人生💯倍の賛美😊【聖書】詩篇121篇 創造主の配慮と守り

1.文脈

 「都上りの歌」、ヘブル語で読むと、この121篇だけが、シール・ラ・マアロット(他はシール・ハ・マアロット)と、真ん中の冠詞「ハ」が前置詞「ラ」に置き換わっています。この前置詞は、方向や所有を意味するものですから、「都上り」そのものに関心や強調があります。

そもそもこの「都上り」、どのようなものなのでしょうか。少なくとも三つの解釈があります。第一にそれは、神殿の階段(イスラエル男子の庭から婦人の庭への出口にある15段の階段)を上ることであるとします。第二にそれは、バビロン捕囚からの帰還民がエルサレムに帰国する旅とします。そして最後にそれは、聖所エルサレムへの巡礼の旅を意味するとします。通常は、最後の意味で理解されています。しかし、この121篇の冠詞が前置詞に置き換わっているのはどういうわけか。ユダヤ教では、第四の解釈、つまり霊的な解釈で、天の世界に引き上げられる旅路を意味しているとします。なるほど、そのような違いか、深いなとも思う気もしますが、一つの解釈に過ぎません。ともあれ、この都上りの歌は、エルサレムへ向かう巡礼の旅の途上で口ずさみ、エルサレム近郊の山々を見上げながら、天地をお造りになった神を思い巡らし、礼拝への期待感を高めていく内容を持つものです。

2.天地を造られたお方

そこでまず1、2節、「私の助けは、主から来る。天地を造られたお方から」とあります。巡礼の対象となる神への信仰告白が重要です。神は天と地そのものではなく、それらをお造りになったお方です。高くそびえる山々の高嶺を形作られた方、また谷を深く掘り込まれ、大地を果てしなく広く延ばされた方です。その最高傑作の舞台に、ご自分の民を置かれた方です。ですから「大地の恵み」を感じることがあるならば、それは、大地をお造りになった神の愛と配慮であることを、人はわからなくてはなりません。人は、自分を囲む山々の威容を見上げる時に、自分の助けは、この「天地を造られたお方から来る」ことを教えられていくのです。そしてその永遠性と至高性を思う時に、3節「主は、あなたの足をよろけさせず、あなたを守る方は、まどろむこともない」と告白せずにはいられなくなるのです。

3.交唱歌

またこの詩を構造的に見ていくと、1、2節の「私」から、3~8節の「あなた」に、代名詞が変化していることに注目されます。つまり、これも交唱歌として歌われたものなのでしょう。当時の巡礼者は、一人で旅することはなく、群れをなして皆で聖地エルサレムへと向かいました。旅には、危険が多かったからです。そして例えば、ナザレからエルサレムまでは、三日の旅で、宿泊場所も大方決まっていました。一日目はサマリヤの北10キロのサーヌール、二日目は、サマリヤの南22キロのレボナ、最後に残りの32キロを進んで、エルサレムへ達しました。新約聖書には、幼いイエスが、家族と共に巡礼の旅に出たエピソードがあります。彼らもまた、うららかな春の日射しに包まれて、ナザレからエルサレムへ向かう旅の途上、この都上りの歌を交唱しながらエルサレムへ出かけたのでしょう。そのような巡礼の旅の途上、移り変わる山々の風景を見ながら、人々は、これを創造し、人に恵みを施される神を覚えたわけです。

5節「主はあなたを守る方。主はあなたの右手をおおう陰」右は、特権や代表の資格を示すことばでした。私たちに種々の困難があろうとも、その困難に勝る神がいるのです。目の前の山々が、いかに高いものであろうと、さらに高くにおられる神がいる。いやこれをお造りになった神がいる。そしてその神が、「すべてのわざわいから、あなたを守り、あなたのたましいを守られる」(7,8節)と言うわけです。それは日常の営みについても言えることです。神が私たち具体的な日々の歩みの上に、そして永遠に至る歩みの上に、ご自身の手を差し伸べ、守られているのです。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>

最初に、昨日のクイズです。迫害を受けてシナイの荒野に逃げ込み、えにしだの木陰に休んで、主の使いの励ましを受けた預言者は誰でしょうか?①エリヤ、②エリシャ、③エレミヤ。答えは①エリヤでした(1列王19:1-8)えにしだは、黄金色の美しい花をたくさん咲かせる、まめ科の灌木です。)では、今日の聖書クイズです。イエスの時代、ナザレからエルサレムまでの巡礼の旅は、徒歩で約何日かかったと考えられているでしょうか?①3日、②5日、③7日、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

Psalm 121: The Creator’s concern and protection

1. context

 In the “Song of the Ascent,” only in Psalm 121, when read in Hebrew, the article “ha” in the middle is replaced by the preposition “la,” as in Seir la Maalot (the others are Seir ha-Ma’alot). Since this preposition implies direction or possession, there is interest and emphasis in the “capital ascent” itself.

What is this “capital ascent” in the first place? There are at least three interpretations. First, it could be the ascent of the Temple steps (the 15 steps at the exit from the Garden of the Men of Israel to the Garden of the Women). Secondly, it is the journey of the returned people from the Babylonian captivity back to Jerusalem. And finally, it is to be understood as a pilgrimage to Jerusalem, the Holy of Holies. Usually it is understood in the last sense. But how is it that the article in this  Psalm121 is replaced by a preposition? Judaism takes the fourth interpretation, the spiritual interpretation, to mean the journey of being lifted up to the heavenly realms. I see, such a difference, and I am inclined to think it is profound, but it is only one interpretation. Anyway, this song is sung on the pilgrimage to Jerusalem, and as we look up at the mountains near Jerusalem, we think of God who created the heavens and the earth, and our anticipation of worship grows. 2.

2. the One who created the heavens and the earth

First of all, verses 1 and 2, “My help comes from the Lord, the One who created the heavens and the earth. From the One who made heaven and earth. It is important to confess our faith in God, the object of our pilgrimage. God is not the heavens and the earth themselves, but the One who created them. He is the One who formed the lofty peaks of the mountains; He is the One who dug the valleys deep and stretched the earth endlessly wide. He is the One who placed His people on the stage of His masterpiece. Therefore, if one ever feels the “bounty of the earth,” one must know that it is the love and concern of God who created the earth. When one looks up at the majesty of the mountains surrounding him, he is taught that his help comes from this “One who made heaven and earth. And when he thinks of its eternity and supremacy, he cannot help but confess in verse 3, “The Lord will not let your feet stagger, nor will He who guards you fall asleep.

3. communion song

Looking at this verse structurally, it is also noteworthy that the pronoun changes from “I” in verses 1 and 2 to “you” in verses 3-8. In other words, this must have been sung as a communion song as well. Pilgrims of that time did not travel alone, but went to Jerusalem, the holy city, together in flocks. The journey was dangerous. The journey from Nazareth to Jerusalem, for example, was a three-day journey, and the place of lodging was largely fixed. The first day was at Saanur, 10 kilometers north of Samaria, the second day was at Lebonah, 22 kilometers south of Samaria, and finally we traveled the remaining 32 kilometers to reach Jerusalem. In the New Testament, there is an episode in which the young Jesus set out on a pilgrimage with his family. They too must have set out for Jerusalem in the glorious spring sunshine, singing this song of ascent to the city as they traveled from Nazareth to Jerusalem. On such a pilgrimage, as they looked at the changing scenery of the mountains, they remembered God who created them and gives grace to others.

Verse 5: “The Lord is your protector. The Lord is the shadow that covers your right hand.” The right hand was a word that indicated privilege and qualification for representation. Whatever difficulties we may face, we have a God who is able to overcome them. No matter how high the mountains in front of us may be, there is a God who is even higher. No, there is the God who created them. And that God “will protect you from all your troubles, and will guard your soul” (vv. 7, 8). This is also true of our daily activities. God is reaching out His hand and protecting us in our concrete daily steps and in the steps leading to eternity. I pray that you have a good day today.

<Quiz Corner

First, yesterday’s quiz. Who was the prophet who fled into the wilderness of Sinai under persecution, rested under the shade of a tree of the egrets, and received encouragement from the Lord’s messenger? (1) Elijah, (2) Elisha, and (3) Jeremiah. (The answer is 1) Elijah (1 Kings 19:1-8). Now for today’s Bible quiz. In Jesus’ time, the pilgrimage from Nazareth to Jerusalem is thought to have taken about how many days on foot? (1) 3 days, (2) 5 days, (3) 7 days, and the answer will be given tomorrow. Well, I pray that today will be another good day.

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