、すべてが滅びに向かっているかのように思われる中で、肝心かなめの破れ口をふさぐリーダーシップを発揮した、というわけです。

47節「私たちの神、主よ。私たちをお救いください。国々から私たちを集めてください」この詩篇が捕囚帰還後に詠まれた、と言われる部分です。そこで、注目すべきは、詩人がイスラエルの完全な回復を祈っていることです。それは、イスラエルの再建を励ますことを目的に書かれた第一歴代誌7章で、北イスラエルの民が振り返られているのと同じです。つまり、詩人は、直接的な読者である南ユダの帰還者だけではなく、彼らよりも150年も昔に滅びてしまった北イスラエルの民を含めた、イスラエル全体の再建をビジョンとして語っているのです。霊的イスラエル全体へのビジョンを持つ。「国々から私たちを集めてください」主を愛する者が皆集められて、神の御国が完成される喜びを願うことにしましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。イスラエルが荒野で食料としたうずらが、北アフリカからシナイ半島、パレスチナを通って南東ヨーロッパへ北上するのは、いつでしょうか?①春、②夏、③秋。答は①春でした。秋には同じコースを南下します。神が南風、東風を吹かせ(詩篇78:26)大量のうずらを宿営に落とされた(詩篇105:40)のは春と考えられます。では今日の聖書クイズです。モーセが神の怒りを買って、約束の地に入ることを赦されなくなった場所は何と呼ばれているでしょうか?①メリバ(マサ)、②メリバテ・カデシュ、③バアル・ペオル、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Psalm 106: God’s Abundant Grace 

1. context and background

 This Psalm reflects on Israel’s past sin and unfaithfulness. The previous Psalm 105 reflected on the history of the tribes, the Exodus, and the settlement of Canaan, remembering and praising the Lord who was faithful to his covenant, protected Israel through his great works, and fulfilled his promises. This Psalm 106 looks back over the history of the Exodus, the 40 years in the wilderness, and up to the time of the Judges who conquered Canaan, and tells of Israel’s unfaithfulness to the covenant and repeated history of rebellion, reminding us that God was still gracious and abundant. In other words, Psalm 105 praises God for his faithfulness to the Abrahamic covenant, while this psalm looks back on nearly the same history and praises God for his abundance of grace (vv. 7, 45).

The psalm itself is a sandwich structure, beginning with praise (vv. 1-3) and prayer (vv. 4-5), closing with prayer (v. 47) and praise (v. 48), with a long confession of sin in between. The confession of sin continues with (1) unbelief during the Red Sea wanderings in the Exodus (vv. 6-12), (2) the demand for meat during the wilderness wanderings (vv. 13-15; Numbers 11), (3) rebellion against Moses and Aaron (vv. 16-18; Numbers 16), (4) casting the golden calf (vv. 19-23; Ex. 32), and again when they approached Canaan (5) his failure to believe the Lord’s promise at Kadesh Barnea (vv.24-27: Numbers 13), (6) his fall into the sin of idolatry at Baal Beor (vv.28-31: Numbers 25), (7) the water incident at Meribah Kadesh (vv.32-33: Numbers 27), and finally (8) the events of the Judges following the settlement of the land of Canaan (v.9). Finally, (viii) the events of the fall and liberation during the period of the Judges (vv. 32-46) following the settlement of the land of Canaan are described.

The last verses of praise (vv. 47-48) are the same as those in 1 Chronicles 16:34-36, which David commanded Asaph and his brothers to compose. It is not clear whether the Psalm or the Chronicles comes first, but if we accept it as a Hallelujah Psalm, we can assume that the Psalm was adapted for worship by quoting the Chronicles.

2. abundant grace

Israel’s history is a series of rebellions against God, unbelief and unfaithfulness. Normally, they could not complain of being abandoned by God. But where this does not happen, God’s “abundant grace” is evident. The depth and strength of God’s love is beyond our imagination. God’s patience and persistence in keeping His covenant is our example. Perhaps our love is flimsy because we do not understand the depth of God’s love, which can be summed up in one word: “abundant grace.”

Verse 23, Moses standing in the breach, is also striking. It reminds me of a story my daughter once told me that she had heard at school. She said there was an interesting teacher who passionately told her, “Be like a bath plug.” You can’t take a bath without a bath plug. You can’t take a bath without a bath plug. In the history of Israel’s rebellion, Moses could be said to have become such a person. While everyone else was being unfaithful and foolish, and everything seemed to be headed for destruction, Moses provided the leadership that sealed the breach at the very heart of the matter.

Verse 47: “O Lord our God! Save us, O Lord our God. Gather us from the nations.” This is the part of the psalm said to have been composed after the return of the captives. There, it is noteworthy that the psalmist prays for Israel’s complete restoration. It is the same as in 1 Chronicles 7, which was written for the purpose of encouraging the rebuilding of Israel, where the people of northern Israel are looked back upon. In other words, the psalmist has a vision for the rebuilding of Israel as a whole, including not only the returnees from southern Judah, his immediate audience, but also the people of northern Israel, who perished 150 years before them. He has a vision for the entire spiritual Israel. Let us hope for the joy of God’s Kingdom being completed as all who love the Lord are gathered together, “Gather us from the nations.” Let us pray for a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. When do quails, which Israel used as food in the wilderness, move north from North Africa through the Sinai Peninsula and Palestine to southeastern Europe? (1) Spring, (2) Summer, (3) Autumn. The answer was (1) spring. In the fall, it travels south on the same course. It is thought that it was spring when God blew the south and east winds (Psalm 78:26) and dropped a large number of quails on the camp (Psalm 105:40), so here is today’s Bible quiz. What is the name of the place where Moses incurred God’s wrath and was not permitted to enter the Promised Land? (1) Meribah (Massah), (2) Meribat Kadesh, (3) Baal Peor, and the answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.

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