1.不可抗力
以前ネパールに行き、山奥のホテルのレストランで食事をしていたところ、食卓に出されたばかりのコーヒーに、ハエが飛び込んで、そのまま浮かんでいたことがありました。ウェーターを呼んで、交換を求めたところ、一度厨房に引っ込んだウェーターは、スプーンを持ってきて、ハエを取り除き、もう大丈夫と言ってくれたことがありました。これは、文化の違いか、個人的な感覚の違いか、ちょっと迷った笑い話です。
1節、死んだはえが香油をだいなしにするように、少しの愚かさが、大きな損失をもたらす。これは大方真理ですが、だいなしにすると感じるかどうかは、人様々でしょう。ただし、だいなしになったものについて、何かレスポンスをするのが人間です。
2節「右」は、救いや霊的な事柄の象徴で、「左」はその逆です。知恵ある者と愚か者とでは、心の向きが全くもって正反対、よく理解されるところです。問題は、そうした愚かさを持った者、つまり自分の心の向きとは真逆の者と関わらねばならぬ時です。しかも、その真逆の者が、たとえばあなたの上司となり、あなたを嫌う事態が生じたら、どうレスポンスすべきか、これは大問題です。4節、著者の考察は、冷静に物事の成り行きを見ていくことだと言います。うろたえず、逃げ腰にならず、忍耐することです。それは驚くようなことではありません。世の中「あるある」と言うべきものですし、不慮の事故に等しいものです。
例えば8節、石垣を修復する作業中、急に蛇に噛まれることに似ていると言います。あるいは穴を掘る作業中に、思いがけない事故に遭遇することと同じ。9節、採石場の落石事故、伐採場の倒木事故に巻き込まれるのと同じだと言います。11節蛇使いが蛇にまじないをかけたのに、うまくいかなかったというのと同じ。つまり、人間が知恵を働かせて器用に動き回っても役に立つことはないというわけです。人間の知恵が役立つとしたら、切れ味が悪くなった斧は研げばよい、と思いつく程度のことだと言います(10節)。人間の能力など本当に頼りのないもので、愚か者が上司になったら、じたばたして、あれこれ画策しても無駄だと言うわけです。
2.計算通りにはいかない
さて愚かさは、無謀性、無計画性、そして見通しの甘さに現れるものですが(12-15節)、言葉の面にもそれは現れます。「愚か者はよくしゃべる。」愚か者は、あれこれよく話すだけで、最終的に余計なことをしゃべって自ら身を滅ぼすだけです。
そのような愚かな者が人の上に立つようなことがあったなら、それは災いでしょう。国にとって必要なのは知恵ある成熟した指導者です。ただ現実はそうはいきません。ですから愚か者が王となり、賢者の助言に耳を傾けず、自らの欲望のままに統治をし、家臣たちも保身を図る無責任な者たちばかりとなれば、当然、その国は滅びます(16節)。もちろん、仕事を進めるように規律ある生活を心がけている家臣のいる国は安泰です(17節)。規律が緩んで、腐敗した国、金銭が正しく用いられない国は、危ないのです(18節)。ですから愚かな者が人の上に立つような時には、その指導者を呪いたい気持ちにもなるでしょう。しかしそれは要注意です(20節)。日本のことわざで言えば「壁に耳あり、障子に目あり」です。信用して話したことがばらされてしまう、裏切りなど、よくあることです。伝道者の書の著者は、淡々と人間の知恵が役に立たない状況があることを語ります。それは、預言者や、新約の使徒たちとは全く違う視点です。しかしこれが多くの理性的な観察者の視点と言うべきなのでしょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ソロモンの神殿建築事業は、何年を費やしたでしょうか?①3年、②7年、③13年。答えは②7年でした(1列王6:38-7:1)。ソロモンは、神殿建設に7年、自分の宮殿の建設に13年を費やしたとされます。では、今日の聖書クイズです。ソロモンが南方交易のために新たに船団を置いた港は次のどれでしょうか?①地中海のカイザリヤ、②地中海のツロ、③アカバ湾のエツヨン・ゲベル。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 10: Too Much Unwillingness
1. force majeure
I was once in Nepal, eating at a hotel restaurant deep in the mountains area when a fly flew into the coffee that had just been served on the table and floated away. I called the waiter and asked him to replace it. The waiter, who had once retreated to the kitchen, brought a spoon, removed the fly, and told me that it was no longer a problem. This is a funny story that I am a little lost as to whether it is a cultural difference or a personal feeling.
Verse 1, Just as dead flies spoil perfumed oil, a little foolishness leads to great loss. This is mostly true, but whether or not it feels like a loss depends on the individual. However, it is human beings who respond in some way to what they have lost.
The “right” in verse 2 symbolizes salvation and spiritual things, and the “left” is the opposite. It is well understood that the direction of the mind of a wise man and that of a fool are completely opposite. The problem is when we have to deal with someone who has such foolishness, someone whose mind is the exact opposite of our own. In verse 4, the author says that we should calmly see how things turn out. Don’t be upset, don’t be a run-away, and be patient. That is not surprising. It’s just the way things are in the world, and it’s no more than an accident.
For example, in verse 8, he says it is akin to being suddenly bitten by a snake while working to repair a stone wall. Verse 9 says it is like being involved in a falling rock in a quarry or a falling tree in a logging camp. In other words, human wisdom and dexterity will not help. If human wisdom is useful, it is only to come up with the idea of sharpening an axe that has lost its sharpness (v. 10). Human abilities are truly unreliable, and when a fool becomes the boss, there is no use in fumbling and scheming.
2. things don’t work out the way they are supposed to.
Foolishness, which is manifested in recklessness, lack of planning, and lack of foresight (vv. 12-15), is also manifested in language. The fool speaks well.” A fool talks a lot, only to end up destroying himself by talking nonsense.
It would be a disaster if such a fool were to rise to the top. What a country needs is a wise and mature leader. But the reality is that this is not the case. Therefore, if a fool becomes king and refuses to listen to the counsel of the wise, ruling according to his own desires, and his subjects are all irresponsible and self-protective, then of course the nation will perish (v. 16). Of course, a nation with vassals who are disciplined in their lives so that they can carry on their work will be safe (v. 17). A nation that is loose in discipline, corrupt, and where money is not used properly is in danger (v. 18). Therefore, when a foolish person stands over others, we may be tempted to curse the leader. But beware of that (v. 20). As the Japanese saying goes, “A wall has ears, but a shoji has eyes. It is common for people to reveal what they have told you in confidence, betrayal, and so on. The author of Ecclesiastes speaks plainly of situations in which human wisdom is of no use. That is a very different perspective from that of the prophets and the apostles of the New Covenant. But this is the perspective of many rational observers, I should say. I wish you a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. How many years did Solomon’s temple construction project take? (1) 3 years, (2) 7 years, (3) 13 years. The answer is (2) seven years (1 Kings 6:38-7:1). Solomon is said to have spent 7 years building the temple and 13 years building his palace. Now for today’s Bible quiz. Which of the following ports did Solomon place a new fleet of ships for trading in the south? (1) Caesarea in the Mediterranean, (2) Turo in the Mediterranean, and (3) Etzion-Gebel in the Gulf of Aqaba. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.