1.どちらに向かう心か
この11章も、ヘブル語の詩文に特徴的な反意型パラレリズムという修辞法が使われています。つまり1節、一行目は、「欺きの秤は主に忌み嫌われ、」とあり、二行目は「正しい重りは主に喜ばれる。」と、一行目と二行目が対比的な言い方になっていて、それで言いたいことを明確にするわけです。そんな調子で、ざっと見ていくと、どうも、二種類の人を想定して、何かを教えようとしているようですね。
たとえば1節に正直な人、2節に謙虚な人、そのような人は神に愛される。しかしその逆、不正直な人、高ぶった人は神に嫌われる、と。そこで神に愛される人と嫌われる人の運命が、また対比的な調子で語られています。たとえば3節に、どんなに富を増し加えても、ごまかしによって得た財産は、神の御怒りによって滅ぼされるが、5節に、汗水たらして誠実に働く人の歩みに躓きはありません。また何か危機的な状況に直面することがあっても、6節、8節にその人を見守っている神がこれを救い出してくださる、と言います。このようなことは、学校教育ではあまり教えてくれないものです。聖書を読めばこそ、教会に来ればこそ、聞くことですが、実は、もっと早く知っていればよかったと思うようなものです。
2.建て上げるように生きる
そこで11節に、神を覚えて歩む正しい人は、身近な人々によい影響を与え、町を栄えさせると言います。逆に、神を恐れない悪い人々によって、町の道徳は腐敗し、衰えていきます。つまり、人の正しさというものは、人間関係や地域社会の在り方に影響を与えるというわけです。確かに、考えてみると、居心地の良い、明るい町には、11節の正しい人が成功することを喜びとする雰囲気がありますし、12節の余計な噂話をすることへの弁えもあるでしょう。他方、ぎすぎすした居心地の悪い町はその逆です。上から目線の人がいたり、根も葉もないことを言いふらす、誠実さのない人がいたりするものです。個人の生き方は、地域社会のあり様に密接に結びついているのです。
3.質の良い人生を生きる
また個人の生き方は、その人の人生の報いや結果をも決めるものです。親切で優しい女性は、誉めそやされますし、横暴な人は得ようとした富を掴むだけです(16節)。誠実に生きれば、結果がどうであれ、気持ちはすっきりしていますが、思いやりのない生き方をしていれば、心が荒むだけです(17節)。悪いことをしてお金を手にしても平安はありません。しかし正しいことをして得た報酬には満足が伴います(18節)。正しさを求める人は、やがて人生の喜びを見出すでしょう。しかし悪の道を突き進んでいく人は、寿命が尽きて虚しく死んでいきます(19節)。あるいは、21節のようにその悪の報いを受けて、罰せられて終わりです。みかけは美しく、優しそうに見えても、実際に付き合ってみるとそうではない。礼儀もわきまえず、無作法極まりない女性に注意です(22節)。大切なのはどんな心を持っているかで(20節)、悪や富みに熱中せず(28節)、むしろ善を求め(27節)、富を正しく用いる(25節)人生を生きているかです。
大事なことは、人間の幸せや満足というのは、モノがある無しによるものではないということです。その人の人生に対する姿勢や、目に見えない価値に対する心がけ、そのようなものが、その人の一日を豊かにするのです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。古代イスラエルで、小麦の収穫を祝う祭りを何というでしょうか。①過ぎ越しの祭り、②仮庵の祭り、③七週の祭り。答えは、③七週の祭りでした。古代イスラエルでは、小麦の収穫を祝う刈り入れの祭りが、大麦の初穂奉献から7週間後に行われたので七週の祭りと呼ばれました(出エジプト23:16)。では今日の聖書クイズです。ユダヤ人にとって豚肉や豚の血は忌むべき習慣であった、〇か×か。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 11: Remembering and Living in the Presence of God
1. which way the heart turns
This chapter 11 also uses the rhetorical technique of antitype-parallelism, which is characteristic of Hebrew poetry. That is, in verse 1, the first line reads, “The scales of deceit are an abomination to the Lord,” and the second line reads, “A righteous weight is pleasing to the Lord.” The second line is, “The righteous weights are pleasing to the Lord,” and the first and second lines are in contrasting ways to make the point clear. In that tone, if you take a quick look at it, it seems that they are trying to teach something by assuming two kinds of people.
For example, the honest person in verse 1 and the humble person in verse 2, such a person is loved by God. But the opposite is true: God hates those who are dishonest or arrogant. The fate of those who are loved by God and those who are hated by God are also discussed in contrasting tones. For example, in verse 3, no matter how much wealth one adds to one’s fortune, the wealth acquired through deceit will be destroyed by God’s wrath, but in verse 5, there is no stumbling block in the steps of those who work faithfully with sweat and tears. Even if a person is faced with a critical situation, verses 6 and 8 say that God, who is watching over that person, will deliver him or her from it. This is something that is not often taught in schooling. You only hear about them if you read the Bible or come to church, but in fact, they are things that you wish you had known earlier.
2.live as if you are building up
So verse 11 says that the righteous who remember God and walk in his ways will have a good influence on those close to them and will make the city prosper. Conversely, the morality of a city is corrupted and degraded by wicked people who do not fear God. In other words, a person’s righteousness gives him or her an influence on relationships and the state of the community. Certainly, if one thinks about it, a cozy, cheerful town would have an atmosphere of joy in the success of the righteous in verse 11, and a defense against unnecessary gossip in verse 12. On the other hand, a stuffy, uncomfortable town is the opposite. There are people who are over the top, who speak out of turn, who say things that have no basis in fact, and who have no integrity. The way an individual lives his or her life is closely tied to the way the community is.
3. living a quality life
The way an individual lives his or her life also determines the rewards and consequences of that life. A kind and gentle woman will be praised, and an arrogant person will only grab the riches she tries to get (v. 16). If you live a life of integrity, you will feel refreshed no matter what the outcome, but if you live an unkind life, your heart will only become rough (v. 17). If you do wrong and get money, you will not have peace. But the reward for doing what is right comes with satisfaction (v. 18). Those who seek righteousness will eventually find joy in life. But those who go down the path of evil will die in vain because their life span is exhausted (v. 19). Or, as in verse 21, they will receive the wages of their wickedness and end up being punished. A person may appear beautiful and kind on the outside, but not when you actually get to know him or her. Beware of women who have no sense of propriety and are extremely rude (v. 22). What is important is what kind of heart you have (v. 20), and whether you are not passionate about evil or wealth (v. 28), but rather seek good (v. 27) and live a life that uses wealth properly (v. 25).
The important thing to remember is that human happiness and contentment are not dependent on the presence or absence of things. It is our attitude toward life and our attitude toward invisible values that make our day richer.
<Quiz Corner
First, yesterday’s quiz. In ancient Israel, what was the name of the festival to celebrate the wheat harvest? (1) Passover, (2) Feast of the Hermitage, (3) Feast of the Seven Weeks. The answer is (3) the Feast of the Seven Weeks. In ancient Israel, the Feast of Reaping, which celebrated the wheat harvest, was called the Feast of Seven Weeks because it took place seven weeks after the consecration of the first ears of barley (Ex. 23:16). Now for today’s Bible quiz. Was pork or pig’s blood an abominable custom for the Jews, 〇or×? The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.